19
dec

Uitmuntende resultaten komen voort uit uitmuntende vragen: zo stel je ze

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1326
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Keer op keer wordt duidelijk dat de beste leidinggevenden de leiders zijn die vragen stellen en écht belangstelling tonen voor de antwoorden. Mensen voelen zich logischerwijs (meer) betrokken en empowered als ze worden gevraagd om bij te dragen in plaats van dat hen verteld wordt wat ze moeten doen.

Florerende leiders vragen meer dan dat ze mededelen – zij hebben een positieve ask-to-tell-ratio. Hieronder deel ik drie manieren die jouw ask-to-tell-ratio een positieve boost geven:

  • Geef elke meeting een positieve start door teamleden uit te nodigen verhalen te delen over piekervaringen van de afgelopen periode.
  • Ontdek de sterke punten van jouw team door teamleden te vragen wanneer en hoe zij op hun beste waren als team. Vraag ze eens te omschrijven wat ze een geweldig team maakt.
  • Versterk de band met je mensen door ze te vragen waar ze buiten werk blij van worden.

Stel jij meer vragen dan je vertelt?

Er is nooit een slecht moment om een vraag te stellen en om je ask-to-tell-ratio te versterken. Wat is jouw ask-to-tell-ratio? Stel jij minimaal drie keer vaker een vraag dan dat je je teamleden vertelt wat ze moeten doen of ze adviseert? Schrijf nu eens twee dingen op die je graag wilt doen om je ask-to-tell-ratio te verbeteren.

De vragen die we stellen zijn cruciaal. Ze bepalen wat we leren en helpen ons om meer te creëren van wat we beschouwen als goed, waar en echt. Succesvolle (florerende) leidinggevenden bepalen de agenda voor een goed gesprek, leren en komen in actie door de vragen die ze stellen. Ze kiezen de onderwerpen van hun vragen zorgvuldig en strategisch. De vragen nodigen mensen keer op keer uit om aandacht te hebben voor die specifieke thema’s, zoals meer werkplezier, onderling vertrouwen en minder werkdruk door er samen over te praten, ervan te leren en over te gaan op actie middels best practices. Waar je naar vraagt, is waar mensen over leren; waar mensen van leren is wat ze weten; wat ze weten, is wat ze kunnen doen. Positieve vragen leiden tot positieve prestaties.

Meer vragen, minder zenden

De juiste vragen stellen is een kwestie van dagelijks oefenen en eraan proeven: meer vragen en minder zenden. Ga op ontdekkingstocht naar de wortel van succes in plaats van falen. Kijk vol verwondering naar waarom mensen doen wat ze doen in plaats van hen te veroordelen. Leidinggevenden op hun best kiezen er bewust voor om vragen te stellen, zijn begaan met het team en vieren wat nu goed werkt. Zij vertrouwen erop dat goede dingen boven komen drijven: wat je aandacht geeft, groeit (niet voor niets).

‘If we were meant to talk more and listen less, we would have two mouths and one ear.’ - Mark Twain

Voorbeelden van positieve vragen om in gesprek te gaan met je teamleden

Net als floreren (de beste versie van jezelf worden en het beste in je team naar boven halen) kun je de juiste vragen stellen ook leren. Misschien ben je op zoek naar hoe je meer kleur geeft aan het gesprek dat je binnenkort hebt met een van je teamleden. Kies een keer een wat andere, positievere insteek en zie hoe dat bevalt. De onderstaande krachtige, positieve vragen helpen je om écht contact te maken.

 

  • Wat is het grootste verlangen dat je hebt – voor jezelf en voor dit team?
  • Wat maakt je trots om hier te werken?
  • Als je naar de toekomst van dit team kijkt, welke mogelijkheden maken je het meest enthousiast?
  • Stel je voor, we zijn een jaar (of een paar maanden) verder. Het team floreert erop los. Wat is hetzelfde als toen? Wat is anders? Welke eerste kleine stappen namen jullie toen als team? Welke kleine stappen heb je zelf vol trots gezet om samen de zaden voor meer uitmuntendheid op de werkvloer te planten? 
  • Wat zie jij als jouw volgende kleine stap naar de beste versie van jezelf worden? En hoe kan ik jou daarbij helpen?
  • Wanneer ervaar jij dat je succesvol bent in je werk?
  • Verbeeld je een team dat regelmatig stilstaat bij succes en de tijd neemt dit te vieren. Wat vieren ze dan? Hoe? Beeld je in dat dit beeld werkelijkheid is, hoe voelt dat dan voor jou?

Manieren om betere, positievere, vragen te stellen

Zet de stap naar het stellen van betere, positievere vragen. Dit zijn vier manieren die je hiervoor kunt gebruiken:

  • Wees je bewust van de vragen die je jezelf stelt en anderen.
  • Kijk eens terug naar deze vragen: hoe voedend is deze vraag? Zo niet, welke vraag kan ik beter stellen?
  • Kies de betere vraag en stel die met een positieve intentie.
  • Schrijf de antwoorden op die je brein jou presenteert op de vragen. Acteer naar deze inzichten.

Ps. Nieuwsgierig naar meer over de kracht van de juiste vragen stellen? Lees ook deel 1 en deel 2 in de serie ‘de kracht van de juiste vragen stellen’. 

Waardeer dit blogbericht:

Pepijn Happel is oprichter van Floration. Als florateur (’s werelds enige) en expert in floreren helpt hij leidinggevenden en hun teams om beter samen te werken en beter te presteren door te floreren.  Zijn motto: florerende mensen maken florerende teams. Daarnaast is hij docent Strategic Business Management aan de universiteit van Greenwich/Zuyd Hogeschool. 


Pepijn heeft een gratis e-book geschreven, ‘Floreer op de Werkvloer’ 

Reacties