04
dec

Welke vraag stel jij bij rouw?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 756
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Tijdens het werk vertelt je collega terloops dat hij en zijn vrouw uit elkaar gaan. Geen nieuw fenomeen, want inmiddels loopt één op de drie huwelijken stuk. Maar zijn bericht geeft je een ongemakkelijk gevoel. Het verdriet en de onmacht staan op zijn voorhoofd geschreven en toch doet hij alsof het goed met hem gaat. En jij? Negeer jij het ook?

Als manager en dus ook collega kan je twee dingen doen. Je laat hem met rust en stelt geen vragen. Of je stelt je empathisch op en vraagt hoe het met hem is. Veel managers laten zo’n collega liever met rust. Onder het mom van ‘laten we gewoon de draad weer oppakken, dat helpt,’ of ‘hij wil hier vast niet over praten met zijn manager’. En zo wordt iemand vaak aan zijn lot overgelaten op de werkvloer. Iets wat pittige gevolgen kan hebben. Het niet bespreken van stress, pijn en verdriet kan namelijk resulteren in een burn-out. Onderzoek (Kerncijfers) toont aan dat één van de belangrijkste redenen van een burn-out is dat mensen niet gehoord worden. Dat ze wel signalen af hebben gegeven dat het niet zo goed gaat, maar dat hun manager dit nogal bagatelliseerde. Problemen los je immers maar thuis op toch? Maar het kan ook anders.

Soms is luisteren genoeg

Laatst hoorde ik een verhaal van iemand die op zijn werk was gekomen, twee dagen nadat zijn vrouw met de kinderen verhuisd was.  Voordat de medewerker achter zijn bureau kon gaan zitten, riep zijn manager hem. Deze zei hem: ‘Wat fijn dat je er weer bent. Vertel eens, hoe ben je de afgelopen dagen doorgekomen?’ De man kreeg alle ruimte om te vertellen. De manager luisterde. Meer was ook niet nodig op dat moment. Toen de man stopte met praten, vroeg zijn manager hem of hij met een coach hierover wilde praten. Iemand die hem kon begeleiden nu zijn leven er totaal anders uit was gaan zien.

Nu kan je denken: ‘Dat is toch niet nodig? Het was toch ook zijn keus om te scheiden? Dus daarvan herstellen, kan je best zelf.’ Dat klopt. Je kunt dat best zelf. Maar het oppakken van je nieuwe leven kan behoorlijk lastig zijn. En als je geen aandacht geeft aan het rouwproces waar je in terecht komt, kan het dus leiden tot een burn-out. Maar ook tot een depressie. Dit geldt overigens helemaal als er een dierbare overlijdt. Je krijgt er namelijk geen gebruiksaanwijzing bij hoe je met zo’n situatie om kunt gaan. Bij heel veel levensveranderende gebeurtenissen krijg je hulp, maar meestal bij de heftige en vervelende niet;

- Koop je een huis? Krijg je een baby? Je krijgt vrij en iedereen wil de foto’s zien en luistert naar je verhalen.
- Gaat er iemand dood? Ga je scheiden? Zit je onverwachtsin een burn-out? Zoek zelf maar uit hoe je met die heftige emoties omgaat. Zelfs een bedrijfsarts stuurt deze mensen naar huis met de woorden ‘ik zie je over zes weken wel terug.’

Verdiepen in het rouwproces

De manager in ons verhaal dacht daar anders over. Hij had zich verdiept in het rouwproces bij eenechtscheiding. Zo wist hij dat iemand die in een rouwproces zit, makkelijker in een depressie of burn-out terecht kan komen. En als manager wil je geen depressieve of opgebrande medewerker in je team hebben. Los van het feit dat het voor de persoon in kwestie erg vervelend is. Deze problematiek heeft een grote invloed op de sfeer en productiviteit van het hele team.

Zieke medewerker kost ook geld

En als we het zakelijk bekijken, kost een zieke medewerker geld. En dat is niet nodig. Deze manager werkte gelukkig bij een organisatie die vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers op de eerste plek zetten en dus stelde hij voor aan de medewerker om met een coach te gaan praten. ‘Zij gaat je helpen hiermee om te leren gaan en om je leven weer opnieuw op te pakken.’ De medewerker voelde zich gehoord en gesteund door zijn werkgever. Dit hielp enorm in het rouwproces en hij is nu in de fase dat hij doorheeft dat deze ervaring hem een krachtiger mens heeft gemaakt. Dit is voor de werkgever en het hele team ook van waarde.

Stel dat jij in een vergelijkbare situatie terechtkomt, denk dan nog eens aan dit verhaal en nodig je collega op de eerste dag dat hij weer aan het werk gaat uit voor een gesprek. Begin het gesprek dan met de vraag: ‘Hoe ben jij de afgelopen dagen doorgekomen?’ Verder hoef je niets anders te doen dan te luisteren. Luister en heb oprechte aandacht en bespreek samen wat je collega nodig heeft. Weet dat je daarmee een wezenlijk verschil kan maken.

Beeld: Annie Spratt // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:

Inge Miltenburg-Bos is Faith-methode specialist, auteur en oprichter van het bedrijf Krachtig Mens. Hierbij is zij de samenwerking aangegaan met experts op het gebied van herstel en voorkomen van verzuim binnen organisaties. Het geeft de werkgever of manager een unieke oplossing die hij of zij aan de medewerker kan bieden. De medewerker kan met behulp daarvan aan het werk blijven of zal sneller in staat zijn om weer aan het werk te gaan. Krachtig Mens is er altijd op uit om het vertrouwen te helpen herstellen en om de vitaliteit toe te laten nemen. Het ontstaan en de kracht van de Faith-methode beschrijft Inge in haar boek “`Sterker door tegenslag”.

Reacties