09
apr

Het meesterrecept voor een aantrekkelijk persoonlijk verhaal als leidinggevende

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 929
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een persoonlijk verhaal vertellen is een goede manier om meer van jezelf te laten zien als leidinggevende. Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk in je leven en je werk? Wat motiveert je? Waar ben je trots op? Hoe kijk je naar de toekomst? Wat vind je zelf belangrijk aan leidinggeven? Een aantrekkelijk verhaal zit onder de huid van de verteller, is krachtig en wordt écht verteld.

Een praktisch voorbeeld

Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten hoe dit dan praktisch toepasbaar is. Ik neem je graag terug mee in de tijd naar twee dagen die ik voor het managementteam van een lokale bank organiseerde en begeleidde. 

Dit managementteam kwam uit een flinke reorganisatie en wilde tijdens een tweedaagse off-site samen werken aan een werkklimaat waar iedereen de beste versie van zichzelf wil laten zien. Een team vol vertrouwen dat met hoop naar de toekomst kijkt. Sterker nog, waar ze zelf als managementteam de gewenste toekomst creëren! Een toekomst waar ze voor willen gaan, energie van krijgen en vertrouwen in hebben.

Tijdens deze tweedaagse off-site werd de schijnwerper gezet op positieve (persoonlijke) verhalen, onderlinge verbondenheid en complementariteit om te leren en er samen meer van te maken. Dit alles aan de hand van die positieve verhalen over best practices en hoogtepunten. Deze positieve verhalen zorgden direct voor een goede energie en beweging op weg naar een werkklimaat waar iedereen floreert.

De managementteamleden werden uitgenodigd om te vertellen wat er allemaal al wél goed ging in aansprekende, persoonlijke verhalen. Uit de verhalen haalden ze samen de sterke punten, kansen en mogelijkheden die de kern van dit managementteam weerspiegelden. De verhalen werden praktisch gebruikt als vonkje voor nieuwe ideeën. Door de succesfactoren te benoemen die dit managementteam groot hebben gemaakt, werd een stevige basis gecreëerd om bijzondere toekomstplannen te verwezenlijken. Een toekomst waar ze graag samen hun tanden in wilden zetten.

Ingrediënten voor een memorabel verhaal

Wil jij hier ook mee aan de slag? Hier volgen de ingrediënten voor een verhaal dat onthouden wordt én raakt. Deze zijn ontleend aan het boek Overtuigen met StoryTelling.  

  • Opbouw: een begin, een illustratieve wending (vaak een dieptepunt) en een (goed) einde.
  • Persoonlijk & dichtbij: vertel liever niet over anderen, maar over je eigen ervaringen en dromen.
  • Passie: vertel vanuit je hart. Breng je passie, enthousiasme en waarden in het verhaal en deel deze met anderen. Dit is de energie van de verhalenverteller die het verhaal voortstuwt en interessant maakt. Voor velen is dit een uitdaging, maar juist deze passie maakt de communicatie levendig en versterkt de onderlinge verbinding tussen de verteller en de luisteraars.
  • Breng ritme en tempo aan: als je dicht bij jezelf blijft, zal de muziek in jouw verhaal vanzelf ontstaan. Deze komt tot uiting in je tempo, stemhoogte en de pauzes die je inlast.
  • Zet lichaamstaal in: je lichaamstaal vertelt je verhaal net zo goed als de woorden die je gebruikt. En lichaamshouding en verhaal beïnvloeden elkaar wederkerig. Zorg er dus voor dat je houding overeenkomt met het verhaal dat je wilt vertellen.
  • Vertel met je gezicht: gezichtsuitdrukkingen communiceren emoties op een dieperliggend niveau. Wees je hiervan bewust en laat je emotionele staat doorklinken,om je verhaal te versterken.
  • Held: er is een heldere hoofdpersoon, die tot de verbeelding spreekt en waar de luisteraars zich graag mee identificeren. In dit verhaal, jouw verhaal, ben jij dit. Je gaat op pad en hebt van alles meegemaakt.
  • Voeg humor toe: humor geeft energie en inspireert zowel de verteller als de luisteraars.
  • Goed verhaal: vertel het goede verhaal en vertel het verhaal goed. Het meest voorkomende probleem van een verhaal vertellen, is dat de reden voor het verhaal niet duidelijk is (voor je publiek). Het op een na meest voorkomende probleem is dat mensen een verhaal creëren zonder goed na te denken over hoe ze het gaan brengen aan het publiek.Zorg er dus voor dat het een aansprekend verhaal is, dat de luisteraars aan het denken zet en tot de verbeelding spreekt.
  • Oprecht en menselijk: het verhaal gaat niet over koetjes en kalfjes, maar over iets bijzonders waar anderen zich in kunnen verplaatsen.
  • Uitnodigend naar de ander: het eindigt met een oproep naar de luisteraar toe. Wat zou jij doen in die situatie? Hoe wil jij bijdragen aan die droom? Wie vindt het leuk om met mij aan de slag te gaan?
  • Oefening baart kunst: De meeste mensen denken dat ze beter kunnen worden in storytelling door presentaties te geven. Dat is echter niet zo. Als je er echt beter in wilt worden, oefen dan dagelijks. Zig Ziglar (Amerikaanse motivatiespreker en schrijver) grapt: ‘Mensen zeggen vaak dat motivatie niet blijvend is. Nou, dat is douchen ook niet, daarom raden we aan dat dagelijks te doen.’

Gebruik bovenstaande ingrediënten in jouw persoonlijke verhaal en ontdekt wat dit met jou en je team doet. Veel succes met het delen van verhalen binnen jouw team!

Zit er ook een krachtig verhaal in jou? Leer de beste versie van jezelf te worden. Ik kan je daarbij helpen. Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en lees ook de eerdere artikels die in deze serie over verhalen vertellen zijn verschenen.

 

Waardeer dit blogbericht:

Pepijn Happel is oprichter van Floration. Als florateur (’s werelds enige) en expert in floreren helpt hij leidinggevenden en hun teams om beter samen te werken en beter te presteren door te floreren.  Zijn motto: florerende mensen maken florerende teams. Daarnaast is hij docent Strategic Business Management aan de universiteit van Greenwich/Zuyd Hogeschool. 


Pepijn heeft een gratis e-book geschreven, ‘Floreer op de Werkvloer’ 

Reacties