16
aug

Financiële gezondheid: het onderwerp dat je niet kan negeren

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 803
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Zou het je verrassen om te horen dat 56% van de werknemers aangeeft erg of enigszins gestrest te zijn over hun financiële situatie? 

Een gebrek aan financiële gezondheid lijkt misschien een persoonlijke kwestie, maar de hieruit voortkomende gevolgen kunnen een enorm effect hebben op een organisatie. Uit onderzoek van de Bank of America Merrill Lynch bleek dat 53% van de werknemers aangaf dat stress, veroorzaakt door hun financiën, een regelmatige belemmerring vormt om zich te kunnen concentreren en productief te kunnen zijn. Barclays' onderzoek schat dat een verlaagde productiviteit door financiële onrust, de winst kan verlagen tot wel 4%.

Naast verbetering van de productiviteit en winstmarges, is het vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid ook belangrijk om medewerkers te ondersteunen in hun financiële gezondheid.

De top 3 financiële stressfactoren zijn:

  • Sparen voor de toekomst – 67%
  • Het betalen van de maandelijkse rekeningen – 57%
  • Schulden en creditcards – 42%

Werknemers met hun financiële uitdagingen zijn vaak natuurlijk totaal verschillend. Denk alleen al aan de verschillen in salaris, levensfase, uitgavenpatronen, de perceptie aangaande materiële zaken en de risicobereidheid omtrent hun vermogen. Al deze factoren spelen een grote rol bij de aanpak van financiële besluitvorming. Het niet begrijpen hiervan is de grootste fout van de hedendaagse werkgevers. Hoewel we binnen dezelfde vier muren werken, hebben we allemaal verschillende financiële zorgen en doelstellingen die ons wakker houden.

Welke oplossingen bieden data voor HR-professionals?

Generaties

Verschillende datasets kunnen HR-professionals ondersteunen in het segmenteren van de workforce en de hierbij behorende financiële uitdagingen. Bovenstaand hebben we een overzicht neergezet om te benadrukken welke financiële prioriteiten bij welke levensfase horen.

Zoals je ziet heeft iedere levensfase verschillende financiële uitdagingen. Met behulp van meerdere datasets is het mogelijk om de communicatie en de ondersteuning af te stemmen op de levensfases. Zodoende zal de communicatie als relevant ervaren worden en zal er een verhoogde participatie zijn. Het filteren op demografische gegevens is hierin een cruciaal component.

De volgende 4 benaderingen zullen positief ontvangen worden door werknemers:

Gebruik employee data en inzichten

Zorg dat alleen relevante benefits zichtbaar zijn voor de werknemer. Gebruik hiervoor demografische gegevens om zodoende alleen de benefits te communiceren die relevant zijn voor de werknemer in kwestie. Het heeft bijvoorbeeld voor een young professional die bezig is om zijn eerste huis te kopen, minder toegevoegde waarde om uitgebreid pensioenadvies te krijgen.

Verhoog de engagement

Engage met de werknemer op relevante momenten, bijvoorbeeld bij de geboorte van een kind, adreswijziging of wanneer een werknemer van positie wisselt. Dit zijn allemaal momenten waarop werknemers hun financiële situatie gaan heroverwegen. Doormiddel van targeted communicatie op deze momenten, zal de waardering t.a.v. het arbeidsvoorwaardenpakket stijgen.

Educatie van werknemers

Zorg dat er informatiepools zijn die te allen tijde beschikbaar zijn. Daarnaast kan er aandacht worden besteed aan dergelijke onderwerpen binnen bijvoorbeeld de ELO (elektronische leeromgeving). Door het aanbieden van de juiste informatie en kennis, kan de werknemer op een zelfredzame manier te werk gaan.

Bied de juiste tools en services aan

Middels het aanbieden van de juiste tools en services zorg je dat een medewerker ook daadwerkelijk actie kan ondernemen. Binnen Benify’s userbase zien wij dat de volgende tools populair zijn:

  • What-happens-if-pagina: een pagina waarop antwoord wordt gegeven op de meest gestelde vragen. Dit geeft de medewerker inzicht in wat de verandering inhoudt en welke oplossingen er mogelijk zijn vanuit de organisatie. In veel gevallen is dit een contentpagina, vergelijkbaar met een FAQ, maar dan specifiek op gedefinieerde onderwerpen of mutaties.
  • Simulatoren: het aansluiten van payroll- of pensioendata kan helpen om een simulator te bouwen, zodat de werknemer zelf kan bekijken wat de impact is als hij of zij bijvoorbeeld parttime wil gaan werken of wanneer een werknemer een extra bijdrage wil doen voor de pensioensopbouw.
  • Financieel inzicht en advies: sluit collectiviteitsovereenkomsten met externe partijen zodat de werknemers laagdrempelig toegang krijgen tot financieel advies en inzicht.

In Benify’s meest recente e-Book omtrent financiële gezondheid, geven we gedetailleerd en uitgebreid inzicht in de verschillende financiële uitdagingen binnen de workforce en wat je als organisatie en HR-professional kan doen om de juiste tools en inzichten te bieden, zodat werknemers meer controle en rust omtrent hun financiële situatie krijgen.

Ben jij er al klaar voor?

Waardeer dit blogbericht:
0




Binnen de SaaS-oplossing van HR-Tech bedrijf Benify is Ruben van den Boogaard als Benefits Manager verantwoordelijk voor de volledige employee journey van ruim 35.000 medewerkers. Met behulp van verschillende datasets zorgt hij ervoor dat de medewerkers continu vernieuwende en gepersonaliseerde content te zien krijgen die aansluit op de individuele behoeftes. Hiermee zorgt hij voor een onevenaarbare employee experience en een verhoogde employee engagement.




Reacties