18
dec

Goede voornemens voor HR in 2018

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1097
  • 0 reactie
  • Afdrukken

‘Where is our usual manager of mirth?’ Dat is de eerste keer dat het woord manager in de literatuur voorbijkomt. Vrij vertaald: waar is onze manager van vrolijkheid? Zou dat geen mooi voornemen zijn voor iedereen in HR in 2018? En wie bedacht het woord manager? Shakespeare. Hij helpt je op weg met een paar goede adviezen voor het nieuwe jaar.

To business that we love, we berise betime and go to ’t with delight

‘Een taak die aangenaam is, verlicht de last’ schreef Shakespeare in zijn toneelstuk Macbeth. Hij schreef uit ervaring, want schrijven was wat hij het liefste deed. Dat kwam duidelijk naar voren in zijn werk en zijn gedrevenheid. Dat maakte van Shakespeare een uitermate succesvolle zakenman. Plezier in je werk is een voorwaarde om het goed te doen en het is aan HR om het goede voorbeeld te geven. ‘Goede raadgevers hebben nooit een gebrek aan klanten’ is op iedere manager van toepassing, en een beetje pret gaat daarbij helpen. Heb lol in je werk. Zo simpel is het. En als je dat niet hebt mag je direct door naar het tweede advies.

Plezier in je werk is een voorwaarde om het goed te doen en het is aan HR om het goede voorbeeld te geven Deel op twitter

To be or not to be

Twijfel niet en ga het doen. En ‘het’ is in dit geval wat dan ook. Wacht niet af en onderneem actie, want actie is goed. ‘Wat jij wil doen, moet je doen als je ’t wil, want ‘wil’ verandert en kent zo veel uitstel en afstel als er tongen zijn, handen en toevalligheden.’ Shakespeare was een groot voorstander van actie en niet alleen omdat het anders een saaie bedoening op het podium zou worden. Hij laat in zijn stukken zien wat er kan gebeuren als je niet in actie komt, treuzelt of dingen uit gaat stellen. In zijn stukken moesten de meeste personages dat met hun leven bekopen. Hamlet bijvoorbeeld, de koning van alle twijfelaars – ‘to be or not to be’ weet je nog? ‘Er is niets, hetzij goed of slecht, of het is zo door wat wij denken.’ Tsja, zo lust ik er ook nog wel één. En als je dan nu nog steeds twijfelt of je in 2018 in actie zal komen, luister dan nog even naar de uitbrander die je nu van de oude Koning Lear krijgt: ‘Hoe niets? Van niets komt niets!’

Those he commands move only in command. Nothing in love

Weet hoe je moet relativeren: ‘wie klagen blijft om een voorbij verdriet, beloopt een weg waarop dat wéér geschiedt. Als men verliezen lijdt door domme pech, spot daar geduld het kwaad van weg. Wie lacht om diefstal, steelt iets van de dief, wie huilt om niets, verzint zijn eigen grief.’ Ook heb je vast wel eens te maken met, laten we zeggen bijzondere, karakters in je omgeving. De hel is leeg en alle duivels zijn hier, als het ware. Shakespeare wist wel raad met eigenwijze, arrogante betweters. Relativeren en negeren is dan vaak de juiste oplossing. Reputatie, een hoge positie, wat stelt het nu eigenlijk allemaal voor? In een stuk van Shakespeare hoefde je maar een keer met je ogen te knipperen of je was het kwijt. In de meeste organisaties duurt het wat langer voordat iemand door de mand valt en tot die tot moet je jezelf maar troosten met de volgende gedachte: ‘een goede naam is een nutteloze en zeer ambivalente last, iets dat wij onverdiend ontvangen en onterecht weer kwijtraken.’ En als het gaat om de mensen om je heen die er een zootje van maken? Lach het weg! ‘Oh, oh, wat mensen toch doen! Wat mensen toch kunnen doen! Wat mensen dagelijks doen, niet wetende wat ze doen.’

Would you have me false to my nature? Rather say i play the man i am

Tot slot, nog wat goede raad uit Hamlet over authenticiteit, dicht bij jezelf blijven. Het is van Polonius en je zou hem een HR-manager kunnen noemen. Weliswaar een HR-manager met flink wat mogelijkheden tot professionele ontwikkeling, maar dat terzijde. Met deze raad heeft hij het echter wel bij het juiste eind. ‘Zeg niet alles wat je denkt, beheers je denken eer je handelt. Wees ongedwongen, maar nooit familiaar […] Schuw het gevecht, maar als je vechten moet, zorg dan dat je tegenstander jou zal schuwen. Bied elk je oor, een enkeling maar je stem. Hoor naar elk oordeel, schort het jouwe op […] Dit bovenal: blijf aan jezelf steeds trouw, dan volgt daaruit, zoals nacht volgt op dag, dat je voor anderen niet vals kan zijn. Vaarwel, laat dit bezinken, met mijn zegen.’

Dit artikel is geïnspireerd op mijn boek ‘Managen of niet, dat is de vraag’. In dit boek laat ik zien wat organisaties kunnen leren van het toneel in het algemeen en Shakespeare in het bijzonder. Zijn lessen over leiderschap, diversiteit, authenticiteit en communicatie zijn nog altijd actueel. Het boek gaat over jou, mij en de organisaties waarin we werken. We hebben allemaal een beetje Hamlet, Othello of Lady Macbeth in ons.

Managen of niet - Wiemer Renkema

 

 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Cultuur Leiderschap

Wiemer Renkema is arbeid- en organisatiesocioloog en fervent amateur toneelspeler. Hij is de drijvende kracht achter To be Training & Consulting, een innovatief HR-adviesbureau. Verder geeft hij lezingen en trainingen over dilemma's op het werk aan de hand van Shakespeare en is hij docent aan de Haagse Hogeschool. 

Wiemer werkte jarenlang in diverse HR-managementposities voor grote internationale bedrijven als Arcadis, TNT en Mercer.

Reacties