03
okt

Liever een vergadering dan een survivalweekend

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 899
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Abseilen in de Ardennen is wellicht een prestatie die je niet snel vergeet. Een teamervaring die direct relevant is, doet echter nog meer goed. Op-het-puntje-van-je-stoel vergaderen en een collega helpen met een schijnbaar niet op te lossen probleem, geeft een kick. On-the-job werkt beter dan off-the-job.

Aanwezig zijn bij een groot besluit waar je mening er echt toe doet laat de adrenaline stromen. Teambuilden wordt soms los gezien van het dagelijks werk. Elkaar eens meemaken in een andere setting is prima, maar je kunt de werking van je team elke dag verstevigen. Een geweldige manier voor teambuilden is vergaderen, want:

Het team helpt een probleem op te lossen. Een team dat op een talentmanier is georganiseerd heeft nooit samen een probleem. Bij elk punt hoort één eigenaar. Die probleemeigenaar komt er soms, na iets van alle kanten bekeken te hebben, niet uit. Beleg dan een vergadering met het voltallige team. Eén speciaal uur met alleen dat agendapunt. In zo’n vergadering is overeenstemming dus helemaal niet nodig. De teamwerking is helpen.

Het team besluit. Betrek bij grote onderwerpen het hele team bij het besluit. Zo’n besluit waar iedereen bij aanwezig is, heeft voordelen. Het wordt er beter van en creëert draagvlak voor de uitvoering. Het is een huzarenstukje zo te vergaderen, want voor je het weet wordt het een koehandel of gaan de meeste stemmen tellen en staat er dus een gedeelte van je team niet achter. Het principe van ‘geen bezwaar’ is een echt talentalternatief voor het compromis en de democratie. De teamwerking hier is verdiepen.

Casus

Een managementteam kwam bijeen. Iedereen was er. Op de agenda stond slechts één punt: ‘Hoe reageren we op de tegenvallende omzet?’ Ter inleiding gaven de managers een kort statusbericht over hun afdeling. De directeur gaf een toelichting op de winst per einde mei. Al snel kwamen ze bij de pittige hamvraag: gaan we voor vernieuwing of voor quick fix-oplossingen? Er tekende zich een meerderheid af voor vernieuwing. Je kon de opluchting hier en daar al voelen. Totdat de voorzitter zei: ‘Dit is zo groot. Zolang er nog één iemand tegen de vernieuwing is, kán het niet doorgaan. Wie heeft er bezwaar?’ Hij vroeg het één voor één op de man af. 5 managers waren moedig genoeg om bezwaar te hebben. De directeur is ze nog altijd dankbaar. Stuk voor stuk hadden ze een goede reden. Er was echt iets. Zonder hun tegenwerpingen hadden ze te lichtzinnig besloten. Je leert jezelf en elkaar het beste kennen als het erop aan komt. Ze spraken daarna intensief verder over die knelpunten. Daaruit zijn actiepunten gekomen. Juist die concrete afspraken gaven vertrouwen. Alle managers stonden nu achter de vernieuwing en leverden hun aandeel.

6 tips voor de invulling van een talentvolle vergadering:

  1. De probleemeigenaar begint met een korte inleiding over alle oplossingen die al de revue zijn gepasseerd. Dit ‘shaking out the known’ zorgt dat je daarna geen tijd verliest met begripsvragen of herhaling. De creativiteit van nieuwe oplossingen kan gelijk beginnen.
  2. Hij of zij eindigt met één kristalheldere vraag aan het team.
  3. Vervolgens laat je het stilvallen. Als vanzelf zal zich dan een talentvergadering ontwikkelen. Collega’s met een idee branden los en bouwen op elkaar door.
  4. De probleemeigenaar luistert nu vooral. Net zolang totdat iemand iets zegt dat voor een doorbraak zorgt. Hij voelt wanneer dat is: ‘Kan dat wél dan?’ of ‘Ah, daar had ik nog niet aan gedacht’ of ‘Die steun geeft me net genoeg moed’. Na weken piekeren schiet er opeens iets los.
  5. Sluit dan de vergadering direct.
  6. De probleemeigenaar werkt het met deze hulp verder uit.

Welk groot besluit dat je normaal zelf zou nemen, leg jij binnenkort aan je je team voor?

Teambuilding

Beeld: Mathias Jensen // Unsplash

 

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Teamontwikkeling

Ik ben directeur, CEO zelfs, geweest en ook middenmanager. Vanuit alle posities heb ik ontzag gekregen voor de hamvraag van elke leidinggevende: hoe krijg ik ze mee? Geen gemakkelijke klus, die dan ook niet lukt via alleen een 'blauwe' organisatieaanpak. Toen ontmoette ik in 2000 Jan de Dreu. Hij zei meteen: ‘Organisaties zijn een gevolg, mensen de oorzaak’. Dat sloeg in als een bom: ik had altijd aan gevolgbestrijding gedaan. Sindsdien werk ik dagelijks aan de verbinding tussen individu en klant. Teams zijn hierbij de sleutel en daarbinnen ieders unieke talent. 'Teamleiding' is bij uitstek de rol om uit een samenwerking meer te halen dan 1+1=2 en zo betere producten en diensten te maken. Mensen hebben elkaar nodig om de beste versie van zichzelf te worden.

Reacties