06
sept

Leadership experience: werkgevers, benut het potentieel!

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1931
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De impact van de leidinggevende en de managers op werkbeleving in Nederland is groot en de helft van de medewerkers in Nederland vindt dat het beter kan. Organisaties in Nederland hebben dus een enorme kans om middels leadership experience meer uit hun medewerkers en organisatie te halen.

Impact leadership experience op werkbeleving

De gemiddelde werkbeleving schommelt al jaren rond de 7 in Nederland. Het kennen van de waardering van de direct leidinggevende en het ontwikkelen van het leiderschap van de direct leidinggevende is van groot belang. Het ontwikkelen van leiderschap zorgt niet alleen voor een betere werkbeleving, maar ook dat meer medewerkers stellen dat de organisatie het beste uit hen haalt. Nu ervaart slechts 13% van de werkenden dat hun organisatie in sterke mate het medewerkerpotentieel benut. Deze zogenaamde Top Performer organisaties waarderen de leidinggevende met maar liefst een 8,7. De gemiddelde organisatie in Nederland scoort hier slechts een 7,2. Om de stap naar een 8,7 te maken waarbij de organisatie het maximale uit haar medewerkers haalt, adviseer ik eerst te streven naar een 7,9. Bij dit resultaat haalt een organisatie al voor 80% het beste uit haar medewerkers.

Aandacht, vertrouwen en inspiratie

Welke eigenschappen bezit de ideale leidinggevende en manager in Nederland die wél het maximale uit medewerkers haalt en hiermee hun potentieel optimaal benut?

Het draait hierbij om drie competentiegebieden:

  1. Aandacht
  2. Vertrouwen
  3. Inspiratie

Aandacht is de basis en valt uiteen in drie onderdelen: er zijn voor een medewerker, hulp bieden wanneer nodig en nakomen wat afgesproken is. Vooral het nakomen van de afspraken is een basiskwaliteit die sterk achterblijft. En dit is nu net een eigenschap die medewerkers hoog waarderen. Deze score bedraagt voor een Top Performer organisatie een 8.5; gemiddeld in Nederland scoort het nakomen van afspraken slechts een 6,8.

Vertrouwen heeft te maken met de kwaliteiten en het vertrouwen die medewerkers toedichten aan de direct leidinggevende en de waardering die hij uitspreekt naar zijn medewerkers. De gemiddelde leidinggevende scoort laag op deze competenties. Je bent niet van de ene op de andere dag een leider. Het vereist kwaliteiten in aansturing om het vertrouwen te krijgen. Ook hier geldt dat de scores bij Top Performers met een 8,4 veel hoger liggen dan bij de gemiddelde organisatie in Nederland.

Medewerkers vinden tot slot niet alleen belangrijk dat hun leidinggevende ze ziet, hoort, helpt en aanstuurt, maar ze willen ook geïnspireerd worden. Uitdagen, inspireren en coachen blijkt werkend Nederland relatief laag te scoren. Top Performers krijgen ook op deze aspecten een rapportcijfer van een 8 plus.

Werk aan leadership experience!

Een verbetering van een 7.2 naar de streefscore van een 7.9 heeft enorme impact. Maar liefst 80% van de medewerkers stelt dan dat de werkgever het beste uit hem of haar haalt. Leiderschapsontwikkeling is hiermee een belangrijke sleutel voor organisaties die willen spelen in de eredivisie van Top Performers. Op alle 3 de competentiegebieden zijn grote stappen mogelijk. Leidinggevenden, pak deze handschoen op en daag je medewerkers uit en inspireer ze!

Integron

Waardeer dit blogbericht:
0

Stephan van Gelder, expert op het gebied van klant- en werkbeleving, richtte na zijn studie bedrijfseconomie het bedrijf Integron op. In 24 jaar is Integron uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van klant- en medewerkersonderzoek in Nederland. Samen met 40 bevlogen medewerkers streeft hij er naar met Integron het beste uit klanten en medewerkers te halen.


Stephan is tevens auteur van de boeken 'Knuffel de Klant' en 'Book OUCH!' en initiatiefnemer van het jaarlijks uitgebrachte onderzoek 'Werkbeleving in Nederland'.


linkedin hover 32twitter hover 32