07
dec

Een goede collega weet de juiste vragen te stellen, jij ook?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 296
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Hoe reageer jij als je iets vervelends meemaakt? Vraag je jezelf af: Waarom dit jou altijd overkomt? Waar je dit aan hebt verdiend? Wat er mis met jou is? Zodra we onszelf deze vragen stellen, begint ons brein te ratelen. Het gaat bijna automatisch.

 

Stel je jezelf de vraag ‘wat is er mis met mij?’ dan neem je al aan dát er iets mis met je is. Je brein begint onmiddellijk mogelijke antwoorden voor te stellen.

Niet iedereen is even goed in het stellen van krachtige, positieve vragen

Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van leidinggeven. Door vragen te stellen kom je iets te weten. Vragen zijn ‘vuurmakers’: ze wakkeren passie en energie aan, ze warmen mensen op en werpen licht op waar duisternis was. Vragen zetten aan tot nieuwe en nog zinvollere vragen. Én ze leveren antwoorden en stellen ons in staat nieuwe dingen te ontdekken. Maar is elke vraag daarmee ook meteen een krachtige? Nee, dat nou ook weer niet. Ook blijkt lang niet iedereen even begaafd te zijn in het stellen van krachtige, positieve vragen.

Wat de juiste vragen en leiderschap met elkaar te maken hebben

Van vragen stellen, verwonderd (durven) zijn, observeren en onderzoeken leer je ongelooflijk veel. Wat maakt klanten nu echt gelukkig? Welke werkwijzen werken niet meer? Hoe kunnen we op een positieve manier de status-quo uitdagen? Wat maakt dat mensen hier zo graag willen werken? Waar willen we graag meer van in ons team? Hoe gaan superteams direct aan de slag? Wat zijn mijn unieke sterke kanten als leidinggevende en hoe succesvol en plezierig zet ik die momenteel in?

Florerende collega’s en leidinggevenden (leidinggeven op hun best) ontwikkelen (scheppen) een gewoonte van het stellen van positieve vragen om te ontdekken en leren hoe mensen werken als ze op hun best zijn. Hoe werken ze als ze de beste versie van zichzelf laten zien? Hun positieve vragen leiden tot een domino-effect van positieve output (uitkomsten): nieuwsgierigheid, leren, toegenomen waardering voor onderlinge verschillen in het team, verdiepende relaties en teamverandering ten goede.

Floreren, net als Philips en vele anderen

Nieuwsgierig wat floreren voor jou en je collega’s kan betekenen en hoe dit er dan uitziet? Philips vroeg mij om een ‘floreersessie’ te geven aan drie afdelingen om ze te bedanken voor hun inzet en succesvolle bijdrage. Een avond vol plezier en inspiratie met tips en tools om nog meer uit jezelf te halen en elkaar te helpen volgde. Teamleden hebben piekmomenten met elkaar gedeeld. Van die momenten dat alles lukte en vanzelf ging. Daarna vroeg het MT om advies hoe zij de ‘floreerbuzz’ langer konden vasthouden. Noem het duurzame gedragsverandering op een leuke manier.

Het was de periode van voortgangsgesprekken. De leidinggevenden hebben deze gesprekken een positieve(re) insteek gegeven door bewust positieve vragen te stellen die ik voor hen had opgesteld. Over de toekomst, de positieve bijdrage aan het team en hoe ze hun collega’s konden helpen het beste uit zichzelf te halen. Bovendien ontving elke medewerker van de manager een speciaal ontworpen Floration-ansichtkaart met een handgeschreven persoonlijke boodschap in de vorm van een compliment. Op zo’n kaart staan ook tips en floreerversterkende oefeningen die vaak niet langer duren dan het poetsen van je tanden.

Tot slot hebben de MT-leden als verrassing voor de medewerkers op de eerder genoemde avond een speciale video gemaakt waarin afdelingsmanagers hun waardering uitspraken naar het team. Je kunt je voorstellen wat voor effect dit heeft op het team.

Wil je weten of dat ook bij jou kan? Neem dan contact op voor een gratis floreergesprek van 30 minuten, waarin we onderzoeken welke stappen jij kunt zetten naar positieve groei bij jullie op de werkvloer.

Ps. Nieuwsgierig naar meer over de kracht van de juiste vragen stellen? Deze blog wordt vervolgd! Lees ook deel 1 in de serie ‘de kracht van de juiste vragen stellen’.

 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Cultuur Leren

Pepijn Happel is oprichter van Floration. Als florateur (’s werelds enige) en expert in floreren helpt hij leidinggevenden en hun teams om beter samen te werken en beter te presteren door te floreren.  Zijn motto: florerende mensen maken florerende teams. Daarnaast is hij docent Strategic Business Management aan de universiteit van Greenwich/Zuyd Hogeschool. 


Pepijn heeft een gratis e-book geschreven, ‘Floreer op de Werkvloer’ 

Reacties