12
mrt

8 essentiële stappen voor leiders van de toekomst - Hoofdstuk 1

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1589
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Aan de hand van acht concrete stappen laten Michael Jongeneel en Guido van de Wiel in hun boek 8 essentiële stappen voor leiders van de toekomst zien uit welke bron leiders van de toekomst zullen putten om optimale beslissingen te nemen. Een case met daarin Michaels ervaringen als COO loopt als een rode draad door het boek. Lees hier hoofdstuk 1 uit het boek.

Auteurs: Michael Jongeneel en Guido van de Wiel

Kern van dit hoofdstuk

We bevinden ons in de langste recessie ooit in de eurozone, zo meldt het Europees statistiekbureau Eurostat. Het aantal faillissementen is nog nooit zo groot geweest. Dit soort statistieken duidt op onderliggende problemen. Daar zijn vele oorzaken voor aan te wijzen, waaronder tekortschietend leiderschap. De economische crisis is óók een leiderschapscrisis, omdat kortzichtige managementkeuzes er een belangrijke oorzaak van lijken te zijn, volgens onder andere Trouw (2011). Het merendeel van de huidige leiders kijkt niet verder dan zijn eigenbelang en het belang van zijn organisatie. Vanwege deze beperkte scope kunnen negatieve bijeffecten zich ontwikkelen tot een disproportioneel formaat en uitmonden in een crisis.

Naast deze noodzaak is er tevens behoefte aan nieuw leiderschap. Omdat de aankomende generatie meer zoekt naar authenticiteit en zingeving in het werk, vraagt zij om een andere manier van leidinggeven. De leider van de toekomst heeft niet alleen oog voor zichzelf en zijn eigen organisatie, hij staat ook in verbinding met de grotere context en brengt daarin álle belangen in balans. Leiders zullen voor hun keuzes putten uit een andere bron dan hun eigenbelang. Binnen dit leiderschap is het realiseren van win-winsituaties niet meer genoeg. Om zo concreet mogelijk aan dit nieuwe leiderschap inhoud te geven, beschrijft dit boek 8 essentiële stappen voor leiders van de toekomst.

Download hoofdstuk 1

 

Hoofdstuk1

Meer lezen?

Ben je enthousiast geworden door het lezen van dit hoofdstuk? Klik dan hier om het boek te bestellen!

Waardeer dit blogbericht:
0

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht.