01
apr

Geneuzel in het team
: Moeilijke medewerkers of ongemakkelijke manager?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4356
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Telkens gedoe in dat ene team? Lijken de medewerkers laks en hebben ze schijnbaar een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en teamspirit? Dat kost tijd, plezier, energie en uiteindelijk geld. Een teambuilding organiseren, of (nog) een communicatietraining zou een oplossing kunnen zijn.

Maar hoe zit het met de manager van dit team? Niks mis mee, wellicht? Aan deze manager merk je misschien niet zoveel bijzonders. Aan toewijding ontbreekt het niet. Ook vakinhoudelijk mankeert er niets aan. Deze leidinggevende zou goed geëquipeerd moeten zijn na diverse (vaardigheids)trainingen. Maar ondertussen stapelen ongenoegens zich op en blijft de teamperformance achter.

Het kan hier gaan om een ongemakkelijke manager. Een die zich ongemerkt niet al te comfortabel voelt als:

  • er duidelijke kaders nodig zijn;
  • grenzen aangegeven moeten worden;
  • het nodig is om oprecht contact te maken met de mens achter de medewerker én feedback te geven op diens gedrag;
  • medewerkers er een andere visie op na houden.

Die onbehaaglijkheid is niet altijd goed waarneembaar. De manager lijkt begrijpelijkerwijs liever in control. Maar de opmerkzame observeerder neemt waar dat deze manager

  • worstelt met frustraties over de gang van zaken in zijn team;
  • weinig plezier meer heeft in de samenwerking;
  • krampachtig eisen stelt of
  • zich juist onzichtbaar maakt.

Medewerkers komen weg met slordig gedrag, ondanks het goede voorbeeld van de manager. Deze blijft hameren op zaken rond de inhoud, maar vindt geen weerklank. Teamleden voelen zich niet gehoord, want de manager maakt geen echt contact - behalve vanuit frustratie - en kan moeilijk omgaan met een kijk op zaken die niet strookt met de eigen zienswijze. De sfeer op de afdeling lijdt eronder, en er is geen sprake van een professionele aanspreekcultuur.
Moeten de medewerkers veranderen? Vast wel. Maar dat begint bij deze manager. Hij of zij heeft werk te doen rond die lastige en vooral belemmerende ongemakkelijkheid.

Belangrijke vragen voor deze manager liggen rond de volgende onderwerpen:

  • Effectief omgaan met emoties (welke inzichten zijn nodig voor het managen van de eigen emoties en die van medewerkers?)
  • Mindset (wat zijn de overtuigingen over zichzelf, de medewerkers, de organisatie, leiderschap?)
  • Drive (wat geeft plezier in het werk en in samenwerking en welke zaken zuigen energie?)
  • Vermogen tot verbinden (wat is er nodig om de inhoud - tijdelijk - los te laten en werkelijk contact aan te gaan?)
  • Voorbeeldgedrag (welk ander gedrag helpt ook de medewerkers tot effectief gedrag te komen?)

Deze manager weet verstandelijk heel goed hoe het zit. Toch komt het adequaat toepassen van tips en trucs uit gevolgde trainingen er op de een of andere manier niet van. Focus op de inhoud, vanuit de ratio, is voor deze leidinggevende de manier van managen. Én een manier om heel andere ontwikkelpunten niet op te pakken. Het stellen van bovenstaande vragen biedt openingen naar werkelijke verandering voor de manager, het team en de resultaten.

Waardeer dit blogbericht:

Heleen ter Avest begeleidt managers in de ontwikkeling van hun persoonlijkheid en hun leiderschapskwaliteiten. Zij leren de emoties van hun medewerkers en klanten managen (en die van henzelf!), en leren hun missie en visie beter kennen en inzetten. De mens achter de manager groeit! Zo worden zij vrijer, inspirerender voor hun mensen, en veel krachtiger als leider. Met als uiteindelijk gevolg: hogere productiviteit, lagere ziektekosten, hogere klanttevredenheid.

Reacties