08
jan

Communities mean business in 2018

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1101
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We zijn weer terug bij het begin. Het begin van een nieuw jaar, maar ook het begin van een nieuw tijdperk. En in 2018 gaan communities een grotere rol spelen dan ooit te voren. En daarbij staat samenwerking en kennisdeling centraal. Maar hoe werkt zo’n community anno 2018 nu in de praktijk?

Ooit leefde ieder mens binnen een eigen omsloten community. Jaagden, verbouwden, leerden en leefden met elkaar, en gedroegen zich naar de ongeschreven regels die er golden. Nu wordt steeds duidelijker dat zo’n community ook de basis is voor succes bij bedrijven. Het jagen en verbouwen noemen we nu werk. De muurtjes (soms letterlijk) en procedures waarbinnen generaties lang is gewerkt vervagen, waarbij het nu gaat over betrokkenheid, vertrouwen, transparantie, change, sociaal leren en visie.

Betrokkenheid

Met de huidige 'war for talent' is het zeer belangrijk een manier te vinden om talent te kunnen aantrekken, binden en boeien. Een hoog personeelsverloop kost enorm veel geld en het spreekt voor zich dat het ook niet ten gunste komt van de gemiddelde productiviteit. Voor 2018 staan thema’s als employee engagement (betrokkenheid) en employer branding dan ook in veel van de top x lijstjes met HR thema’s voor 2018.

'Highly engaged business units achieve a 10% increase in customer metrics and a 20% increase in sales.' - 'An engaged culture improves performance, not the other way around.'

Muurtjes

De muurtjes vervagen en dat is maar goed ook. Flexwerken en kantoortuinen zijn niets nieuws meer. Veel hotels, restaurants en koffietenten zitten vol met mensen achter laptops, en steeds vaker zie je dat klanten ook welkom zijn om gebruik te maken van het kantoor van een toeleverancier. Zo heeft iedereen tegenwoordig beschikking over verschillende werkplekken voor de dag. Ook muurtjes tussen ketenpartners vervagen en daarmee ontstaat de drang tot samenwerking. Kijk maar eens naar de textielbranche die al jaren wordt aangesproken op verantwoordelijkheid in de gehele keten.

Vertrouwen

Op kennisdeling-events zie je ook dat mensen vaak heel open en kwetsbaar durven te spreken over de situatie bij hun bedrijf. Zo komen ze vervolgens tot gezamenlijke oplossingen. Ze doen dit niet uit onvrede, ze doen dit om samen sterker te staan en te leren van elkaar. Er ontstaat verassend snel vertrouwen en het gebeurt weinig dat er een situatie ontstond waarbij er misbruik werd gemaakt van deze openheid. Het is duidelijk dat de community dus ongeschreven regels kent met betrekking tot vertrouwen.

Transparantie

'Zonder muurtjes kan je naar binnen kijken'. Veel nieuwe kantoorlocaties zijn volledig transparant met glas. Een manier om aan de buitenwereld te laten zien dat ze niets te verbergen hebben. Veel zakelijke dienstverleners hebben ook al hun voorwaarden en prijzen online staan, waardoor ze ook te lezen zijn door de concurrent. Als je gelooft in je eigen toegevoegde waarde heb je niets te verbergen! Zo is het Leusdense bedrijf AFAS ook een mooi voorbeeld. Je kan hun hele HR-beleid online nalezen.

Exponentiele verandering

Het woord ‘exponentieel’ kan zomaar in het lijstje van meest irritante woorden van 2018 gaan komen. Het aantal veranderingen om ons heen is elk jaar meer en groeit exponentieel. Je hebt ongetwijfeld grafieken gezien die eigenlijk niet mogelijk lijken. Toch is dat de realiteit! Je hebt dan ook geen andere keuze meer dan verandering te accepteren als de continue constante. Dat zorgt ervoor dat je je als organisatie, maar ook als individu, continu moet aanpassen.

Sociaal leren

Met sociaal leren en informeel leren wordt vaak hetzelfde bedoeld. Het gaat er hier dan om dat mensen zich ontwikkelen en leren door het werk. Van collega’s, partners, door samenwerking, door observatie, en door het zelf te doen en feedback te krijgen. Slechts 10% van de ontwikkeling is het zogenaamde formele leren (cursussen en opleidingen) en dus 90% gaat via sociaal leren en door interactie met andere professionals (aldus Charles Jennings). Men is zich hier steeds vaker van bewust, en dat verklaart ook het grote aantal kennisdelingsinitiatieven dat er is. Organisaties vinden het veelal nog lastig om grip te krijgen op dit sociaal leren, maar ontplooien allemaal deel-initiatieven om dit te faciliteren.

Conclusie

Als je als bedrijf een visie hebt voor de toekomst met heldere en vooral betekenisvolle kernwaardes, als je transparantie, vertrouwen en waardecreatie in de keten nastreeft, en het oprechte geloof hebt dat je medewerkers het kapitaal van je organisatie zijn, dan is dit een mooie tijd! Jarenlang kon je niet veel meer dan deeloplossingen implementeren. Met de huidige technologische mogelijkheden kan je de verbinding tussen de mensen binnen je organisatie en daarbuiten faciliteren. Ook dit heeft met verbinding te maken. De verbindende schil tussen diverse onderdelen die centraal moeten staan binnen een community zodat het kan draaien waar het om moet draaien; het individu binnen je organisatie!

En zo zijn we weer terug bij het begin. Een mooi begin van het nieuwe jaar. De allerbeste wensen voor 2018! Het begin van een nieuwe tijdperk waarbij organisaties de kracht van het individu binnen hun organisatie optimaal zullen weten in te zetten en te vermenigvuldigen. Ze kunnen dit doen door het gedachtengoed van communities te implementeren binnen hun organisatie – ‘Communities mean business in 2018’.

Beeld: Fabrizio Verrecchia // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0

Alles draait om waarde toevoeging. Zodra dat er niet is prikt men eenvoudig door mooie verhalen heen. Transparantie en efficiëntie binnen organisaties maar ook naar buiten in samenwerking met klanten, partners en klanten van klanten! Als organisatie is dit niet te realiseren door harde afspraken en procedures. Zeker in Nederland volgen medewerkers sowieso niet graag blind een proces, hoe goed het ook is.


Ik help organisaties te vernieuwen vanuit de kern. We starten vanuit de drijfveren achter de organisatie en bepalen waar we uniek in zijn. Niet top down maar met de mensen in je organisatie, daar draait het uiteindelijk om. Iedere medewerker moet zelfstandig de juiste keuzes weten te maken relevant voor hun rol en het bedrijf. Hierbij werk ik altijd vanuit de kwaliteiten en ambities van de medewerkers in lijn met de bedrijfsdoelstellingen in combinatie met eigen ontwikkeling en waarde toevoeging in de keten.


linkedin icon


http://pearl-laren.com/


http://www.hrjob.nl/coachgalerij/905-marco-hoekstra-pearl-lc#details

Reacties