21
juni

Maakt goede koffie het verschil?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 908
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Of het leuk is bij een bedrijf, voel je meestal meteen. Dat legde Teun van de Keuken laatst haarfijn uit.

Goede koffie op het werk is een mensenrecht’, schreef Teun van de Keuken laatst in de Volkskrant. Het was de columnist opgevallen dat de kwaliteit van de koffie enorm veel invloed heeft op de algemene sfeer binnen een bedrijf. ‘Iedere werkgever die zijn werknemers waardeert en de arbeidsvreugde (én dus de productiviteit, ik geef het bedrijfseconomisch argument er maar even bij) wil laten stijgen, moet op zijn minst voor goede koffie op het werk zorgen’.

Naar aanleiding van zijn ervaringen bij een organisatie met uitzonderlijk goede koffie, concludeerde hij: ‘een goede automaat is geen overbodige luxe. Dat was duidelijk te merken aan de goede luim van de receptiemedewerkers. Die koffie maakt hun dag net iets prettiger en dat goede gevoel dragen ze over op de bezoekers.’

Gelukkige medewerkers, tevreden klanten

Van de Keuken heeft hier zeker een punt. Gelukkige medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Maar is het schenken van goede koffie voldoende voor goed werkgeverschap? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Vijf manieren om medewerkers je waardering te laten blijken

Of er in een organisatie een goede sfeer heerst, merk je meteen als je binnenkomt. Aan de blik in de ogen van medewerkers: staren ze naar de vloer of staat er een twinkel in hun ogen? Ook het gedrag van receptionisten spreekt boekdelen. Blijven ze met elkaar in gesprek terwijl jij staat te wachten, of geven ze je alle aandacht? Of medewerkers betrokken en bevlogen zijn, merk je als bezoeker onmiddellijk. En het klopt dat die goede sfeer meestal overslaat op klanten.

1. Geef medewerkers de middelen die ze nodig hebben

Het is heel dom om op alles te beknibbelen en te bezuinigen. En het levert enorm veel op om dat niet te doen. Als je medewerkers bijvoorbeeld een laptop nodig hebben, kies dan niet zonder nadenken de goedkoopste. Het verschil tussen een rotte laptop en een fijne is een paar honderd euro. Vergeleken met de loonkosten gaat het om een klein bedrag. Terwijl je door een goede laptop te geven, wel laat zien dat je mensen serieus neemt.

2. Laat je zien

Veel directieleden verlaten hun ivoren toren slechts eens per maand, om in het bedrijfsrestaurant een PowerPoint-presentatie te geven over de resultaten en kwartaaldoelen. Maar dat is niet de manier om je werknemers te inspireren. Een inspirerende directie laat zich zien op de werkvloer, luistert naar medewerkers en draagt in eigen persoon uit waar de organisatie voor staat. Als het heet is, en je als directeur ijsjes uitdeelt of koele flesjes water, dan vinden medewerkers dat top. Daar kweek je enorm veel goodwill mee.

3. Geef complimenten

In deze tijden van zelfsturing ontbreekt het medewerkers vaak aan waardering. Ze moeten alles uit zichzelf halen. Dat is best lastig, zeker voor generatie Y. Een schouderklopje kan dan erg goed doen.

4. Geef medewerkers de vrijheid om klantgericht te zijn

Om klantgericht te kunnen zijn, hebben medewerkers vrijheid nodig. Vrijheid om klanten optimaal te bedienen en tevreden te houden. Zonder dat ze gehinderd worden door regels, procedures en protocollen. En met de volledige ondersteuning van de rest van de organisatie. Een voorbeeld: een paar jaar geleden lieten veel thuiszorgorganisaties zich nog massaal regeren door de tarieven van zorgverzekeraars. Voor een niet-medische – en dus goedkope – handeling zoals het aantrekken van steunkousen, stuurden ze een ziekenverzorger. Voor een duurdere, medische handeling zoals het geven van een injectie, ging er een verpleegkundige op pad. Daardoor stond er continu iemand anders aan de deur van cliënten voor iets kleins. Dat had niets meer met zorg te maken. Inmiddels pakken zo’n beetje alle thuiszorgorganisaties het radicaal anders aan. Ze laten medewerkers gewoon doen wat nodig is. Dat waarderen die medewerkers enorm. Ze hebben ooit uit idealisme voor hun vak gekozen en kunnen eindelijk weer zorg leveren.

5. Maak gebruik van sociale innovatie

Goede werkgevers maken gebruik van sociale innovatie: ze vragen hun medewerkers hoe het werk anders, slimmer en klantgerichter kan gebeuren. Zo krijg je niet alleen goede ideeën, maar voelen je mensen zich bovendien gerespecteerd en gewaardeerd. Dat vertaalt zich onmiddellijk in een groter gevoel van de betrokkenheid bij de organisatie. En omdat de ideeën komen van de medewerkers zelf, zullen veranderingen veel beter geaccepteerd worden. Sociale innovatie is daarom een ‘quick win’ voor de meeste organisaties.

Je verdient zo meer dan alleen karmapunten

Er zijn allerlei manieren om te laten zien dat je je medewerkers waardeert. Probeer een omgeving te creëren waar het prettig werken is en waar mensen optimaal kunnen presteren. Als je daarvoor als organisatie je best doet, dan verdien je meer dan alleen karmapunten. Het levert je ook veel op. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen verzuimen minder, zetten zich meer in en willen langer voor je blijven werken.

Waardeer dit blogbericht:

Guido Heezen is oprichter van Effectory. Hij is de initiator van de Beste Werkgevers Awards, auteur van het boek: "Winnen met uw medewerkers", "De kracht van feedback" en "Het verborgen potentieel van werkend Nederland". Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker.


De vraag die hem al jaren drijft is: "Hoe haal je als organisatie het optimale uit het potentieel van je medewerkers?" en hoe zet je dit potentieel in om een duurzaam succesvolle, energieke organisatie te worden?


linkedin hover 32   twitter hover 32

Reacties