14
juni

Het “day one principle” van Amazon.com als inspiratiebron!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 505
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Performance management is hot. En niet onterecht, er is namelijk nog zoveel te doen op dat gebied. Elke week lijkt er een nieuwe publicatie te komen over dit onderwerp, HR-goeroes publiceren met grote regelmaat de top 10 HR-trends van dit moment en daar zitten altijd onderwerpen tussen die te maken hebben met performance management. De HR tech wereld speelt hier heel handig op in.

 

Er komen veel tools bij die ondersteunend zijn aan dit proces, volgens mij gaat het alleen iets te vaak om instrumentaria ontwikkelen die de onuitputtelijke ‘organisatiedorst’ aan performance managementinformatie moeten lessen in plaats van instrumentaria ontwikkelen om de medewerker heen om zijn of haar doorlopende ontwikkeling te faciliteren middels een zinvol dialoog.

Eigenlijk zouden we het minder over performance management moeten hebben en meer over personal development. Ik geloof veel meer in een cultuur waar mensen de ruimte krijgen om eigenaar te worden van hun eigen ontwikkeling. Waarin zij, en niemand anders, primair verantwoordelijk zijn voor hun eigen groei, leerproces en werkgeluk. Het DNA van de organisatie zou moeten af te lezen zijn bij de medewerker. De medewerker is in zekere zin de microkosmos van de organisatie. Het enige wat de organisatie dient te doen, is het goed faciliteren van dat proces. Medewerkers in de eerste plaats voorzien van een transparante en veilige omgeving waar werken plezierig is. En vervolgens deze manier van werken ondersteunen met een coachende en dienende stijl van leiderschap en waar nodig met HR-tools.

‘Het mantra van de Amazon-baas’

Ik ben ontzettend geïnspireerd geraakt door het ‘day one priciple’ van Amazon. Het day one principle is een soort mantra van Amazon baas Jeff Bezos waarbij hij wil vasthouden aan de startup identiteit van de organisatie, die beginnende fase van nieuwe dingen doen en ontdekken. Open staan voor vernieuwing. Wendbaar zijn als organisatie. Innoveren. Trial & error pogingen. Nieuwsgierig, maar dan op een jeugdige en onderzoekende manier.

Vertaal je dit principe naar de individuele medewerker dan heb je de kern van persoonlijke ontwikkeling te pakken. De eerste dag van elke medewerker is in principe de meest opwindende. De avond ervoor slaap je waarschijnlijk licht van de opwinding. Je eerste dag ben je vroeg op je werk, je gaat vol verwachtingen en nieuwsgierigheid kennismaken met je collega’s en de organisatie. Alles is nieuw. Alles is leuk. Als het goed is beleef je meer dan één wauw-moment op zo’n dag. Als je eenmaal thuis bent heb je veel te vertellen. Je ben vol verhalen. Je zou wensen dat je de eerste dag elke dag gaat herbeleven als een soort Groundhog Day.

Maar dan. Dan maak je een sprong van twee tot vijf jaar bij dat bedrijf. En dan is dat gevoel van opwinding weg. Je bent inmiddels gesocialiseerd. Je doet je werk gewoon netjes. Alles klopt; en ook je hart klopt. Maar niet met de opwinding van ‘wauw, wat ben ik veel aan het leren en ontwikkelen’. Of ‘wat heb ik een gave baan. Het is niet realistisch om dat gevoel elke dag te behouden.’ Maar je zou best wel wensen om dat gevoel toch wat vaker te herbeleven of langer vast te houden.

Hoe houd je de opwinding van de eerste dag vast?

Het is wel degelijk mogelijk om dat gevoel van opwinding vast te houden. Of in ieder geval jezelf met enige regelmaat te ‘trakteren’ op dat gevoel. Alleen je moet daar wel wat voor doen. Bijvoorbeeld regelmatig uit je comfort zone gaan. De groeigrens opzoeken. Realiseer je wel: als medewerker ben je nooit af. Je blijft leren en groeien, je hele werkzame leven. En ook daarna. Zeker in deze tijd. Wat je volgens mij nodig hebt, is een ecosysteem binnen een organisatie waar een transparante cultuur, groei en samenwerking centraal staan. Een cultuur waarin je als medewerker geacht wordt te bewegen en aan jezelf te werken. Een cultuur waar je als leiding de taak op je neemt om deze beweging op gang te brengen en houden. Pas daarna zet je een tool in die dit ontwikkelproces het beste ondersteunt. Want zonder een overtuiging en filosofie is een tool alleen maar een tool. Bij Peddy zijn we eerst begonnen met deze droom. Met deze bedoeling. Met deze filosofie. En dat heeft uiteindelijk geresulteerd tot een tool.

Ik wens jouw organisatie en je medewerkers regelmatige ‘day one ervaringen’ de komende tijd!

Waardeer dit blogbericht:
0

Ergin Borova is een organisatie/veranderkundige met passie voor innovatie, mensen, groei en persoonlijke ontwikkeling. Ergin heeft 20 jaar leidinggevende ervaring op management- en directieniveau en heeft verschillende organisaties succesvol geleid door diverse verandertrajecten. Vanuit zijn ongenoegen over de traditionele inrichting van processen zoals functionering- en beoordelingsgesprekken heeft hij 3 jaar geleden zijn baan opgezegd om Peddy (www.peddy.nl) op te zetten. Peddy is niet alleen een tool (platform) maar ook een filosofie en een overtuiging waar honderden klanten en duizenden gebruikers inmiddels met plezier gebruik van maken.

Reacties