30
apr

Past de samenstelling van uw Raad van Advies wel bij de huidige tijdsgeest?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1518
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In veel organisaties plaatst men aan de bovenkant van de hiërarchische structuur een adviesraad. Een adviesraad staat de directie met raad en daad bij. Vaak tref ik bij grote organisaties in zo'n adviesraad veel mensen aan van generatie B: de babyboomers die tussen 1946 en 1964 geboren zijn. Geregeld zijn dit dan ook nog eens alleen maar oude 'wijze' mannen. Is zoiets nu wel van deze tijd? Ik vind absoluut van niet!

Generatie B

De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik zelf overigens van die generatie B ben. Een generatie die ook bekend staat als de 'workaholic' en een generatie met een stevige focus op economische welvaart en sociale status.

Hoe het zich vaak afspeelt

Tijdens een belangrijke strategische sessie met een directie en een Raad van Advies viel het mij op dat de leden van die Raad telkens bij de vraagstukken terugvielen op hun eigen ervaringen. "Toen ik directeur was pakten wij zo'n vraagstuk anders aan" zei een lid van de Adviesraad terwijl hij twintig jaar terug in de tijd ging. De anderen konden zijn aanpak beamen, waarmee die aanpak als leidraad voor de strategie dreigden te gaan fungeren. Dat zou een regelrechte ramp zijn! Trekkend aan hun stevige sigaar begonnen de andere leden ook hun herinneringen op te halen.

De sessie dreigde daarmee een ouderwetse geschiedenisles te worden. Samen met de directie besloot ik om nog maar eens de verschillende klantsegmenten onder de loep te nemen. Bij elk segment brachten wij de verschillende behoeften in beeld. Bij die behoeften zaten specifieke elementen, die karakteristiek zijn voor deze tijd. Kort samengevat: het dertigersdilemma. De leden van deze adviesraad begonnen gelukkig de stevige generatiekloof op te merken.

Eigen Raad van Advies

Op dat soort momenten hunker ik naar mijn eigen Raad van Advies. Op een frequente basis raadpleeg ik mijn clubje van wijze mensen. Ik leg hen lastige vraagstukken voor en luister dan aandachtig naar de door hen aangereikte adviezen. Die adviezen passen stevig bij deze tijdsgeest vanwege het simpele feit dat deze jongens en meisjes elf jaar zijn: leerlingen uit groep acht van de basisschool. Onbevangen reageren zij op vraagstukken over ondernemerschap, de maatschappij, het onderwijs, de overheid, de huidige crisis. Enkele uitspraken van hen zijn: "Nieuws is een afwijking van het normale." "De leraar op tv zou mooi zijn: dan kan je hem ook uitzetten." "Processen heb je nodig: gsm uitzetten in de klas is normaal, maar dan moet de leraar dat ook doen." Die gedachtelijnen doorzetten is mooi. Ik leer ontzettend veel van mijn Raad van Advies. Zij staan onbevangen en midden in de maatschappij.

Waardeer dit blogbericht:
0

Na zijn opleiding Bedrijfskader heeft Frans van Rooij in diverse organisaties carrière gemaakt van verkoper naar marketingverantwoordelijke. Tegelijkertijd ging hij als freelancer aan de slag bij een trainingsinstituut op het gebied van management, marketing en sales.


Na het schrijven van zijn 10e strategisch marketingplan bij een educatieve uitgeverij ging hij in dienst bij een trainingsinstituut waar hij eindverantwoordelijk werd voor incompany opleidingen. Deze formule heeft hij verder uitgedragen in diverse Europese en Aziatische landen. Na 10 jaar is hij voor zichzelf begonnen met het helpen van ambitieuze mensen om hun dromen te realiseren. Dat geeft hem een enorme kick!

Reacties