19
nov

Interview Robert-Jan van Berckel: Fouten maken mag!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1838
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Robert-Jan van Berckel is Senior HR business partner bij Google. Hij gaat in op de vraag wat de voornaamste eigenschappen voor bedrijf én medewerkers zijn in de organisatie van de toekomst. Hij benadrukt de open cultuur bij Google: Heel belangrijk is om mensen de ruimte te geven om te experimentern, te stimuleren om dingen uit te proberen'.

Hoe zorgen ondernemingen dat ze klaar zijn voor alle grote veranderingen waarmee ze geconfronteerd worden?

Robert-Jan van Berckel: 'Het eerste wat in me opkomt is: begin nu en ga niet wachten tot ontwikkelingen zich aandienen. Er is onderhuids al zoveel gaande op verschillende vlakken dat het niet slim is om af te wachten. Wij zitten op het snijpunt van technologie en informatie; die ontwikkelingen gaan enorm snel en hebben een enorme impact op HR. De vraag wat ondernemingen moeten doen, doet me denken aan een grote organisatie waar een familielid werkt. Die organisatie vond ook dat ze moest innoveren en zette een centraal innovatieplatform op. Misschien moet je dat ook wel doen, maar ik geloof veel meer in de innovatie die in iedereen zit. Als je die innovatie aanspreekt kun je elke dag en op elk moment nieuwe dingen doen.'

Hoe kun je die innovatievaardigheden van je eigen medewerkers optimaal benutten?

'Heel belangrijk is om mensen de ruimte te geven om te experimentern, te stimuleren om dingen uit te proberen. Dat betekent vooral ook: mensen niet straffen voor dingen die niet lukken. Iets dat niet is gelukt kun je ook aangrijpen om te kijken wat je ermee kunt of wat je ervan kunt leren voor volgende projecten. Je ziet wel organisaties die de intentie hebben om zo’n open sfeer te creëren, maar zodra iets niet lukt gaat het toch weer op de oude manier. Daarmee wordt de innovatiedrang ontmoedigd.”

Ownership

Wat vinden jullie bij Google de belangrijkste eigenschappen van je medewerkers?

'Wij zoeken naar mensen die ownership nemen. Mensen die ergens voor gaan staan, die zich willen blijven ontwikkelen en daarmee ook het bedrijf willen blijven ontwikkelen. Je mag best genieten van de status quo, maar denk al wel na over de volgende stap. Wat we ook heel belangrijk vinden is het leervermogen van medewerkers: de wil om je continu te blijven bijscholen. Dat kan met kennis te maken hebben, maar ook met vaardigheden en inzichten. De medewerker van de toekomst moet daarin actief zijn en blijven.'

Wat zijn volgens u de belangrijkste eigenschappen van een leidinggevende om de organisatie en de mensen optimaal te ondersteunen?

'Leidinggevenden moeten vooral visie hebben: weten waar je naartoe wilt met je bedrijf of met je afdeling. Dat maakt ook dat mensen naar je bedrijf toe willen komen. Daarnaast denk ik dat leiders moeten durven loslaten. Ze moeten mensen de ruimte geven. Ze moeten geen baas zijn die alles controleert en taken afvinkt, maar een coach en een stuur op de dingen die zich aandienen.'

Jonge talenten

Wat vinden de jonge talenten die bij Google werken het allerbelangrijkste in hun werk?

'Dat ze ruime mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen en om iets bij te dragen. Ze willen ergens hun stempel op gedrukt hebben en kunnen zeggen "Dat heb ik gedaan en daaraan heb ik bijgedragen".'

Zijn er elementen van jullie organisatie en cultuur waarin jullie als Google een soort blauwdruk zijn voor de organisatie van de toekomst?

'De openheid en de transparantie en de samenwerkingsbereidheid die we bij Google intern hebben is uniek. Er wordt intern zo enorm veel gedeeld. Dat maakt ons ook sterk: je hoeft niet op zoek naar informatie. Daarnaast zijn wij ook bezig met het idee dat mensen hun hele zelf mee kunnen nemen naar kantoor. Dat betekent ook dat je bijna altijd je zelf kunt zijn en dat je geen rol hoeft te spelen, zowel met alle positieve dingen die je doet als met de dingen die niet direct even effectief zijn. Dat komt weer neer op die ruimte om mensen fouten te laten maken en daarover in gesprek te gaan.'

Dit artikel werd op 29 april 2015 op Inspireert Beter Ondernemen gepubliceerd.

Beeld: Pixabay/ChristianHoppe

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32