03
feb

Interview - ‘AEGON reorganiseert in recordtijd’

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3003
  • 0 reactie
  • Afdrukken

AEGON Nederland wil de 'de meest aanbevolen verzekeraar van Nederland' worden. In dat kader moest een op de drie medewerkers intern solliciteren. Daar kwam een stevige reorganisatie overheen, die in recordtijd werd voltooid, vertelt directeur HR Monique Bodde.

Waarom moest die reorganisatie zo snel gebeuren?

'We wilden de medewerkers zo kort mogelijk in onzekerheid laten en de organisatie zo min mogelijk stilleggen. Zonder daarbij de zorgvuldigheid uit het oog te verliezen. We wilden snel weer naar buiten gericht zijn, op de klant.'

Was AEGON hiervoor dan niet klantgericht?

'De nadruk lag meer op het maken van mooie producten. Maar die sloten niet altijd volledig aan bij de behoefte van de klant. Die wil het liefst simpele en begrijpelijke producten. Mensen die producten ontwikkelen heb je altijd nodig, maar zij zijn niet altijd degenen die het beste naar de klant kunnen luisteren. Die omslag maken we nu.'

'Daarvoor moest onder meer een groot deel van de medewerkers intern op een nieuwe functie solliciteren. Binnen drie weken werden zo'n 1100 sollicitatieprocedures afgewikkeld. Zo'n operatie vergt grote inzet en zorgvuldigheid. Je bent met je eigen mensen bezig, met de AEGON-collega's, met de directie, de COR én met de vakbonden. Die waren best suspicious. Ze hadden toch het idee dat we misschien bezig waren met een kwaliteitslag om af te komen van minder goede medewerkers.'

Hoe heb je het vertrouwen van de vakbonden weten te winnen?

'Ik heb vele avonden met vertegenwoordigers gesproken en onderhandeld, en alle openheid betracht. Ik heb ze op een gegeven moment ook uitgenodigd om hier te komen en mee te kijken met wat we deden. Inzage gegeven in stukken, profielen, procedures. Wij willen niet als asociaal te boek staan bij de vakbonden. Maar we moeten wel die transitie naar een klantgericht bedrijf maken. We willen dichter op de klant zitten.'

'Daarvoor hebben we andere teams samengesteld, zogenaamde kop-staart-teams, met andere rollen, die mensen met andere kwaliteiten vergen. Die sneller kunnen reageren op wensen, behoeften en klachten van klanten. Die nieuwe functies passen in de nieuwe rol die we willen spelen naar de klant. Dat vonden de bonden best spannend, maar ze hebben uiteindelijk aangegeven dat we de transitie weliswaar snel maar toch zorgvuldig hebben aangepakt.'

Hoe heeft de reorganisatie de HR-afdeling zelf geraakt?

'Wij moesten niet alleen de reorganisatie in goede banen leiden en uitvoeren, maar we hadden zelf ook een taakstelling om met 30 procent te krimpen. Dat was pittig. Je ziet je eigen mensen door hun rouwproces gaan en je moet tegelijkertijd collega's van andere afdelingen daarin begeleiden. Desondanks hebben we dit in een kort tijdbestek gerealiseerd.'

Hoe zijn de HR-processen sindsdien aangepast?

'Drie jaar geleden zaten er nog 100 mensen op de HR-afdeling. Op een personeelsbestand van 2500 is dat best fors. Toen ik begon, waren het er 66 en nu nog 42. Er waren allerlei functies op de afdeling, van projectmanagers tot adviseurs die medewerkers financieel advies gaven. We zijn inmiddels een vraaggerichte afdeling geworden met als uitgangspunt: wat moet de HR-afdeling strikt genomen leveren?'

En hoe wordt die vraag binnen AEGON beantwoord?

