21
dec

De Toekomst van HR deel 27 - 10 Management vaardigheden die Leiders ook moeten beheersen

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 8546
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Grappen kan ik nooit onthouden. Motiverende one-liners wil ik ook nog wel eens vergeten. Twee die ik me nog kan herinneren van een bijeenkomst over leiderschap vorige week: "Goede leiders creëren volgers, betere leiders creëren nieuwe leiders", en "Wat ons hier bracht, brengt ons niet daar".

Wat je ook vaak hoort en leest is het essentiële verschil tussen leiders en managers. Meestal wordt het verschil op zo'n manier uitgelegd dat niemand meer een manager wil zijn. Managen is voor losers, leiden is voor winnaars. Een hele beknopte definitie die ik vond: "De taak van de manager is plannen, organiseren en coördineren. De taak van de leider is inspireren en motiveren." Ik weet niet. Het verschil is nogal kunstmatig en volgens mij hebben we mensen nodig die tegelijkertijd kunnen leiden en managen. Ik heb verschillende goede leiders gezien die nóg beter hadden kunnen zijn wanneer ze ook goede managers waren geweest.

Wat zijn tien management vaardigheden die iedere leider zou moeten beheersen?

1. Luisteren (tenminste 10.000 uur om op topniveau te komen)

2. Het plannen van een bijeenkomst (die inspirerend en motiverend is)

3. Virtuele bijeenkomsten houden (met wereldwijde teams)

4. Positieve feedback geven (en niet slechts één keer)

5. Neutrale vragen stellen

6. Een beoordelingsgesprek houden (dat inspirerend en motiverend is)

7. Uitdagende doelen stellen (voor haar/hemzelf en het hele team)

8. Sociale media gebruiken om haar/zijn team te inspireren en motiveren

9. Mogelijkheden creëren voor talenten (los laten ...)

10. Minder controle proberen te hebben (los laten ...)

We hebben overal Managende Leiders (ML's) nodig en moeten er voor zorgen dat ze 'Management: de Basis' onder de knie hebben.

Deze blog post is een vertaling van de blog post 'The Future of HR, part 27: 10 Management Skills also great Leaders should master', eerder gepubliceerd op de website van het HR Trend Institute van Tom Haak. 

Vertaling: Michael Voeten.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Leiderschap Organiseren

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties