14
nov

Feedback is een cadeautje

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 648
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In een niet nader te noemen eetcafé zit ik een doodgeslagen biertje en half warme pizza Hawaii met champignons weg te werken. Ik wilde zonder champignons. Een vriendelijke serveerster vraagt of het smaakt terwijl ze langs loopt. Ik zeg: ‘Ja hoor’. ‘Fijn, nog een biertje?’ vraagt ze wijzend naar mijn laatste twee slokken. ‘Ja lekker’, antwoord ik zonder haar aan te kijken. Bij het afrekenen geef ik dan geen fooi, zonder toelichting, om m’n punt te maken. Lafbek.

Natuurlijk overkomt jou dit nooit, maar een heleboel mensen vertonen exact dit gedrag op hun werk. Directe collega’s doen dit, maar een heleboel leidinggevende ook. Ze hebben niet het lef om te zeggen wat ze echt vinden, en dat is doodzonde om de volgende redenen:

  1. Feedback = beter werk. Als niemand je vertelt dat je werk ondermaats is, kun je het ook niet verbeteren.  
  2. Feedback = waardering. Je schat iemand op waarde als je ook moeilijke dingen durft te zeggen. Je neemt iemand serieus. Eerlijk zijn betekent ook zeggen wat goed gaat. Daarbij is een compliment veel meer waard wanneer je ook af en toe scherpe kritiek krijgt.
  3. Feedback = groei en perspectief. Als je niet weet waar je aan moet werken, ga je niet vooruit komen. Stilstaan is voor niemand leuk en je goede mensen zullen dan vertrekken. Als je weet waar je nog aan moet werken, werkt dat motiverend en schept dat perspectief.
  4. Feedback = relatie. We maken feedback vaak groot. Feedback kan klein. ‘Ik vind het irritant dat je niet voorbereid bent voor de meeting, want dit kost iedereen nu meer tijd’. Spaar het niet op, zeg gewoon eerlijk tegen elkaar wat je stoort. Dit staat volledig los van hiërarchie.  
  5. Feedback = waar HR begint. Functioneren, beoordelen, promoties, salarisgesprekken en recruitment hebben allemaal te maken met feedback. Feedback is de basis en je komt in de knoei als dit niet op orde is.

Hier ligt een mooie taak voor HR. Dit zijn een paar tips die mij hebben geholpen:

  • Doelen (persoonlijk, voor het team en voor het bedrijf) zijn belangrijk voor goede feedback.
  • Staar je niet blind op een format, maar jaag het doel na: veel, vaak, eerlijke feedback, op welke manier dan ook. Een format kan overigens wel helpen. Hier lees je hoe het er bij Blendle uit ziet (engels)
  • Maak feedback een gedeelde verantwoordelijkheid. Dit is geen HR-feestje, het is het fundament van een goede samenwerking.
  • Leg het initiatief bij de persoon: je mag om feedback vragen.
  • Geef zelf het goede voorbeeld.
  • Hoe je de feedback brengt is ongeveer net zo belangrijk als de feedback zelf. Verbeterpunten geef je een-op-een, complimenten kunnen publiek (is mooi).  

Een stuk wat mij enorm heeft geholpen is deze: Radical Candor, door Kim Scott (engels). Bij Blendle doen we ons best het bovenstaande in praktijk te brengen, maar dat is hard werken en gaat lang niet altijd goed. Geef niet op zou ik zeggen :)! Mocht je tips voor mij hebben of een keer van gedachte willen wisselen, mail me gerust op .

 

Waardeer dit blogbericht:

Roland werkt bij de journalistieke start-up Blendle en is daar verantwoordelijk voor alles wat met HR te maken heeft.


Linkedin: https://www.linkedin.com/in/rolandgrootenboer/
Medium: //medium.com/@rologrootenboer/

Reacties