31
okt

Deze tijd heeft een nieuwe leiderschapsstijl nodig

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3344
  • 6 reacties
  • Afdrukken

Ik hoor het je al zeggen: "Weer een artikel over leiderschap. Daar kan je inmiddels een flinke boekenkast mee vullen." Klopt. Ik heb mijn boekenkast ook gevuld met ruim 2.000 managementboeken. Ik heb die boeken ook nog eens allemaal (vluchtig) gelezen. Gelukkig heb ik daar jaren over mogen doen. En elke maand bestel ik weer ongeveer twintig nieuwe boeken. Als consultant, coach en trainer wil ik graag bijblijven in mijn vak.

Met name door mijn diverse ervaringen heb ik een beeld gekregen van het leiderschap dat bij deze tijd hoort. Uiteraard zijn mijn ervaringen door allerlei theorieën gevoed. Deze nieuwe leiderschapsstijl wil ik aan je uitleggen. Maar eerst leg ik een aantal ontwikkelingen aan je voor.

Voor organisaties zie ik een aantal aandachtspunten:

  • Externe ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op;
  • Organisaties dienen op deze ontwikkelingen concrete antwoorden te hebben om te kunnen voortbestaan;
  • Klanten worden mondiger en gedragen zich steeds meer als professionals in het vak;
  • Jongere generaties hebben andere wensen en eisen in het werk wat zij doen: zij gedragen zich steeds meer als 'aanbieders van knowhow';
  • Het effectief leidinggeven aan organisaties verandert door deze ontwikkelingen enorm.

Flock Leadership is als gedachtegoed een mogelijk antwoord. Deze werkwijze maakt optimaal gebruik van de diverse talenten om je heen. Het onderscheidt met andere leiderschapsstijlen is dat je nu zowel leidend als volgend dient te zijn. En tevens is het 'managen' niet meer nodig: de flock regelt het zelf.

Flock

'Flock' betekent: zwerm, kudde. Ik denk bij een zwerm dan meteen aan een zwerm ganzen, die altijd in een mooie V – formatie vliegen. Door op deze manier te vliegen kost het de ganzen minder energie en komen zij verder. De vleugelslag van elke gans creëert een opwaartse kracht voor de vogels erachter waardoor de vlucht ganzen 71 procent extra vliegbereik krijgt! Klinkt niet echt dom, toch? Uiteraard kan je bij een zwerm en kudde allerlei andere dieren benoemen. Ik kijk op deze manier ook naar een zwerm mensen.

'Flock' betekent ook: bijeenkomsten, zich verzamelen. Een flock beweegt schijnbaar als één groep. Kijk maar eens naar een zwerm spreeuwen. Het voortbewegen in een flock heeft voor één zo'n spreeuw als voordeel dat de grote groep spreeuwen minder kwetsbaar is voor aanvallen van bijvoorbeeld roofvogels. Op enige afstand schrikt het beeld van zo'n groep zelfs af. Een flock heeft dus kracht en uitstraling.

Leadership

'Leadership' betekent leiderschap, leiderschapskwaliteiten. Leiderschap is de positie van de leider hebben, of is de eigenschap de leiding te nemen. Leiderschap begint bij de eerste volger. Een leider navigeert: bepaalt de juiste koers en houdt deze aan.

'Flock leaderhip' houdt in dat ieder in de flock beurtelings navigeert en volgt. Als de voorste gans moe wordt, laat hij zich terugzakken in de formatie en neemt een andere gans de voorste positie over. Soms moet je leiderschap tonen én elkaar bij moeilijke taken afwisselen. Er is dan sprake van gelijkwaardigheid en respect voor ieders specifieke inbreng.

In groepen waar men elkaar aanmoedigt is de productiviteit veel hoger. Je put kracht uit de aanmoediging van je teamleden. Je maakt optimaal gebruik van elkaars kennis, vaardigheden, achtergronden en talenten. Gezamenlijke interacties zorgen daarbij voor een totaal intelligent gedrag: een flockintelligentie. Deze flockintelligentie geeft ieder lid van de flock een opgetelde kracht.

Tijdens een inspirerende bijeenkomst hebben 11 personen hun gedachten laten gaan over Flock Leaderschip. Mijn advies: Flock leadership toepassen, gewoon doen.

Waardeer dit blogbericht:
0

Na zijn opleiding Bedrijfskader heeft Frans van Rooij in diverse organisaties carrière gemaakt van verkoper naar marketingverantwoordelijke. Tegelijkertijd ging hij als freelancer aan de slag bij een trainingsinstituut op het gebied van management, marketing en sales.


Na het schrijven van zijn 10e strategisch marketingplan bij een educatieve uitgeverij ging hij in dienst bij een trainingsinstituut waar hij eindverantwoordelijk werd voor incompany opleidingen. Deze formule heeft hij verder uitgedragen in diverse Europese en Aziatische landen. Na 10 jaar is hij voor zichzelf begonnen met het helpen van ambitieuze mensen om hun dromen te realiseren. Dat geeft hem een enorme kick!

Reacties