09
juni

Het geheim van succesvolle familiebedrijven: focus

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2194
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Familiebedrijven zijn vaak succesvol; onder meer door commitment en focus op langere termijn. Een gesprek met Bart Knaapen, directeur van Knaapen Groep, het oudste familiebedrijf van Nederland.

In 1652 begon Francis Knaapen in het Brabantse Mierlo als schilder. 364 jaar later bestaat de onderneming nog steeds, waarmee Knaapen Groep het oudste familiebedrijf van Nederland is. Hoewel de schilderskwast nog steeds ter hand wordt genomen, is het concern wel met zijn tijd meegegaan. Knaapen Groep is uitgegroeid naar een aannemersbedrijf met negentig medewerkers, dat in opdracht van woningbouwverenigingen onderhoud en renovatie uitvoert. ‘We doen alles, variërend van een lekkende kraan tot het plaatsen van nieuwe gevels’, zegt directeur Bart Knaapen, die als elfde generatie aan het roer staat van het familiebedrijf.

Is meebewegen met de tijd een belangrijk onderdeel van jullie succes?

‘Om te kunnen voortbestaan is het belangrijk om me je tijd mee te gaan. Wij zoeken daarom altijd naar trends en ontwikkelingen. Zo hebben wij als een van de eerste bedrijven gekozen voor ketensamenwerking, waarbij verschillende partijen opeenvolgend met elkaar samenwerken. Ook passen wij onze dienstverlening aan op de huurders. Een voorbeeld hiervan is ‘Tante Keet’, een verwarmde keet waar huurders tijdens woningrenovatietrajecten terecht kunnen voor vragen of een gesprek.’

Hoe komt het dat jullie de economische crisis zo goed hebben doorstaan?

‘Hoewel we inspelen op trends, hebben we wel een duidelijke focus: we richten ons op onderhoud en renovatie. We zijn nooit in de verleiding gekomen om onze activiteiten uit te breiden, zelfs niet toen in de nieuwbouw het geld tegen de plinten klotste. Daar hebben we achteraf geluk mee gehad. Terwijl de bouwsector tijdens de crisis op zijn gat lag, bleef de renovatiemarkt goed doordraaien.’

Wat is volgens jou hét geheim van familiebedrijven?

‘Ze zijn meer koersvast. Als een route is ingezet, gaat niet meteen het roer om. Mijn vader heeft het bedrijf 33 jaar geleid. Ik sta nu zes jaar aan het roer en zal dat waarschijnlijk volhouden tot mijn pensioen. Er komt dus niet om de paar jaar een nieuwe directeur die alles anders wil gaan doen.

Daarnaast ligt bij familiebedrijven de focus op de lange termijn. We kunnen vasthouden aan wat we leuk vinden en waar we goed in zijn, omdat er geen aandeelhouders of banken in onze nek hijgen. Gaat het een kwartaal wat minder goed met een bepaalde afdeling, dan gaat niet meteen het mes erin. Onze mensen voelen zich hierdoor ook veilig. Dat vertaalt zich in een laag personeelsverloop.’

En de valkuilen?

‘Ze kunnen soms iets te verkokerd zijn. Het is goed als soms ook mensen van buitenaf met een frisse blik naar het bedrijf kijken. Wij proberen dat te ondervangen door een accountant en een externe adviseur te laten meekijken.’

Hoe financiert Knaapen investeringen?

‘We zijn graag baas in eigen huis en daarom het liefst zo min mogelijk afhankelijk van banken. Daarom financieren we in principe alles zelf. We hebben ook niet de ambitie om extra hard te groeien en daarvoor vreemd vermogen aan te trekken. We hoeven geen nieuwe BAM of Heijmans te worden. We zijn tevreden met de mooie rendementen die we nu behalen.’

Droomde je als kind al over een toekomst bij Knaapen?

‘Mijn vader vond het het belangrijkst dat zijn kinderen goed in hun vel zaten. Hij heeft mijn broer, zus en mij daarom niet de bouw in geduwd, maar ons volkomen vrijgelaten in hun studiekeuze. Mijn broer ging naar de koksschool, mijn zus studeerde sociaal-pedagogische hulpverlening en ik bedrijfskunde. Toch zijn we uiteindelijk alle drie bij Knaapen gaan werken, maar dat hadden we twintig jaar geleden niet gedacht.’

En je kinderen?

‘Ik vind net als mijn vader dat zij hun eigen keuze moeten maken, maar ik wil hen wel wat meer vertellen over de zaak. Het is goed als ze weten wat het inhoudt: het plezier, maar ook de verantwoordelijkheid en de druk. Maar ik zal hen geen hamer in handen duwen. Ze moeten het zelf willen en kunnen.’

Heb je nog een laatste tip voor andere bedrijven?

‘Focus is heel belangrijk: die stip op de horizon. Stippel een duidelijk beleid uit en wijk daar niet vanaf. Zorg dat je weet waar je voor staat en waar je naartoe gaat.’

beeld: Knaapen Groep

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Inspireert Beter Ondernemen

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32