26
nov

“Je kunt niet alles kunnen in deze tijd.”

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4348
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een interview met business developer en succesauteur Menno Lanting over de nieuwste trends op het gebied van internet en de netwerkeconomie, en de gevolgen daarvan voor ondernemen en leiderschap.

'Connect!' werd in 2011 gekozen tot Managementboek van het Jaar. 'Iedereen CEO' stond in 2012 hoog op de lijst van best verkochte businessboeken. In 2013 verscheen zijn bestseller 'De slimme organisatie'. En binnenkort komt 'Olietankers en speedboten' uit, het nieuwste boek van Menno Lanting - in een vorig leven in verschillende managementfuncties verbonden aan opleidingsinstituut De Baak. Naast zijn schrijfwerk geeft Menno inspiratie-presentaties, adviseert hij het topmanagement van bedrijven en organiseert hij leiderschapstrajecten. We spreken Menno over de nieuwste trends op het gebied van internet en de netwerkeconomie, en de gevolgen daarvan voor ondernemen en leiderschap.

Hoe slim zijn organisaties eigenlijk?

"Als een ondernemer vol trots tegen mij zegt dat zijn onderneming is gegroeid tot een club met honderd man personeel, vind ik dat niet per se slim. Want waarom zou je dezelfde omzet niet kunnen halen met veel minder mensen op de loonlijst? Veel bedrijven zoeken hun toegevoegde waarde nog steeds in het bieden van een vaste werkplek en een mooi, duur pand. Het niveau van senioriteit van een werknemer is daar af te lezen aan het aantal ramen van zijn kantoor.

Waar veel bedrijven tegenaan lopen, is de adaptatie van nieuwe technologieën. Van oudsher zijn de bedrijven leading in innovatie en nieuwe technologie. Wat je op dit moment echter ziet, is dat juist individuen of samenwerkingsverbanden van individuen nieuwe technologieën razendsnel omarmen. Grote organisaties hebben veel meer tijd nodig om die stap te zetten. Onderzoek van Forrester geeft aan dat van de jongere generatie werknemers maar liefst 70% zegt thuis toegang te hebben tot betere technologieën dan op het werk. Bij de generatie 55+ is dat percentage nog steeds 45%. Wat de bedrijven in het beste geval kunnen doen, is kijken wat voorlopers buiten hun bedrijf goed doen en dat kopiëren.

Leiderschap speelt daarbij een cruciale rol. Je hebt op het hoogste niveau iemand nodig die zegt: 'dit is belangrijk, dit gaan we doen!' Zoals directeuren van een Nederlandse onderneming die Yammer (Red. social network platform voor gebruik binnen organisaties) gebruiken om organisatievraagstukken bij hun medewerkers neer te leggen en ze uitnodigen om in een semi-openbare ruimte erover te discussiëren. Doe je dat niet als directie, dan is de kans klein dat je medewerkers nieuwe technologie omarmen."

"Er wordt wereldwijd geconcurreerd door zelfstandigen. Dat vraagt om hyperspecialisatie."

Welke rol is hierin weggelegd voor zzp'ers?

"Zelfstandigen zijn als geen ander in staat specialistische kennis aan organisaties toe te voegen. De vraag is: hoe organiseer je zoiets? Je kunt wel roepen dat je een flexibele schil hebt, maar daar ben je er nog niet mee. Veel te vaak wordt de technologie uitgerold en denken bedrijven dat ze er daarmee zijn. Niets is echter minder waar. Een flexibele schil is een middel, niet meer dan dat. Als jij Yammer hebt, is dat prachtig. Maar als je het niet effectief gebruikt, is je investering weggegooid geld. NASA is een voorbeeld van een bedrijf dat het wél goed begrepen heeft. Een paar jaar geleden wilde iedereen voor NASA werken. Dat is vandaag helemaal anders. De beste specialisten willen zich helemaal niet aan een vaste werkgever binden, zelfs niet als die NASA heet! Op dit moment heeft de afdeling Outer Space van NASA - die maankarretjes voorbij de maan stuurt - ongeveer 500 mensen aan het werk. Een dikke 70% van hen staat helemaal niet op de loonlijst. Zij worden op deelgebieden ingehuurd via crowdworking-netwerken, vanuit alle delen van de wereld. Ook CERN in Genève is een mooi voorbeeld van het goed gebruik van een flexibele schil.

De organisatie achter de bekende deeltjesversneller heeft circa 90% van haar intranet opengesteld voor de buitenwacht. Want je kunt wel een flexibele schil hebben, maar als je die niet betrekt bij je organisatie en geen kennis deelt, blijft het los zand."

"De beste specialisten willen zich niet binden. Zelfs niet aan NASA."

En de ontwikkeling van zzp'ers zelf?

"Je ziet dat er wereldwijd geconcurreerd wordt door zelfstandigen. Dat vraagt om hyperspecialisatie. Als jij 'algemeen projectleider' bent, of 'algemeen marketingexpert', ben je gewoon kansloos. Je moet je vastbijten in één onderwerp en op dat gebied dé specialist worden.

Via internet of social media kun je nu bronnen raadplegen waar je tot voor kort geen toegang tot had. Nog niet zo lang geleden waren trainingen bij grote opleidingsinstituten alleen weggelegd voor werknemers van grote bedrijven. Online colleges van de beste specialisten ter wereld zijn tegenwoordig gratis - of bijna gratis - te volgen. Als je de diepte ingaat en óók nog in staat bent om goed en met passie uit te leggen wat je doet, en je gebruikt daar digitale kanalen voor, is de basis voor succes gelegd."

Wat is de rol van social media hierin?

"Francis Collins heeft ooit gezegd: "Op korte termijn overschatten wij de impact van een nieuwe technologie vaak, terwijl we diezelfde technologie op langere termijn juist vaak onderschatten." Ik denk dat dit ook geldt voor social media. Op dit moment zie je dat er een terugslag is. Social media-projecten leveren niet genoeg op en de criticasters lijken gelijk te krijgen. Maar uiteindelijk staan we nog maar aan het begin van de ontwikkelingen. Het gaat in golven, zoals met e-commerce in de jaren 90. Over een paar jaar komt social media keihard terug en dan is er geen houden meer aan.

Zzp'ers die 'iets' met social media willen, raad ik aan: ga eerst luisteren en zoek dan de dialoog op. Daarin zit de toegevoegde waarde vooral. Weet jij op je vakgebied de 50 meest gevolgde Twitteraars te vinden? Welke waarde kun je daaruit halen? Persoonlijk lees ik geen vaktijdschriften meer. Als ik er toch één opensla en ik zie een interessant artikel, is de kans groot dat de betreffende journalist een Twitter-account heeft. Dan volg ik die journalist wel. Vaak plaatst hij het artikel eerst online en wordt het dan pas in een blad gepubliceerd."

Is er ook een keerzijde?

"De keerzijde is dat onze wereld meer en meer transparant wordt. In een grote of middelgrote organisatie zijn er allerlei lagen en rapporten waarin en waarachter je je kunt verstoppen. Dat is steeds minder aan de orde. Omdat je toegevoegde waarde steeds zichtbaarder wordt, kan het ook wel eens een heel confronterende tijd worden, waarin we heel kwetsbaar zijn.

Verder moet je steeds meer in staat zijn om de informatie die dagelijks tot ons komt, te filteren met allerlei digitale tools. Doe je dit niet, dan verzuip je in de Big Data."

Waardeer dit blogbericht:

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. HeadFirst is marktleider in de Nederlandse markt, met een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro en dagelijks ruim 2.000 professionals aan het werk. Als CEO van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven.


Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties