14
sept

Hoe Simon Sinek en zijn ‘Golden Circles’ de HR-wereld in het ootje nam

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 10124
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Simon Sinek is momenteel de onbetwiste leider van het Gilde der Goeroes. Zijn beroemde TEDx-filmpje ‘How great leaders inspire action’ is miljoenen keren bekeken op Youtube. Ook onder HR-professionals is zijn theorie populair: de cirkels zijn een inspiratiebron voor menig gesprek over medewerker en organisatie. Volgens Richard Engelfriet, auteur van het boek De Succesillusie, is er voor het verhaal van Sinek echter geen enkel bewijs. De ‘Golden Circles’ zijn een managementmythe.

Auteur: Richard Engelfriet

De theorie: Always start with why

Mocht je het gemist hebben, de theorie van Sinek is als volgt. De meeste organisaties denken de ‘verkeerde’ kant op. Ze vertellen hun klanten wat ze doen (‘wij verkopen computers’), vervolgens hoe ze dat doen (‘met geweldige service en garantie’) en misschien ook nog waarom (‘wij willen dat je leven geweldig wordt’). Succesvolle organisaties doen dat precies in de omgekeerde volgorde. Die beginnen juist met het waarom (‘wij dagen de gevestigde orde uit’), praten vervolgens over hun ‘hoe’ (‘dat doen wij op een innovatieve manier’) en dan pas hun wat (‘wij maken computers’). Simon Sinek noemt dit de Golden Circle. Wil je succes, werk dan met de Golden Circle!

Het idee van Sinek slaat aan. Er gaat geen congres voorbij zonder dat het TEDx-filmpje voorbij komt. De Golden Circle staat in de PowerPoint van iedere zichzelf respecterende consultant en waar je vroeger druk bezig was met je mission statement, mag je nu tijdens de heidag lekker aan de slag met de why van je organisatie. Ook onder HR-professionals zijn er veel fans te vinden van het gedachtegoed van Sinek.

Simon Sinek en de kleren van de keizer

Ken je het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer? Daarin figureren een aantal kleermakers die een verwende keizer overtuigen dat ze een zeer speciale stof hebben ontwikkeld die alleen zichtbaar is voor slimme mensen. De keizer laat zich overtuigen van het bestaan van deze stof en betaalt de kleermakers rijkelijk. De kleermakers vragen of de keizer zijn kleren wil uitdoen en trekken met veel theater het nieuwe kostuum aan. De keizer paradeert vervolgens poedelnaakt door de straten van zijn rijk. Niemand durft te zeggen dat de man gewoon in zijn blootje loopt. Totdat een klein jongetje roept: ‘Hé kijk, de keizer loopt in zijn blootje!’. Pas dan durft de rest van het volk ook te zeggen wat iedereen ziet: de keizer heeft geen kleren aan. Hij is bedrogen. De kleermakers zijn echter allang vertrokken met het vele geld dat ze hebben verdiend.

Simon Sinek is de kleermaker die HR-managers een sprookje vertelt. Het probleem is echter dat er inmiddels al zoveel mensen zijn die het sprookje van Simon Sinek geloven, dat veel mensen ook zijn gaan denken dat het ook écht klopt. Daarom zal ik de rol van het jongetje op me nemen. Ik wil je waarschuwen dat denken dat de Golden Circle je succes zal bezorgen hetzelfde is als je laten wijsmaken dat je een bijzonder gewaad draagt, terwijl je gewoon in je blootje rondloopt. Welkom in het sprookje van Simon Sinek.

Er is geen bewijs voor de theorie van Simon Sinek

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: er is geen enkel bewijs voor de theorie van Simon Sinek. Echt niet? Nee. Ook niet ergens in een obscuur wetenschappelijk tijdschrift uit Oost-Namibië? Nope. Er bestaat geen onderzoek waaruit blijkt dat bedrijven die de Golden Circle wel op de juiste manier toepassen succesvoller zijn dan hun niet-met-waarom-beginnende broeders.

Het bewijs van Simon Sinek is uitsluitend anekdotisch. Zo gebruikt hij in zijn filmpje computerfabriek Apple. Volgens hem zeggen ze dit bij Apple:

‘Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. The way we believe in challenging the status quo, is by making our products beautifully designed, simple to use, and user-friendly. We just happen to make great computers. Wanna buy one?’.

Let wel: het bovenstaande citaat komt van Simon Sinek, niet van Steve Jobs. Wie gelooft dat Steve Jobs deze flauwekul uit zijn mond zou krijgen, mag zich bij mij melden voor een gratis nieuw pak. Ik heb een hele bijzondere stof liggen. Jobs zei namelijk iets heel anders over zijn bedrijf:

‘Apple is a product company. We put the product ahead of anything else’.

Wie Jobs’ biografie heeft gelezen, weet dat de man maniakaal bezig was met het maken van de perfecte computer en niet met het challengen van de status quo door innovatieve kliko’s te ontwerpen.

Er is geen verband tussen uw ‘why’ en succes

Dit weekend kocht ik voor mijn kinderen van 3 en 5 het spel Schetenjacht. Ik zal je de details besparen, maar het komt erop neer dat je stiekem scheten laat en mijn kinderen vinden dat hilarisch. We hebben ons uren vermaakt. Toch kan ik je verzekeren dat ik dat spel niet heb gekocht omdat producent Goliath zo’n duidelijke why heeft geformuleerd. Ook als ik een pot pindakaas, een kaartje voor PEC Zwolle – Heracles of aflevering 12 van Games of Thrones aanschaf, laat ik mij echt niet leiden door de why van de producent. Je moet wel een hele domme keizer zijn om dat te geloven.

Simon Sinek biedt niet meer dan een leuke bezigheidstherapie voor bedrijven met teveel tijd Deel op twitter

Er is overigens iemand die dat wel gelooft. Een autoriteit. Hij heeft zelfs een boek geschreven waarin hij laat zien dat onze hersenen precies werken zoals de Golden Circle. Ik citeer: ‘None of what I’m telling you is my opinion. It’s all grounded in the tenets of biology. Not psychology, biology.’ Je leest vervolgens over het limbic system van onze hersenen, dat verantwoordelijk zou zijn voor emotionele beslissingen (het why en de how) en de neocortex die al onze rationale overwegingen (het what) stuurt. En al onze beslissingen starten in het limbic system.

Deze onderbouwing komt van de enige autoriteit die de theorie van Simon Sinek durft te onderbouwen. Het komt uit het boek Start with why van…Simon Sinek. Voor wie gelooft dat dat waar is, heb ik slecht nieuws: ook deze theorie is een fabeltje dat sterk lijkt op de verhaaltjes van de kleermakers uit het sprookje. Neurowetenschappers zullen je keurig uitleggen dat onze hersenen toch net iets ingewikkelder werken dan Sinek doet voorkomen. Neurowetenschapper Paul Middlebrooks zegt er dit over:

‘I have a neuroscience PhD and can tell you we do not understand brain systems anywhere close to the point to make a claim like that. It’s laughable’.

Loop rustig in je blootje, maar verwacht er geen wonderen van

Nudisten vinden het heerlijk om in hun blootje rond te lopen. Ik moet echter de eerste nudist nog tegenkomen die je vertelt dat blootlopen je tot een succesvolle ondernemer maakt. En zo is het ook met Sinek: misschien dat je het heerlijk vindt om met een kop kamillethee een middag met je mensen te babbelen over het ‘waarom’ van je organisatie. Daar is niets mis mee. De belofte dat je organisatie er meer succes mee gaat bereiken, is echter volstrekt onbewezen.

Simon Sinek biedt niet meer dan een leuke bezigheidstherapie voor bedrijven met teveel tijd, net zoals bedrijven vroeger uren konden bomen over mission statements, visies en missies. Die sessies eindigen altijd met van die vage kreten als ‘wij zijn een excellente organisatie die naast de klant staat en op pro-actieve manier synergetische win-winsituaties bereikt voor een scherpe prijs’. Mocht je inmiddels ook genoeg hebben van al die flauwekul, dan is een middag paintballen waarschijnlijk een betere optie. Let in dat geval wel even goed op welke kleding je aantrekt.

 

de succesillusie

 

Meer lezen?

Richard Engelfriet is auteur van De Succesillusie. Hoe trainers, goeroes en consultants je dagelijks bedriegen en hoe je daar in 7 eenvoudige stappen vanaf komt.

 Volg Richard Engelfriet op Twitter

 

 

 

 

 

Beeld: Startwithwhy // Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Leiderschap Trends

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar

Reacties