12
dec

Waarom toppresterende organisaties de beste leiders in huis hebben

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2119
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Goed werkgeverschap hangt samen met goed leiderschap. Niet voor niets is ‘je verlaat niet de organisatie, maar de manager’ een vaak gehoorde uitspraak. Maar kunnen we de link leggen tussen betrokken medewerkers, goede leiders en een toppresterende organisatie?

Er zijn verschillende trends te zien op het gebied van leiderschap. We zijn leidinggeven dan ook aan het herdefiniëren. Leiderschap wordt steeds meer een kwestie van samenwerken, luisteren naar wat er gebeurt op de vloer en met de medewerkers. Misschien geen baanbrekend nieuw idee, maar wel eentje waar sommige (met name grote, logge) bedrijven aan moeten wennen.

Waarom is nieuw leiderschap nodig?

De basis voor elke organisatie is haar medewerkers. Dat blijkt ook uit het rapport van Integron over medewerkerbeleving. Wanneer een organisatie niet goed presteert, heeft dat vaak direct te maken met hoe goed de organisatie scoort op de beleving van de medewerkers. Wanneer medewerkers zich niet betrokken voelen bij een organisatie, scoort deze slecht op zaken zoals de mogelijkheid tot ontwikkeling en samenwerking, en zijn de medewerkers sneller geneigd om een andere baan te accepteren, zélfs als die baan precies dezelfde arbeidsvoorwaarden zou bieden.

En er is meer slecht nieuws, want uit een onderzoek van Gallup blijkt dat managers verantwoordelijk zijn voor maar liefst zeventig procent van de engagement in het bedrijf. Een slechte leidinggevende betekent dus bijna automatisch ook een lage engagement. Dat, in combinatie met de bevindingen van Integron, betekent dat je zo goed als zeker kan stellen dat wanneer er een slechte manager is, je medewerkers bij je weglopen. Hoe goed al het andere in je organisatie ook op orde is.

Geen goede zaak dus, vooral met het oog op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Maar wat kunnen leiders hier dan aan doen? Het antwoord is: veel! Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde organisatie een 6,7 scoort op tevredenheid. Dat houdt in dat ongeveer vijftig tot zestig procent van de medewerkers stelt dat het werk, de samenwerking én de aansturing door direct leidinggevenden niet op orde is. Bij de zogenaamde ‘topperformers’ (organisaties die goed scoren op zaken zoals loyaliteit, ontwikkeling, werkdruk, duurzame inzetbaarheid en medewerkerbeleving) ligt dat percentage veel lager. Je kan dus spreken van een direct verband tussen de aansturing van de medewerker en zijn of haar tevredenheid. Bovendien zie je dat medewerkers bij een topperformer vinden dat hun direct leidinggevenden toegankelijk zijn om te benaderen wanneer er probleemstukken of vragen zijn.

Wat kunnen leiders hieraan doen?

Dat is een mooi gegeven, maar hoe zorg je dan voor goede leiders? In een artikel van Forbes wordt gepleit voor een meer coachende aanpak door leiders. Maar dat is een cultuurverandering, en dat gaat niet over één nacht ijs. Zoals wordt gezegd: ‘Cultuur is het resultaat van bewuste actie en consistentie. Het gedrag van de leider dat constant wordt versterkt en aangescherpt, is het gedrag dat uiteindelijk wordt uitgeoefend. De cultuur van een bedrijf wordt daarom sterk beïnvloed door de kwaliteit van het leiderschap in de organisatie.’

Zo schreef ik vorig jaar al over het belang van excellent leiderschap, ook toen was er een sterke correlatie te zien tussen de aansturing van een leidinggevende aan zijn medewerkers, de onderlinge samenwerking en het werkplezier. Kortom, de ‘basis’ van het werk.

De brug naar HR en het belang van de rol die HR speelt wordt dan ook al snel duidelijk. HR heeft als geen ander een idee over wat de cultuur is en zou moeten zijn in een organisatie. Wil je die aanpakken, dan moet je beginnen bij de leiders. Doordring ze van de cultuur – en daarbij hoort ook het type leiderschap dat medewerkers graag zien. Leiderschap dat openstaat voor samenwerking, een luisterend oor biedt, en een meer coachende rol heeft.

Betrek iedereen – van top tot bottom

Dat betekent overigens niet dat je alle leiderschapskwaliteiten die ooit zo gewaardeerd werden overboord moet gooien. Medewerkers hebben nog steeds sterke behoefte aan aansturing, maar wél door iemand waar ze ook met hun vragen terechtkunnen. Leiders die meer focussen op coaching in plaats van managen, zien een team ontstaan dat zich richt op oplossingen in plaats van problemen en die meer betrokken zijn bij het succes van een organisatie. En laat dat nu nét zijn waar de topperforming organisaties hoog op scoren, en dus waar de medewerkerbetrokkenheid, tevredenheid en loyaliteit het hoogste is.

De medewerkers verlangen dus nog steeds naar aansturing, maar wel op een andere manier. De leiders moeten aan die vereisten voldoen en voeren vervolgens de wenselijke bedrijfscultuur door die HR heeft opgepikt van de werkvloer.

Het is een dunne lijn waarop een leider moet balanceren, maar wanneer je goede leiders hebt, – zo blijkt uit de cijfers – zijn medewerkers gelukkiger én meer betrokken. Deze medewerkers waarderen hun organisatie hoog, en daarmee ben je een toppresterende organisatie. De drie zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar te beginnen is dus niet zozeer de vraag. Gewoon beginnen is eerder de boodschap. Maar om je een duwtje in de juiste richting te geven: concentreer je op goed leiderschap, en de rest zal volgen.

integron1

 

Wil je meer weten over de werkbeleving in Nederland? Integron stelde het rapport Werkbeleving in Nederland 2017 samen. Voor het negende jaar op rij geven ze een overzicht van hoe medewerkers hun organisatie ervaren en beleven. Wordt het potentieel in Nederland bijvoorbeeld wel benut? Benieuwd naar de resultaten? Het rapport is hier te downloaden.

 Beeld: Hunters Race // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0

Stephan van Gelder, expert op het gebied van klant- en werkbeleving, richtte na zijn studie bedrijfseconomie het bedrijf Integron op. In 24 jaar is Integron uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van klant- en medewerkersonderzoek in Nederland. Samen met 40 bevlogen medewerkers streeft hij er naar met Integron het beste uit klanten en medewerkers te halen.


Stephan is tevens auteur van de boeken 'Knuffel de Klant' en 'Book OUCH!' en initiatiefnemer van het jaarlijks uitgebrachte onderzoek 'Werkbeleving in Nederland'.


linkedin hover 32twitter hover 32

Reacties