19
jan

Leidinggeven aan een leeg kantoor deel 2 - Van aanwezigheid naar prestatie? Echt niet!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4595
  • 1 reactie
  • Afdrukken

Sturen op output, resultaatgericht werken, doelgericht functioneren, resultaatafspraken maken. Dit zijn termen die horen bij Het Nieuwe Werken. Iedereen kan zelf bepalen waar en wanneer hij aan het werk gaat. Sturen op aanwezigheid is dan niet meer haalbaar is de gedachte. Leidinggevenden moeten meer sturen op prestatie dan op aanwezigheid. Maar is dat wel waar? Slaan we hier niet een beetje in door?

Dit is een vervolg op het artikel 7 praktische tips voor leidinggeven aan een leeg kantoor

Ik stel mezelf deze vraag, omdat bijna overal waar ik kom men zegt dat ze al aan resultaatafspraken doen. En als ik dan vraag of het goed is dat je een halve dag extra vrij neemt als je het resultaat van de week hebt gehaald, is het antwoord dat dat niet de bedoeling is. Mijn bescheiden conclusie is dan vervolgens dat het met de resultaatafspraken nog wel meevalt. Maar is dat erg?

Resultaatgericht

Op de website van de carrièretijger (waar alle competenties zijn uitgelegd), staat dit bij resultaatgericht: "Als je resultaatgericht bent, span je je actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen. Bij tegenslagen geef je niet op en houd je de uitgezette lijn voor ogen."

Van oudsher is dit een kwaliteit die past bij functies als verkopers, managers, accountmanagers en inkopers, aldus dezelfde website.

Vaak zitten er ook 'targets' aan vast. Dat wil zeggen: als je je resultaten niet haalt voel je dat in je portemonnee. Maar nu moet ineens iedereen resultaatgericht zijn. Leidinggevenden zitten met hun handen in het haar. Hoe doe je dat? Ik maak toch al resultaatafspraken met mijn medewerkers? Wat is er dan nog meer nodig?

Twee voorwaarden voor sturen op output

Ik geef hieronder twee voorwaarden die minimaal nodig zijn om op output te sturen. Via een analogie in de wereld van de zorg kom ik er vervolgens op dat 'aanwezigheid' zo slecht nog niet is en wellicht een noodzakelijke voorwaarde vormt om te kunnen presteren.

Beloning
Als je echt resultaatgericht wilt werken is het ten eerste nodig dat je een resultaatafspraak beloont. Je krijgt wat je beloont. Zolang jij elke maand je salaris krijgt en dat is niet afhankelijk van je geleverde prestaties, is het maar de vraag of überhaupt op resultaten kunt sturen. Voor de jaarlijkse salarisverhoging gaan weinig mensen extra hard werken.

Inhoud
Ten tweede is het van belang om naar de inhoud van het werk te kijken. De inhoud van het werk zou moeten bepalen hoe je beloond wordt. In sommige beroepen is het heel lastig om op resultaten af te rekenen. En wil je dat wel? Wat is de relatie tussen kwaliteit en kwantiteit? Daar waar fouten maken grote gevolgen heeft, wil je misschien niet afrekenen op resultaten, maar op zorgvuldigheid. Mijn zoon krijgt te horen dat het echt niet uitmaakt hoeveel sommen hij maakt, als ze maar goed zijn. En hoewel het leveren van een goede kwaliteit ook een prestatie is, voelt hij toch wel aan dat hij minder sommen maakt dan de rest en dus minder presteert.

Het belang van aanwezigheid

In de zorg is er juist een beweging van prestatie naar aanwezigheid. Het gaat om die handen aan het bed, om het maken van contact, om er te zijn. Steeds maar sturen op meer, meer, meer, komt de kwaliteit en dus het totale resultaat van de zorg niet ten goede.

Dit inzicht bracht mij tot de overweging dat je op moet passen met prestatiegericht beoordelen, met sturen op output. Ook op kantoren is het van belang dat je contact houdt met elkaar. Zo willen jonge mensen helemaal niet thuis werken. Die willen op de werkvloer zijn, daar waar het gebeurt, daar waar ze kunnen leren, daar waar de ervaring rondloopt.

Ik ben ervan overtuigd dat elke medewerker weet 'waar hij van is'. Natuurlijk weet elke Belastingdienst ambtenaar, dat die enorme stapel aangiften weggewerkt moet worden. Daar werken ze hard aan. Natuurlijk weet de accountant, dat als er geen opdrachten zijn, hij geen inkomsten heeft. Natuurlijk weet de medewerker van de IND dat ze de asielaanvragen zo snel mogelijk moeten verwerken. Er zijn mensen van afhankelijk. Natuurlijk weet de chirurg dat het vervelend is voor de mensen op de wachtlijst dat ze nog niet aan de beurt zijn.

Iedereen voelt de druk om te presteren in deze tijd. Alles moet beter, sneller en mooier. Dat kan niemand ontgaan. Ik ken weinig mensen die geen resultaten willen halen en de kantjes ervan af lopen.

Waar het om gaat is dat we wel eens erkenning willen dat we zo hard aan het presteren zijn. Dat we ondanks alle niet werkende systemen, ingewikkelde procedures en reorganisaties om het werk efficiënter te maken, toch steeds weer die stapel werk oppakken en onze doelstellingen en resultaten willen halen.

Aanwezig zijn als voorwaarde voor prestatie

Aanwezigheid wil zeggen: er zijn. Ik ben er. Ik ben zichtbaar. Ik ben aanspreekbaar. Je kunt me aankijken. Je kunt met me praten. In overdrachtelijke zin betekent het ook dat je in het hier en nu aanwezig bent. Dat je je aandacht kunt richten, kunt focussen en je werk kunt doen. Dat je wakker en alert bent en weet wat je te doen hebt. Om überhaupt te kunnen presteren moet je dus 'aanwezig' zijn.

Dus van aanwezigheid naar prestatie? Ik weet het niet. Aanwezig zijn, samen zijn, contact hebben, is van wezenlijk belang om te kunnen presteren. Ik zou daarom zeggen: eerst aanwezig, dan prestatie. Dus als jouw kantoor al 'leeg' is, omdat je tijd en plaats onafhankelijk werkt, bedenk je dan dat aanwezigheid nog steeds van wezenlijk belang is om te kunnen presteren.

Waardeer dit blogbericht:
0

We werken in de 21e eeuw, maar werken en geven leiding vanuit de 20e eeuw. Dat werkt niet. Ik koppel principes van nieuwe manieren van werken en leidinggeven aan technologische ontwikkelingen. Hoe kunnen we technologie voor ons laten werken en blijven we tegelijkertijd met elkaar in verbinding? Hoe kunnen we hoofd, hart en handen in verbinding met elkaar blijven houden in tijden waarin de technologische ontwikkelingen niet te stuiten zijn? Hoe kunnen we tegelijkertijd rust ervaren en ook resultaten boeken? Dit zijn vragen die mij bezighouden en waar ik jou graag in meeneem in mijn blogs. 


twitter hover 32 linkedin hover 32


 

Reacties