16
juni

Een Hoger Doel inspireert klanten én medewerkers

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1343
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Klanten verwachten dat bedrijven hun belofte waarmaken. En daarin vervullen medewerkers een sleutelrol. Bevlogen medewerkers kunnen het verschil maken, omdat zij hun werk vanuit hun hart doen. Het nastreven van een Hoger Doel verdient navolging, want medewerkers hechten steeds meer aan het duurzame ‘engagement’ van hun werkgever. Daar vaart niet alleen de wereld bij, maar ook je bedrijf.

Bedrijven of organisaties vinden het moeilijk om zich positief van anderen te onderscheiden; ik noem dat ‘Bovenscheiden’. Ik geloof dat dit komt omdat ze hun klanten en medewerkers niet inspireren. Gelukkig zie je dat steeds meer bedrijven dit onderkennen en het roer omgooien. Niet alleen nieuwe bedrijven, zoals Tesla, maar ook bestaande. Zij focussen op het nastreven van een Hoger Doel, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor klanten én medewerkers. De internationale studie ‘The Big Green Talent Machine’ laat zien dat steeds meer mensen zelfs genoegen nemen met een lager salaris als ze kunnen werken voor een duurzaam bedrijf.

Maak het naar de zin

Een voorbeeld: ik verbleef 6 jaar geleden een weekje in het Westin Dragonara Hotel op Malta. Ik zat in de lobby en bestelde een biertje. De ober die me het biertje bracht, vroeg of ik het naar mijn zin had. We raakten aan de praat over het hotel en zijn werk en hij vertelde me enthousiast hoe belangrijk het voor hem was dat zijn gasten zich op hun gemak en helemaal thuis voelden. Deze bescheiden en tegelijk trotse ober was de personificatie van de perfecte gastheer: niet als ober, maar veel meer als een vriend bij wie je op bezoek komt en die zo blij is dat je komt dat hij er alles aan doet om het je naar de zin te maken. Voor hem was ik zíjn gast. Ik maakte hem een compliment over zijn vriendelijke en gastvrije gedrag. Hij glunderde van oor tot oor. Toen ik 2 jaar later weer eens in het hotel kwam, werkte hij er nog en hij kwam direct naar me toe om me hartelijk te begroeten, terwijl hij in de tussentijd toch duizenden gezichten moet hebben zien langskomen. Wat voor een gevoel denk je dat mij dat gaf?

Inspireren door ertoe te doen

Het nastreven van een Hoger Doel (‘Purpose’) werkt inspirerend! Het gaat er om waar jouw bedrijf voor staat, eigenlijk de reden voor bestaan voorbij de noodzaak om winst te maken. In plaats van dat de focus ligt op het optimaliseren van de financiële winst, ligt de focus op beter (maatschappelijk) toe doen: ‘Mattering’ in plaats van Marketing. Dat kan in het klein, zoals bij het Westin Hotel, waar de belofte aan de gast draait om het wellness thema ‘Let’s Rise’. Rond dit thema zijn 6 beloften ontwikkeld waarin het welbevinden van de gast centraal staat: ‘feel well,’ ‘work well,’ ‘move well,’ ‘eat well,’ ‘sleep well’ and ‘play well.’ En het kan ook groots en meeslepend, zoals bij Tesla, dat nastreeft dat alle auto’s elektrisch worden.

Winstgevend

Een Hoger Doel levert niet alleen geïnspireerde en daardoor betrokken klanten en medewerkers op, maar ook meer omzet en winst. Bedrijven met de meest betrokken medewerkers kennen een inkomstengroei die 2,5 keer zo hoog is als die van bedrijven met medewerkers met de laagste betrokkenheid (Bron: Blogspot Klantgerichtondernemen). Bovendien is de klanttevredenheid bijna een kwart hoger, zijn ze een stuk effectiever en 43% productiever. En ‘The Stengel top 50’ (in het leven geroepen door de voormalige CMO van Procter & Gamble, Jim Stengel) laat zien dat bedrijven die een Hoger Doel hebben zo’n 400% winstgevender zijn dan de S&P 500 index. Voorbeelden zijn Accenture, Heineken en Zappos. Kortom: bevlogen medewerkers maken het verschil!

Over de auteur:

Adriaan Oomen is auteur van het recent verschenen boek ‘Bovenscheidend Vermogen’ en is founding partner van ADDFOCUS dat is gespecialiseerd in het ontwikkelen van hetBovenscheidend Vermogenvan merken en producten. Oomen studeerde Communicatiewetenschappen met Marketing als specialisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en later Management & Organisation bij TIAS. Hij heeft bijna 30 jaar ervaring als marketeer en merketeer bij o.a. PostNL, Reaal Verzekeringen en Rabobank Nederland. Bij de Rabobank won hij vrijwel alle grote reclameprijzen met de succesvolle Jochem de Bruin-campagne. Sinds 2007 is hij eigenaar van ADDFOCUS en helpt hij merken bij het bepalen van duurzaam Bovenscheidend Vermogen.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Cultuur Leiderschap

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar

Reacties