29
juni

Maatschappelijke verantwoordelijkheid als business case

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2015
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Ron Steenkuijl, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Commissarissen, lid directie ADG Dienstengroep en een van de initiatiefnemers van Helden van de Wil gelooft dat maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel moet zijn van de corebusiness.

ronsteenkuijl

Tweedeling

‘Ondernemers moeten meer doen dan alleen zorgen dat hun bedrijf goed rendeert’, staat voor Steenkuijl als een paal boven water. ‘We leven in een tijd waarin de overheid zich terugtrekt en waarin zich een tweedeling aftekent in de maatschappij van have’s en have not’s. Dat zorgt voor polarisatie en daar hebben we niks aan.’ Een bedrijf als Philips dat vlak na de Tweede Wereldoorlog het initiatief nam voor het oplossen van allerlei nijpende problemen voor de eigen werknemers, is voor hem een lichtend voorbeeld van hoe bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen nemen voor mensen en hun omgeving. ‘Philips richtte een eigen medische dienst op, een eigen pensioenfonds en bouwde huizen voor haar medewerkers. Niet als liefdadigheid, maar omdat het goed was voor het bedrijf. Er was een tekort aan arbeidskrachten en het bedrijf had behoefte aan een zo hoog mogelijke productiviteit. Het was dus in ieders belang om actie te ondernemen. Later zijn dat soort initiatieven naar de staat gegaan, en raakten we gewend dan het idee dat de overheid dat soort zaakjes voor ons regelde. Maar nu de overheid zich terugtrekt, is het zaak de driehoek van ondernemers, gemeenten en burgers weer in ere te herstellen. Maar dan in het jasje van 2016.’

Actieve bijdrage

Steenkuijl roept ondernemers op een actieve bijdrage te leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen. Dat betekent overigens niet dat ze alles zelf zouden moeten oplossen. Het gaat erom dat je als organisatie mensen in beweging zet en goede ideeën faciliteert. ‘Met het Nationaal Integratiediner hebben we laten zien dat je als onderneming maatschappelijk relevante issues op de agenda kunt zetten en resultaten kunt realiseren. Iets dergelijks willen we nu in een veel bredere context nog een keer doen. Het mooie van de Wil is dat het een kapstok is voor allerlei maatschappelijke thema’s. Dat biedt bedrijven de ruimte om er hun eigen invulling aan te geven. ’Zo gaat de Wil als eerste aan de slag met het thema schuldenproblematiek. ‘Het is verontrustend hoeveel mensen in Nederland schulden hebben. Schuld zorgt voor grote spanningen in gezinnen en op het werk en brengt veel vervolgschade met zich mee waardoor mensen in een negatieve spiraal terechtkomen. Daar willen we concreet iets aan doen.’

De hele stad schuldenvrij

Daarom heeft ADG dienstengroep in een aantal steden contact gezocht met de burgemeester en het voorstel gedaan om samen met ondernemers te helpen de stad schuldenvrij te maken. Vervolgens worden er bijeenkomsten belegd met de belangrijkste stakeholders, ondernemers, voorzitters van ondernemersverenigingen, directeuren van grote bedrijven en de burgemeester. Partijen worden daarbij uitgenodigd hun maatschappelijke rol te pakken en hun handtekening te zetten onder een plan van aanpak voor een schuldenvrije stad. De meesten staan positief tegenover het idee. Niet zo gek, vindt Ron Steenkuijl, want het is geen liefdadigheid, maar gezond eigenbelang. 'Meedoen met de Wil loont voor bedrijven. Het is een business case. Loonbeslag leidt gemiddeld tot 9 extra ziektedagen per jaar. In een onderneming als de onze leidt het verminderen van ziekteverzuim tot verbetering van rendement en productiviteit. Dat is goed voor de werknemers en het bedrijf. Die logica geldt voor heel veel bedrijven en organisaties, zeker waar sprake is van betalingsachterstanden zoals bijvoorbeeld bij zorgverzekeraars, telecomproviders en woningbouwcorporaties.'

