16
jan

Personal branding voor duurzaam leiderschap

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4826
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Zou jij een fles Hitler-cognac op tafel zetten? Waarschijnlijk niet. Toch hebben veel mensen deze kerst wel een fles met een andere dictator op tafel gezet: Napoleon. Hij stond voor gelijkheid en broederschap, maar heeft als legerleider en dictator ook honderdduizenden doden op zijn geweten. Jitze Reeder, leiderschapsexpert bij Lagerweij, over de eeuwenoude kunst van personal branding.

Een merk bestaat uit de verwachtingen, het beeld en de perceptie die je creëert in het hoofd van anderen. Branding is het actief beïnvloeden van deze associaties. Ook al heette het toen nog niet zo, al eeuwenlang werken leiders consistent aan hun ‘brand’. Bijvoorbeeld met het wapenschild. Daarmee liet je iedereen zien wie je was en waar je voor stond. Neem het schild van Willem van Oranje. Daarop is goed te zien hoe zijn macht was gegroeid: voor elk nieuw graafschap dat aan de familie toeviel, werd er iets aan het wapen toegevoegd. Zo zien we linksboven de leeuw van het graafschap Nassau en verwijzen de hoorns in het hartschild naar het prinsdom Oranje. Kijk op Wikipedia voor de rest.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Willem_van_Oranje_wapen.svg/416px-Willem_van_Oranje_wapen.svg.png

Wapenschild Willem van Oranje 1581, Wikipedia

Niet alleen nieuwe veroveringen kon men herkennen aan het schild, ook is terug te zien voor welke waarden het geslacht stond. Een leeuw voor kracht en koninklijk (zoals hierboven), een bijenkorf voor vlijt, een eenhoorn voor strijdlust of een griffioen voor scherpzinnigheid. En ook de kleuren werden niet toevallig gekozen. Rood stond voor (de kans op) vernietigend geweld, blauw is de kleur van het heilige of de adel en geel voor wijsheid. Voor de goed verstaander, of de goede kijker, was er aan zo’n wapen veel af te lezen.

Napoleon: is het geen snoepje?

Naast wapenschilden zijn er nog vele manieren waarop leiders hun merk beïnvloeden. Eén van de krachtigste voorbeelden hiervan is Napoleon, de op één na meest beschreven wereldburger. Er zijn vier verschillende versies van zijn memoires waarin in de kantlijn heldendaden worden uitvergroot en andere zaken zijn geschrapt. En ook aan de merknaam werd gesleuteld: Napoleone di Buonaparte, van zijn niet erg aanzienlijke Corsicaanse familie, verfranste hij en later ondertekende hij met kortweg ‘NAP’. Ook het krachtige beeld van de hand in de binnenzak is welbewust verspreid. Zo kan het dat een man die honderdduizenden doden op zijn geweten heeft als veldheer en dictator, het nu nog steeds goed doet op een snoepje of een fles cognac. We zouden het toch gek vinden om ‘s avonds een flesje met Hitler of Stalin erop op tafel te zetten.

Om nog verder terug te gaan: ook Caesar (niet die van de salade, maar de uitvinder van het dictatorschap) schreef zichzelf legendarisch. Historicus Barry Strauss ziet de volgende strategie: schrijf je eigen verhaal; er zijn veel versies van de waarheid, voeg de jouwe er aan toe. Caesar schreef bijvoorbeeld nauwgezette verslagen van zijn heldendaden in Gallië en stuurde deze naar Rome.

Personal branding voor moderne leiders

Nu is bovenstaande geenszins een oproep om je de stijl van een dictator aan te meten. Echter, het is goed om je te realiseren dat het beïnvloeden van beeldvorming iets is van alle tijden en dat we juist in deze tijd weer kunnen leren van het verleden. Organisaties worden steeds minder hiërarchisch en dat heeft gevolgen voor het leiderschap.

Dertig jaar geleden was uniformiteit belangrijk, nu steunen organisaties op de kracht van unieke mensen. Dat geldt in het bijzonder voor leidinggevenden. Gezag wordt steeds meer gelegitimeerd door de stijl van iemands optreden of in hoeverre iemand zich weet te verbinden met een groep. In de theorie zien we dat leiderschap steeds meer gaat over het geven van een identiteit (bijvoorbeeld in het werk van Haslam).  De leider verwoordt de collectieve ambitie, neemt mensen daarin mee en stelt anderen in staat de doelen te halen. De afstemming gaat niet over het proces, maar over gedeelde waarden en het resultaat.

Dat vraagt van moderne leiders dat ze steeds meer denken in termen van ‘wie ben ik?’ en ‘wat wil ik?‘ Ze moeten steeds scherp voor de geest hebben: wat is mijn merk en welke boodschap draag ik uit?

Hoe beïnvloed je de beeldvorming?

Personal branding laat je reflecteren op wie je bent, wie je wil zijn en hoe je dat effectief naar buiten brengt. Het dwingt na te denken over de vragen: waar sta ik voor, welk gevoel wil ik bij anderen opwekken, welke waarden wil ik uitstralen? Zeker ervaren mensen gaan ervan uit dat hun CV voldoende is. Bij carrièreplanning komt echter meer kijken, zoals het kennen van de eigen carrière-ankers en marktwaarde. Daarom is personal branding een steeds belangrijker onderdeel van mobiliteits-, duurzame inzetbaarheids- of leiderschapsprogramma’s. Onder het motto: mensen maken associaties rondom ons allen; dan kun je die maar beter beïnvloeden.

Personal branding vanuit identiteit

Een personal brand bouw je niet als een slim marketinglaagje over je LinkedIn-profiel. Het moet jouw waarden, drijfveren en overtuigingen laten zien en daarom is (zelf)onderzoek de eerste stap.

Stap 1. Wie ben ik?

Waar word je echt gelukkig van? Klinkt simpel maar probeer het maar eens bij jezelf na te gaan. Daarbij helpen dan persoonlijkheidsvragenlijsten of een lijst als de rokeach values, die je laten reflecteren op wat je drijft (je eindwaarde) en wat je handelen bepaalt (je functionele waardes).

Stap 2. Wat wil ik worden?

‘Kleed je niet voor de functie die je hebt, maar voor de baan die je wilt krijgen.’ Dit adagium geldt ook voor je personal brand. Dit moet gaan over wat je wilt bereiken. Definieer een domein waarin je actief bent en vervolgens de thema’s waar je je  het liefst mee bezighoudt. Dit zijn nadrukkelijk niet per se de thema’s die je dagelijks op je bord hebt.

Stap 3. Doelgroeponderzoek

Hoe zien mensen jou? Denk aan collega’s, (interne) klanten, vrienden, kennissen en je partner. Maar wees ook hier weer ambitieus: vraag het aan de klant die je zou willen hebben of de baas van je baas. Je kan dat doen met veel koppen koffie, of een instrument als een 360˚-scan.

Stap 4. Ontwerp je merk

Wat is je merkbelofte? Wat draag jij bij aan de wereld? Kijk maar eens bij de merk-cracks van Total Identity hoe zij dat doen met het merkkompas. Of naar methoden die specifiek zijn voor personal branding, zoals Het Merk Ik.

Stap 5. Manage je personal brand

Draag het uit! Als merk zoek je ook je doelgroep op; intern en extern. Gebruik vooral platforms als LinkedIn: publiceer, volg en deel. Laat geen moment ongemoeid om je ster te laten schijnen. Want sinds 54 voor Christus (Jezus, het grootste personal brand ooit!) weten we: jij bent de belangrijkste bron voor hoe anderen je zien.

Meer lezen over modern leiderschap?

Lees de visie van Paul Kop op Lagerweij.nl

beeld: GIZMODO

 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Leiderschap

Jitze Reeder maakt potentie vrij bij bedrijven en personen. Zijn jarenlange ervaring als communicatiestrateeg en merkbouwer in binnen- en buitenland zet hij nu in in het HR-veld. Als commercieel directeur en senior consultant bij Lagerweij, richt hij zich het formuleren van een collectieve ambitie, het positioneren van de leiders van morgen en het betrekken van bevlogen mensen.


Lagerweij is het HR-adviesbureau voor maximaal mens effect op uw organisatiedoelen. Wij verzorgen al meer dan 20 jaar assessments, coaching, training en advies voor organisaties die vertrouwen op hun menselijk kapitaal. Samen met u ontwikkelen onze specialisten programma’s voor duurzame effectiviteit, doelgericht leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking. Altijd op basis van harde data en een waarderende benadering. Want hoe uitdagend uw organisatiedoel ook is, uiteindelijk maakt een unieke menselijke eigenschap het verschil. Dat noemen wij Het Mens Effect.