19
feb

Recensie - De Schaduwkant van Leiderschap

Geplaatst door op in Opinie
  • Hits: 1131

Voor leiders, die daar de tijd voor maken is "de Schaduwkant van Leiderschap" een prima gids. Het boek is door zijn indeling en stijl heel hanteerbaar. De samenvattingen aan het einde van ieder hoofdstuk maken de valkuilen van hedendaags leiderschap erg inzichtelijk.

Als je al weinig tijd hebt zal het wel lezen van de samenvattingen je wellicht inspireren om het boek in zijn geheel, en anders toch zeker dat betreffende hoofdstuk, te lezen. De cases zijn illustratief, confronterend en vermakelijk tegelijk.

Wel komt het boek (zoals de schrijvers zelf ook aangeven) "wat traag op gang". De auteurs pakken eerst de in de volle breedte uit met en verklaren vanuit beschrijvingen van ontwikkelingen naar het hedendaags leiderschap. Daarna wordt je als lezer ondergedompeld in vele luchtige beschrijvingen van cases en archetypes, die verhelderend en vaak bijzonder herkenbaar zijn. En als je jezelf er niet in herkent, dan toch zeker andere leiders van nu of uit je verleden. Regelmatig goed voor minstens een glimlach. Prima voor de bewustwording..

Een heel goed leesbaar boek voor leiders en leidinggevenden, die in deze tijd dealen met omstandigheden en ontwikkelingen én inzicht willen krijgen in stijl en succesfactoren. En in de schaduwkant ervan, hun valkuilen! Herken ze, hanteer ze, omzeil ze. Alhoewel de schrijvers zich richten op de leiders, is "de Schaduwkant van Leiderschap" ook een fijn boek voor leiders "to be", secondanten en hun businesspartners.

Eindoordeel : 8

0
Getagged in: Arbeidsmarkt Leiderschap