13
nov

De kracht van de gepassioneerde organisatie

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4159
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We zouden organisaties veel meer als levende organismen moeten zien. Met een hoofd, een hart en een ziel. Met verstand, gevoelens, normen en waarden. Ze worden geboren en gaan ook dood. Als ze niet worden onderhouden, dan worden ze ziek en gaan ze eerder dood. Je kunt organisaties als levende organismen zien, omdat zij zijn opgebouwd uit mensen.

In het industriële tijdperk zijn er eerst muren omheen gezet, en om ons kapitaal te beschermen waren er vervolgens managers nodig en werd de macht vooral hiërarchisch georganiseerd. Toen we ons realiseerden hoe belangrijk mensen in de organisatie waren, gingen we hen 'human capital' noemen. We begrijpen steeds beter dat personeel veel meer is dan een inwisselbaar goed. Maar ondertussen bleef de informatie nog altijd bewaakt. Want het bezit van informatie is macht. Met de komst van het internet is informatie nu snel te verspreiden, snel te vinden en snel te delen. Informatie delen wordt macht. Communicatie wordt belangrijker. Niet alleen verticaal, van directie naar medewerker, maar nu ook horizontaal, van mens tot mens. Gevoelens, emoties en moraal worden steeds belangrijker. Organisaties ontkomen er niet aan om hier rekening mee te houden. Doen zij dat niet, dan zorgt de publieke opinie er al snel voor dat zij erop worden afgerekend. Nieuws verspreidt zich immers snel.

TotalIdentityI 

Deze essay is tot stand gebracht door Total IdentityTotal Identity beschrijft de ambitie van organisaties (identiteit), vertaalt deze in de wenselijke breinpositie bij de klant (branding) en betrekt de medewerkers daarbij (internal branding). Total Identity maakt zijn opdrachtgevers fit for the future, door ze via positionering en profilering krachtig in de markt te zetten. Werknemers bij Total Identity worden uitgedaagd zich te ontwikkelen, grenzen over te gaan en te documenteren wat zij zien en wat hun drijft. Deze essay is hier een resultaat van.  

Waardeer dit blogbericht:
0

Hwie-Yang is de oprichter en eigenaar van id-entity en houdt zich bezig met identiteitsmanagement. Hij studeerde aan de Interuniversitaire Interfaculteit Bedrijfskunde te Delft. Na zijn studie heeft hij leiding gegeven aan verschillende MKB-bedrijven, een branchevereniging en bedrijven die onderdeel waren van een grote multinational. In al deze bedrijven heeft hij te maken gekregen met de relatie tussen identiteit en strategie.


Hwie-Yang werkt als aangesloten partner bij Total Identity aan 'Internal Branding' projecten. Internal branding is het proces waarbij de nieuw ontwikkelde en ontworpen identiteit van de organisatie moet worden geïmplementeerd in de organisatie van de klant. De nieuwe identiteit is in onze visie niet alleen het nieuwe logo op het briefpapier of bijvoorbeeld de nieuwe lichtreclame op de gevel, maar vooral ook de beleving van de nieuwe identiteit door de medewerkers van de organisatie.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties