13
feb

Hoe creëer je een cultuur dat disfunctioneel gedrag tegengaat?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 955
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Zijn je medewerkers onder alle omstandigheden in staat om goed samen te werken met collega’s? Nemen zij de geldende regels, voorschriften en ethische richtlijnen voldoende in acht? Aangezien de hoeveelheid schandalen binnen het bedrijfsleven dagelijks groeit, erkennen veel organisaties het belang van een sterk HR-beleid om disfunctioneel gedrag van hun werknemers zoveel mogelijk te voorkomen. Hoe zorg je daarvoor?

Geen enkele organisatie is immuun voor disfunctioneel gedrag en een enkel schandaal kan catastrofale consequenties hebben. Een aantal tips om dit te voorkomen.

1. Versterk de poort: Je kunt een wolf leren hoe hij zich dient te gedragen in een kudde schapen, maar in tijden van stress komen diens basisinstincten vaak boven water. Op dezelfde wijze is het heel aannemelijk dat werknemers met een verhoogd risico op disfunctioneel gedrag ontsporen wanneer zij onder grote druk komen te staan, of juist wanneer ze denken dat ze een situatie volledig onder controle hebben - ongeacht de mate waarop je hen attent maakt op de regels, richtlijnen, normen en waarden van de organisatie. Veel pijn kan worden vermeden wanneer je ervoor zorgt dat iedere nieuwe werknemer voldoende is getest op mogelijk disfunctioneel gedrag.

2. Vermijd een organisatiestrategie dat teveel is gericht op groei. Uiteraard kan geen enkele organisatie overleven zonder een gezonde hoeveelheid klanten en deals. Echter, diverse schandalen hebben aan het licht gebracht dat een te sterke nadruk op groei de organisatiecultuur goed kan vergiftigen. Vertegenwoordigers kunnen geneigd zijn om agressieve verkoopmethodes toe te passen om meer deals te sluiten, managers kunnen een onredelijke druk legen op hun teamleden om productiviteit te verhogen en werknemers kunnen interne regels of procedures negeren.

3. Weet wat er speelt en kom in actie. De meeste situaties escaleren omdat de HR-afdelingen de eerste kritieke signalen te laat ontdekten (of soms compleet negeerden) of niet juist reageerden. Zorg er dus voor dat je zo goed mogelijk op de hoogte bent van wat er op iedere afdeling en in ieder team speelt en wees niet bang om een moeilijke – maar onvermijdelijke – beslissing te nemen. Het ontslaan van een succesvolle sales manager kan misschien op de korte termijn schadelijk zijn voor de organisatie, maar op de lange termijn kan diezelfde sales manager verantwoordelijk zijn voor een organisatie waar niemand meer mee of voor wilt werken.

Banner Darkside05x 1

 

Wil je weten hoe kwetsbaar de organisatie is voor disfunctioneelgedrag? Heb je interesse in een praktijkgericht actieplan om dergelijk gedrag in de organisatie zoveel mogelijk te voorkomen? Neem dan deel aan het eerstvolgende op 22 februari webinar “Identificeer disfunctioneel gedrag op de werkvloer".

 

disfunctioneel 

Waardeer dit blogbericht:
0

Nina heeft Organisatie Psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Leiden, waar zij in 2014 haar Mastertitel behaalde. Na haar studie heeft zij als recruiter en assessment consultant gewerkt. Zij heeft ervaring met het opzetten van complexe selectietrajecten, het opstellen van een gewenst functieprofiel en het inzichtelijk maken van competenties, drijfveren en persoonlijkheid. Inmiddels heeft zij meer dan 200 assessments geanalyseerd en op basis hiervan diverse organisaties en kandidaten geadviseerd. Nina is gepassioneerd om opdrachtgevers te helpen die passend talent zoeken. Typisch Nina: vrolijk, ondernemend en servicegericht.

Reacties