'Ten eerste moet het servicegedeelte op orde zijn; salarissen, verzuim- en verlofregelingen enzovoort. Ten tweede is de rol van HR-adviseurs op het gebied van talentmanagement en verandermanagement cruciaal. We streven naar medewerkers die bewust zijn en die bewegen. Dat wil zeggen medewerkers die weten waar ze staan, waar ze goed in zijn en waar ze heen willen. Kortom: mensen die zich willen ontwikkelen.'

'Daar is de hele propositie van HR omheen gebouwd. Daarin staat HR meer dan vroeger naast de manager om dat optimaal te begeleiden. Uitgangspunt daarbij is een volwassen arbeidsrelatie, waarin medewerkers ook een rol op zich nemen. Zo betrekken we de medewerkers ook uitdrukkelijk in dat proces van cocreatie, zoals bij de voorbesprekingen van de nieuwe CAO.'

De financiële sector staat bekend om de gouden ketting die de medewerkers aan de organisatie bindt. Dat prikkelt ze niet bepaald om over hun loopbaan na te denken.

Hoe gaat het nieuwe AEGON daarmee om?

'De reorganisatie heeft ons geleerd, dat mensen tientallen jaren in dezelfde functie kunnen zijn, zonder daar ook maar één keer bewust bij stilgestaan te hebben. Dat vind ik shocking. Wij hebben onszelf opgelegd medewerkers daar over na te laten denken. Wat mij betreft gaat dat ook voor het management gelden. Zo gaan we dit najaar beginnen met zogenaamde 'FIT-gesprekken'. Eens in de vijf jaar stellen we elke medewerker de vraag, wat hen beweegt in hun huidige functie en wat hun ideeën en dromen zijn voor de toekomst.'

Waarom is gekozen voor een interval van vijf jaar?

'Met name omdat uit onderzoek blijkt dat mensen in het algemeen na vijf jaar het beste gegeven hebben in een functie. Wat niet wil zeggen dat dat ook na drie jaar al zo kan zijn of pas na zeven jaar. Het gaat erom dat moment van reflectie te hebben en dat je daar als medewerker en als werkgever mee bezig bent.'

Organisaties met een substantieel aantal flexibele medewerkers vinden het lastig hun serviceniveau op peil te houden. AEGON heeft een vrij grote flexibele schil.

'Inderdaad. Daar houden we in het HR-beleid specifiek rekening mee. We hebben recruiters die zich bezig houden met vaste medewerkers en recruiters die zich bezig houden met flexibele medewerkers. We gaan de komende tijd nog gerichter bekijken wat we vast en wat we flexibel kunnen invullen. Het uitbreiden of verkleinen van de flexibele schil is geen doel op zich. De grote uitdaging is met name hoe we ervoor zorgen dat we het aantal en het soort collega's optimaal afstemmen op hetgeen de klant vraagt. En dat we de flexibele medewerkers ook 'AEGON-blauw spuiten'.'

Mini CV Monique Bodde is sinds 2010 Directeur HR bij AEGON Nederland. Daarvoor bekleedde zij deze functie bij Martinair en Aon, waar zij tevens lid was van de directie. Tot haar benoeming bij AEGON had zij tevens zitting in de Raad van Commissarissen van de Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer.

In HR STRATEGIE leest u het complete interview met Monique Bodde!

Bovenstaand artikel is een ingekorte versie van het interview dat Hetty Moll en Toine Al op 25 juni hadden met Monique Bodde. Het volledige artikel verschijnt in het tijdschrift HR Strategie. Vraag HIER het desbetreffende nummer als proefexemplaar aan.

Bron: redactie HRM Scope

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Organiseren

Ervaren (vak)journalist, managementauteur en hoofdredacteur (freelance). Schrijver van achtergrondverhalen, interviews, nieuwsartikelen en columns voor o.a. (vak)bladen, kranten, (online) nieuwsbrieven; boeken en papers. Ontwikkelen en maken van gespecialiseerde relatiemedia.

Reacties