30
apr

Jouw collectieve ambitie in 3 stappen

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1194
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Leiderschap gaat steeds meer over het vormgeven van de collectieve ambitie voor een organisatie, business unit of team. Volgers stellen de vraag: waar gaan we heen en waarom? Het Leadership Canvas stelt deze ambitie vast, brengt de hiervoor gewenste werknemerspopulatie in kaart en geeft aan welke stappen daar bij horen.

Welk bedrijf spiegelt zich niet aan de energie en flexibiliteit van start-ups? Die natuurlijke manier waarop mensen een team vormen en gemotiveerd aan de slag gaan. Kern daarvan is het gezamenlijke doel, de collectieve ambitie. Maar die ambitie is niet voorbehouden aan start-ups. Talloze succesvolle organisaties, van corporates tot ziekenhuizen en gemeentes, weten dat het draait om mensen in beweging brengen naar een gezamenlijk doel.

Maar hoe stel je dat doel vast? Een manier om dat te doen is het invullen van het Leadership Canvas. Dat brengt niet alleen het doel in kaart, maar laat ook zien met welke mensen je de ambitie waar kunnen maken en wat voor soort leiderschap daar bij nodig is.

1. De collectieve ambitie bepalen

Het Canvas wordt in een sessie van één dag ingevuld, te beginnen bij de collectieve ambitie. Waar willen we heen? Welk toekomstideaal is de basis voor onze keuzes? Die stip op de horizon zetten begint bij het vaststellen van de visie, missie en ambitie van de organisatie. Visie: hoe zien wij de wereld? Hoe zien wij de markt? Vaak eindigt dit in de vaststelling dat er iets ontbreekt, en dat is prettig voor de missie: wat gaan wij betekenen in die wereld? Tot slot wordt deze stap gevolgd door het concretiseren van de ambitie: wat gaan wij met elkaar bereiken?

Kernwaarden zijn een ander belangrijk onderdeel. Niet op de manier zoals ze nu in veel organisaties ingezet worden: een poster aan de wand en dan gaan we weer verder. Nee, als basis voor voorbeeldgedrag van leidinggevenden en onderdeel van het dagelijks gesprek. Een mooie voorbeeld van hoe je dit kan doen, kreeg ik aangereikt door een van de leiders die ik interviewde voor onze whitepaper De Nieuwe Dienstverlener ‘Houd eens een week bij hoeveel procent van de gesprekken gaan over je kernwaardes. Als bijvoorbeeld ondernemerschap echt zo belangrijk is, moet dan wel 75% van het gesprek gaan over interne processen?’

2. Onze gewenste werknemerspopulatie

Stap 2 is het samen antwoord vinden op de vraag: wie zijn de mensen die nodig zijn om onze ambitie te bereiken? Welke persoonlijkheden en capaciteiten zijn er nodig? Door het opstellen van een mensstrategie wordt inzichtelijk hoe de medewerkers zich moeten gaan verhouden tot het doel. En hoe leidinggevenden en HR business partners hen daarin kunnen faciliteren. Je mensvisie laat zien hoe je de wereld ziet als werkgever. Hoe kijk je naar de arbeidsmarkt, contractvormen en zelfsturing? Je missie maakt duidelijk wat je wilt betekenen. En dan niet zoals in dit curieuze artikel met een keuzemenu voor missies. Nee, een unieke missie die gedragen wordt door de mensexperts, van HR en uit de lijn, in de organisatie en die bijdraagt aan de collectieve ambitie. App-bouwer Fueled zegt bijvoorbeeld: ‘We create conditions for innovators to do the best work of their lives.’ Een mooi statement om elke HR-beslissing tegen af te wegen! Stelt deze gesprekscyclus onze mensen nu echt in staat het beste werk van hun leven hier te doen? Deze rolverdeling? Beloningsstructuur?

Vervolgens schets je aan de hand van leeftijd, geslacht en culturele achtergrond de ideale populatie die je nodig hebt om de collectieve ambitie te bereiken. Ook onderzoek je uit wat voor type mensen de organisatie moet bestaan, waar zij hun energie uit moeten halen en waartoe ze in staat moeten zijn.

3. Het gedroomde leiderschap

Nu duidelijk is waar je heen wilt en wie daarvoor nodig zijn, kun je het soort leiderschap bepalen. Welk leiderschap is nodig om deze mensen naar het uiteindelijke doel te brengen? Leiderschap verbindt de populatie aan de ambitie. (Voorbeeld)gedrag is hier een belangrijk element in. Het is belangrijk om dit zeer concreet te maken: welk gedrag is nodig om de collectieve ambitie waar te maken? Paul Hoogstraten zegt altijd: gedrag verveelvoudigt zich met de mensen waar je leiding aan geeft. Ook in nieuwe organisatievormen, zoals cyane organisaties, is gedrag van de leidinggevende cruciaal. Het drukt de waarden en normen uit en bepaalt voor een groot deel de identiteit van een groep.

Op basis van het model van concurrerende waarden wordt gekeken waar het zwaartepunt van de leidinggevende rol moet komen te liggen: intern of extern, gericht op vastleggen of vernieuwen? Juist de beweging creëren is cruciaal en vraagt soms om het verdelen van taken. Tot slot speelt de stijl en persoonlijkheid van de manager een rol.

Canvastwel in een dag?

Zo wordt in één dag duidelijk welk soort leiderschap de collectieve ambitie van de organisatie gaat behalen. Het Canvas vormt daarna de blauwdruk voor het selecteren en ontwikkelen van medewerkers en leidinggevenden.

Verder lezen?

In de whitepaper De Nieuwe Dienstverlener staat hoe organisaties de verantwoordelijkheid laag in de organisatie leggen en nieuwe manieren van samenwerken introduceren met bijbehorend leiderschap. Hierin worden onder andere de ervaringen gedeeld van de Gemeente Rotterdam, Brunel en UAF.

Lagerweij Canvas april 2018

Waardeer dit blogbericht:

Jitze Reeder maakt potentie vrij bij bedrijven en personen. Zijn jarenlange ervaring als communicatiestrateeg en merkbouwer in binnen- en buitenland zet hij nu in in het HR-veld. Als commercieel directeur en senior consultant bij Lagerweij, richt hij zich het formuleren van een collectieve ambitie, het positioneren van de leiders van morgen en het betrekken van bevlogen mensen.


Lagerweij is het HR-adviesbureau voor maximaal mens effect op uw organisatiedoelen. Wij verzorgen al meer dan 20 jaar assessments, coaching, training en advies voor organisaties die vertrouwen op hun menselijk kapitaal. Samen met u ontwikkelen onze specialisten programma’s voor duurzame effectiviteit, doelgericht leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking. Altijd op basis van harde data en een waarderende benadering. Want hoe uitdagend uw organisatiedoel ook is, uiteindelijk maakt een unieke menselijke eigenschap het verschil. Dat noemen wij Het Mens Effect.

Reacties