22
feb

De kracht van verhalen delen binnen je team

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1633
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het geheim achter vrijwel alle successen is een krachtig verhaal. Een verhaal dat blijft hangen. The New York Times noemt storytelling niet voor niets ‘een strategisch wapen met onvoorstelbare kracht’. Het vertellen van verhalen voorkomt dat je verzandt in jargon, ingewikkelde termen, codes en afkortingen. Met verhalen communiceer je veel krachtiger. Én, je boodschap wordt eerder opgepikt. Je klant begrijpt je beter, en je collega’s vaak ook trouwens.

Meer onthullen van wie we zijn

Vertrouwen is het magische ingrediënt voor een productieve en plezierige samenwerking in teams. Maar vertrouwen kan moeilijk tot bloei komen als iedereen zich in zekere zin verschuilt achter een professioneel masker. We raken niet alleen productiviteit kwijt, op een dieper niveau voelen we ons als mens verraden door de oppervlakkige relaties die we met elkaar hebben als we elkaar niet aanspreken op niveaus die er écht toe doen. Als we werkomgevingen willen creëren die zich kenmerken door vertrouwen en als we hopen op diepe, rijke en zinvolle relaties, dan moeten we meer onthullen van wie we zijn (Frederic Laloux, 2014).

Wie ben jij op je best? Inclusief je inspiratie, je twijfels, je sterke punten en je humor? Vaak missen teamuitjes als steengrillen en bowlen het ware vertrouwen of de onderlinge verbondenheid op een dieper niveau. Daar komen verhalen om de hoek kijken.

Dankzij verhalen kom je er achter wat er echt speelt

Storytelling is een uiterst krachtige manier om teams nóg succesvoller te laten functioneren en is daarmee een uiterst geschikte methode om bij organisatieveranderingen in te zetten. Bijvoorbeeld om:

  • samen veranderbelemmeringen weg te nemen;
  • scherp te krijgen wat er allemaal al goed gaat;
  • te bepalen waar je graag meer van wilt met elkaar;
  • hoe samen concreet naar de gewenste toekomst te kijken.

Verhalen kunnen bovendien goed van pas komen om erachter te komen wat er echt leeft, speelt en gevoeld wordt op de werkvloer.

Een goed verhaal maakt veel los bij mensen. Dat heb je zelf ongetwijfeld vaak genoeg ervaren. Bijvoorbeeld toen die ene collega een ijzersterke mop vertelde bij de koffieautomaat of je samen een piekervaring deelde tijdens de vorige meeting. Of luisterend naar de verhalen die verjaardagsfeestjes onvergetelijk maakten.

Vertel verhalen in plaats van waar de organisatie naartoe moet

Leidinggevenden hebben vaak de neiging om vooral te vertellen waar de organisatie heen moet, terwijl een goed verhaal niet begint bij de toekomst. Met storytelling kun je op vrij eenvoudige wijze antwoord geven op de volgende vragen:

  • Waar kom je vandaan?
  • Waar sta je nu?
  • Wat was goed?
  • Waarom is het nodig om dingen te veranderen?

Om je een voorbeeld te geven van hoe je binnen een organisatie kunt toepassen wat ik je net vertelde, neem ik je mee terug in de tijd naar twee inspirerende dagdelen die ik heb mogen verzorgen.



Voorbeeld 1: Een team van key-accountmanagers van ManpowerGroup wilde elkaar graag beter leren kennen. Ook wilden ze bewuster profiteren van elkaars individuele kwaliteiten. Daarvoor hebben ze een middag georganiseerd die ik heb mogen verzorgen. Met elkaar hebben ze de beste versie van zichzelf (floreren) ontdekt met een leuke, creatieve verbeeldingsoefening, gebaseerd op een wetenschappelijk experiment. Dit experiment wordt ook gebruik door het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gallup, dat veel onderzoek doet naar work engagement. Die oefening gaf de onderlinge verbondenheid direct een flinke boost: ‘Écht - wat dieper – contact, voorbij de waan van de dag. Zonder dat het zweverig werd,’ luidde de feedback. De sessie heeft ongetwijfeld voor nieuwe positieve energie, meer vertrouwen in elkaar en goede hoop voor de toekomst gezorgd.

Voorbeeld 2: Een lokale afdeling van een bank wilde graag met hun medewerkers iets anders doen in teambuilding. Het moest verfrissend zijn, dus steengrillen en bowlen vielen af. Ze hebben mij gevraagd om een masterclass ‘Durf te floreren’ te geven, waarin ze konden proeven van de basis van floreren. Ook leerden ze hoe ze op eenvoudige wijze de beste versie van zichzelf konden worden. Ze kregen zelfs handvatten hoe ze ook anderen hierbij konden helpen. Een dag vol praktische tips en tools om het floreren van jezelf en dat van anderen vast te houden en te versterken.

 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Engagement Leren

Pepijn Happel is oprichter van Floration. Als florateur (’s werelds enige) en expert in floreren helpt hij leidinggevenden en hun teams om beter samen te werken en beter te presteren door te floreren.  Zijn motto: florerende mensen maken florerende teams. Daarnaast is hij docent Strategic Business Management aan de universiteit van Greenwich/Zuyd Hogeschool. 


Pepijn heeft een gratis e-book geschreven, ‘Floreer op de Werkvloer’ 

Reacties