02
sept

Samenwerkend organiseren: naar een nieuw paradigma

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3226
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We leven in een tijd waarin fysieke productie en consumptie steeds meer wordt vervangen door digitale productie en consumptie. Maar de meeste organisatietheorieën die we voor de organisatie van ons werk gebruiken, stammen uit de tijd van de industriële revolutie.

Een tijd waarin de transactiekosten hoog waren en het slim was, werk binnen de muren van een bedrijf te organiseren. Maar wat gebeurt er wanneer we de eenheid van denken, bij de organisatie en automatisering van ons werk, veranderen? Wat als we niet langer ‘de markt’, met hoge transactiekosten versus ‘het bedrijf’, met gesloten muren, als eenheid van analyse, ontwerp en exploitatie nemen?

Wat als we uitgaan van de kleinste bouwsteen (mens & middel), en organiserend vermogen als eenheid van analyse en ontwerp nemen? Welke organisatievorm pas het beste bij digitale productie en consumptie in de context van de 21e eeuw, in een open wereld en wat is de rol van samenwerkend organiseren daarin? Hoe kunnen we de productiviteit, flexibiliteit en het innoverend vermogen van de informatiewerker verbeteren zodat deze meer tijd overhoudt voor taken waar de overheid zicht terugtrekt? Hoe kunnen we social media, cloud computing, crowdsourcing, het nieuwe werken en bring your own device beter integreren en gebruiken?

Steeds meer bedrijven, instellingen en overheidsorganen zullen slim gaan samenwerken met hun omgeving. Deze omgeving kan bestaan uit klanten, leveranciers, maar ook bijvoorbeeld concurrenten. Om slim samen te werken kan gebruik gemaakt worden van verschillende organisatievormen zoals: shared service centers, joint ventures, allianties, coöperaties en communities. Een relatief nieuwe vorm van samenwerken is samenwerkend organiseren, waarbij direct, vanuit het ontwerp (met nieuwe waarden, fundamenten en opdrachten), een nieuw samenwerkingsverband wordt opgezet. IN dit verband werken meerdere aanbieders en meerdere afnemers slim samen in een gedeeld (informatie)netwerk. Samenwerkend organiseren leidt tot het verbeteren van de productiviteit, flexibiliteit en innoverend vermogen. Bij het bedenken, ontwerpen en opzetten van deze nieuwe samenwerkingsverbanden worden steeds vaker specialisten ingezet. Hierbij zijn specialisten niet alleen bedreven in het krijgen van nieuwe en creatieve ideeën, maar vooral in het loslaten van oude conditioneringen. Ook voor samenwerkend organiseren is het de uitdaging een probleem of kans zo te definiëren, dat de oplossing of het ontwerp evident is.

Lees hier de volledige whitepaper over samenwerkend organiseren.

Beeld: gratisography.com/#urban

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Organiseren Trends

Paul Bessems is onderzoeker, schrijver, spreker en strategisch organisatie-adviseur. Hij studeerde bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Na zijn loopbaan als zelfstandig adviseur heeft hij zich gespecialiseerd in Weconomics. Weconomics is een model, een infrastructuur én een programma om informatiewerkers veel productiever te maken door communities en gedeelde informatienetwerken op te zetten en bestaande processen uit klassieke organisaties over te hevelen naar deze nieuwe netwerken. Hij schreef hierover boeken als 'Elke dag als de zon opkomt' en een tetralogie van ruim  1300 pagina's. Het eerste boek uit deze serie van 4 heet: 'Weconomics - Hoe overleef je als informatiewerker de 21e eeuw?'. In de Weconomics Tetralogie geeft Bessems een brede en diepe analyse en biedt hij een oplossing voor duurzaam nieuw organiseren van werk en welvaart in de 21e eeuw. Hij beantwoordt de vraag waarom we in een welvaartscrisis zitten en hoe we daar structureel uitkomen. Verder geeft Bessems lezingen, trainingen, workshops op het gebied van Weconomics en adviseert hij bedrijven en instellingen die communities willen opzetten en slimmer willen samenwerken in gedeelde informatienetwerken. Ontwikkeling en verspreiding van het gedachtengoed doet hij onder meer via de door hem opgerichte Weconomics Foundation.


linkedin hover 32 twitter hover 32