01
juni

De samenwerking van een team verbeteren: do’s en dont’s !

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4725
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wanneer een team niet goed samenwerkt, is dit meestal te duiden door problemen te identificeren en te analyseren. In vele situaties is het oplossen van problemen en het inzetten van verbeteringen een complexe aangelegenheid.

Ik beschreef al eerder een aantal kenmerken van een effectief team. Problemen ten aanzien van de samenwerking hebben dan ook doorgaans betrekking op één of meer van deze kenmerken. Het gaat dan dus om:

  • doelen & rollen
  • beheer of verdeling van middelen
  • communicatie
  • vertrouwen
  • leiderschap
  • zelfkennis (kwaliteiten en zwakke punten) en kennis van anderen

De aanwezigheid van een periodieke reflectie en evaluatie benoemde ik ook als één van de kenmerken van een effectief team. Door middel van een periodieke gezamenlijke reflectie op het teamfunctioneren, is de kans groot dat je problemen in de samenwerking voorkomt, tijdig signaleert en identificeert, en relatief gemakkelijk beïnvloedt. Hieronder deel ik graag een aantal do’s en dont’s om deze periodieke gezamenlijke reflecties succesvol te laten verlopen.

Do’s en dont’s voor een succesvolle reflectie

  • Zorg dat er een leider is die een effectieve teamdialoog kan begeleiden of regisseren, het proces volgt en hierop effectief intervenieert, verdiepende vragen stelt en de teamleden hierdoor laat ‘werken’.
  • Zet doelen en verantwoordelijkheden altijd centraal en richt de aandacht op het team in plaats van het individu én richt de aandacht op de rol in plaats van de mens.
  • Verlang toewijding (commitment) van ieder teamlid: de verantwoordelijkheid van een goede teamsamenwerking valt of staat bij de inspanningen van ieder teamlid en is niet de verantwoordelijkheid van de leidinggevende.
  • Maak expliciet wat impliciet wordt gezegd door teamleden: welke waarden & normen worden belangrijk gevonden, met andere woorden: wat zegt men over de gewenste cultuur?
  • Wanneer het gaat om onvermogen van teamleden om effectief te beïnvloeden en proactief te interacteren, genereer dan bewustwording door inzicht te krijgen in huidige, belemmerende factoren. Weet men niet hoe (ontbreekt het aan inzicht of kennis)? Kan men het niet (vaardigheden)? Wil men niet (waar komt de onwil uit voort)? Durft men niet (welke gedachten liggen hieraan ten grondslag)? Of: Mag men niet (a.h.v. eerdere negatieve ervaringen);
  • Let op de kwaliteit van de interactie patronen: interacteren teamleden tactvol, respectvol en begripvol en is de inzet constructief ?

Het verbeteren van de teamsamenwerking is een proces dat zich onder meer kenmerkt door niet-rationele aspecten. Door ruimte te geven aan bovengenoemde aandachtspunten vergroot je het individueel en collectief inzicht in de vaak onbewuste en impliciete denk- en gedragspatronen waardoor teamleden beter in staat zijn deze te doorbreken en te verruilen voor constructiever gedrag.

Succes!  

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Teamontwikkeling

André Prins werkt als senior trainer, coach en consultant voor VDS Training Consultants. Hij is gedreven om mensen én organisaties beter te laten functioneren. In dit kader adviseert hij organisaties ten aanzien van de ontwikkeling van mens & organisatie. Tevens voert hij ontwikkelinterventies uit. Het gaat dan altijd over onderwerpen als teamontwikkeling, leiderschap, Sales improvement, verandermanagement, persoonlijke effectiviteit en persoonlijke coaching.


VDS gelooft dat groei altijd begint bij het individu. Wij helpen mensen daarom zich bewust te worden van hun innerlijke drijfveren en talenten. Door die bewustwording ontstaan kansen om eigen gedrag te veranderen en te verbeteren. Mede daardoor leren mensen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en ondernemerschap en persoonlijk leiderschap te tonen. Zo worden zij ‘de beste versie van zichzelf’. Dit leidt tot een beter resultaat voor henzelf, voor de organisatie en voor de wereld om hen heen.


Ons aanbod richt zich op het versterken van de relatie tussen de leiders van organisaties, de mensen die de organisatie vormen en haar klanten, met het doel dat iedereen daar beter van wordt.

Reacties