Bedrijven die hun handtekening zetten onder het plan gaan in gesprek met hun medewerkers die loonbeslag krijgen en bieden hun hulp aan. Als die wordt geaccepteerd, wordt de medewerker via een digitaal platform gekoppeld aan iemand uit de wijk of de stad die een oogje in het zeil houdt.

Er komt een gesplitste bankrekening. Een deel is voor het betalen van de vaste lasten, het andere deel is voor leefgeld. Aan dat laatste deel zit een pinpas gekoppeld. Als mensen daarmee over hun weekbudget heengaan, krijgt de begeleider een sms’je; een teken om contact op te nemen. Naast de individuele begeleiding komt er ook een campagnewebsite met tools, trainingen en een platform om mensen aan elkaar te koppelen, en online tv waarin de helden van de Wil aan het woord komen. ‘De kracht daarvan is dat we geen directeuren van bedrijven aan het woord laten, maar burgers en medewerkers op het schild hijsen en een podium bieden.’

Geen donatie, maar investering

Het initiatief is een mooie mix van liberalisme en socialisme, vindt Steenkuijl. ‘Ondernemers die gaan staan voor de burgers van hun stad, zodat ze samen verder kunnen komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit de aanpak van de toekomst is. Partijen die met elkaar de schouders zetten onder de grote thema’s van deze tijd en dat doen op een eigentijdse manier en met behulp van eigentijdse middelen, zoals on line TV. Hiermee spreken we de ondernemersgeest aan. Het gaat niet om een donatie, maar om een investering. Als je goed rekent, is het een van de beste investeringen die je in je bedrijf kunt doen. Als een bekende zorgverzekeraar erin slaagt om door deze aanpak het aantal wanbetalers terug te brengen van 140.000 tot 40.000, moet je eens kijken wat dat oplevert!'

Trots op Wil

‘Ik ben er trots op dat de premier van ons land bereid is om het prille initiatief van de Wil te steunen. Dat gebeurt niet zomaar zonder reden. Het geeft aan dat de Wil, aangejaagd door ADG dienstengroep, een burgerkracht initiatief is dat de moeite waard is en waar je niet zomaar aan voorbij mag gaan. De Wil draagt dan ook de kracht in zich om het verschil te maken. Als de Wil dat in de komende jaren waar gaat maken, ben ik daar namens alle burgers in Nederland apetrots op.’

En op mijn collega’s

‘Ik ben er trots op dat ik de onvoorwaardelijke steun en het vertrouwen geniet van mijn collega’s om sociaal maatschappelijke projecten zoals het Nationaal Integratiediner, het Integratiefonds en nu de Wil vorm en inhoud te geven. Het geeft mij bergen energie om door te gaan op het pad dat wij als onderneming zijn ingeslagen en waar ik heilig in geloof.’

Dit artikel verscheen eerder in LeadershipNL.

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

Mensen helpen hun volledige potentieel aan talenten en kwaliteiten te ontsluiten, is wat ons drijft in het werk dat wij doen. Al meer dan tien jaar werkt Insights Benelux met de methodiek en programma’s van Insights Discovery. Met behulp van een eenvoudige en aansprekende kleurentaal geven we inzicht in gedragsvoorkeuren en leggen we de basis voor diverse ontwikkelprogramma’s waarmee managers, medewerkers en teams hun interactie, samenwerking en performance kunnen versterken. Samen met een groeiende community van inmiddels ruim 1300 Insights practitioners werken we met passie aan de ontwikkeling van individuen, teams en organisaties.


In het programma Insights On Topic werkt de community van Insights practitioners samen rondom een actueel thema op het gebied van Learning & Development. Inspirerende publicaties die voortkomen uit dit programma zijn te vinden op www.insightsontopic.com


linkedin hover 32 facebook hover 32 twitter hover 32