07
nov

Pijlers van samenwerken: verdraagzaamheid

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2975
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De dynamische wereld laat organisaties kraken in hun voegen; nieuwe manieren van samenwerken zijn essentieel. Duidelijk is de trend waarin professionals samen verantwoordelijkheid nemen en flexibel en resultaatgericht inspelen op hun omgeving. Maar hoe organiseer je dat? Peter Dijkema, specialist resultaatgericht samenwerken bij Lagerweij, zet de pijlers op een rij: verdraagzaamheid, urgentie en omdenken.

Dit artikel is het eerste in een serie van drie. Lees hier deel 2 en deel 3.

Herken je dit dilemma? Samenwerken geeft vaak gedoe, en tegelijkertijd is het essentieel voor succes, voor de wendbaarheid en het slagen van de organisatie. Bij dat patroon is ‘verdraagzaam zijn’ een ideaal dat we moeten omarmen. Je verdraagt elkaars verschillen omdat je je richt op het gezamenlijk resultaat.

Natuurlijk proces

Samenwerken is een natuurlijk proces. Waar mensen samenkomen in kleine of grotere groepen, ontstaan spontaan vormen van samenwerking. Dat gaat organisch; het is niet van bovenaf gestuurd of gebaseerd op een bepaalde besturingsfilosofie.

We zijn gewend dat samenwerking in bedrijven veel formeler wordt georganiseerd, in stabiele structuren en met heldere taakverdelingen. Er wordt flink geïnvesteerd in het doordacht inrichten van werkprocessen: wie doet wat en wanneer? Dat heeft in de praktijk tot gevolg dat mensen wel samen wérken, maar niet sámenwerken. Teamleden kunnen prima naast elkaar functioneren, en zelfs aan hetzelfde doel werken, maar ieder teamlid werkt op zijn of haar eigen manier in de richting van dat doel. Nogal eens binnen kaders die helemaal niet uitnodigen tot samenwerken, zoals het belonen van individuele prestaties en competenties. De organisatie maakt hierdoor niet optimaal gebruik van haar medewerkers. Medewerkers focussen zich al snel op hun eigen werk en overzien niet of de werkprocessen en de teamprestatie wel goed genoeg zijn. En als de samenwerking ter sprake komt, ligt de nadruk op wat er in de samenwerking fout gaat.
En er gaat natuurlijk iets fout. Want, laten we er niet omheen draaien, samenwerken gaat per definitie mis. Dat maakt het zo interessant en, voor wie het zo kan zien, leuk! In deze serie artikelen vind je wat gedachten over wat er nodig is om tot een weliswaar niet perfecte, maar in de dynamiek van nu en straks wel lonende samenwerking te komen.

Proces en problemen

Zodra de samenwerking onderwerp van gesprek wordt, ligt de nadruk al snel niet meer op het resultaat maar op het proces: wie doet wat, en is dat goed of fout? Onderdelen van het proces van samenwerken worden als problemen benoemd waar een oplossing voor nodig is. Soms is dat heel relevant. En soms helemaal niet.
Het is een illusie dat samenwerken altijd soepel en in goede harmonie verloopt. Een team kan inderdaad een tijdlang in een flow zitten, waarin alles op rolletjes lijkt te lopen. Maar het kan evengoed voorkomen dat de teamleden niet in dezelfde flow zitten. Dat is misschien minder leuk, maar wel heel normaal. Risico is alleen dat kleine irritaties en onbelangrijke gebeurtenissen dan gaan bepalen hoe er naar de samenwerking wordt gekeken en waar de vergaderingen over gaan. Kennelijk heeft men daar dan tijd voor. Terwijl de beste manier is om weer in een flow te komen: focussen op het resultaat, de problemen die dat resultaat in de weg staan opruimen, de problemen die het resultaat niet in de weg staan accepteren, en daarna... gewoon doorwerken.

Bevorder verdraagzaamheid

In een voetbalteam is het heel gewoon om te ‘verdragen’ dat de ene speler rechtsbenig is en de andere linksbenig. Dat die linksbenige speler toch een keer met zijn rechterbeen een bal weg moet trappen en dat dan niet zo handig doet, daar lig je niet wakker van. Dat doen de spelers dan ook niet, behalve misschien heel even als de verkeerd geraakte bal in het eigen doel verdwijnt.
De ondernemende, oplossingsgerichte medewerker in jouw projectteam ergert zich echter bont en blauw aan de bedachtzame, inhoudelijk georiënteerde medewerker die eerst alles goed wil uitpluizen en overdenken. En omgekeerd. Dat is eigenlijk gek; beide werken aan hetzelfde doel en ze hebben elkaars kwaliteiten nodig. Dat soort ergernis duidt erop dat er in jouw team te weinig verdraagzaamheid is.

Je kunt verdraagzaamheid in het team op twee manieren bevorderen:

  1. Door kennis over/inzicht in elkaars kwaliteiten en elkaars natuurlijke manier van werken. Onbekend maakt immers onbemind. Als je weet dat je collega linksbenig is, en je wilt de wedstrijd graag winnen, dan speel je hem zoveel mogelijk op zijn linkerbeen aan.
  2. Door focus op het gezamenlijke resultaat. Verdragen gaat makkelijker als je ziet dat je, ondanks die verkeerd geraakte bal, mede dankzij je linksbenige ploeggenoot gewoon bezig bent de wedstrijd te winnen.

Resultaatgericht en flexibel samenwerken wordt steeds belangrijker. Dat vraagt om verdragen, urgentie en omdenken. Verdragen gaat over het kennen en accepteren van elkaars kwaliteiten én tekortkomingen. En het verdragen van die tekortkomingen lukt het beste als de te bereiken resultaten bij alle teamleden centraal staan. Maar hoe zorg je daarvoor? Meer daarover in mijn volgende artikel.

Verder lezen?

Lees de whitepaper Het Mens Effect!

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

Peter Dijkema is arbeids- en organisatiepsycholoog en werkt als senior adviseur bij Lagerweij. Hij heeft zich gespecialiseerd in maximaal rendement van mensen en vernieuwende vormen van samenwerking. Met oog voor zowel het individu als de organisatiecontext. Zijn stijl is aandachtig en menselijk, gericht op het vinden van dieperliggende oorzaken en structurele oplossingen.


Peter adviseert en begeleidt individuen, teams en organisaties in de overtuiging dat mensen die werken vanuit passie en talent het verschil maken. Zijn uitgangspunt is dat iedereen het recht heeft om zichzelf te zijn, maar dan ook de plicht heeft om daar heel goed in te worden. Hij vindt zijn inspiratie onder andere in de persoonlijkheidspsychologie, de positieve psychologie en Mark Knopfler.


.linkedin hover 32