15
juni

De employee journey: creëer een mentorprogramma dat nieuwe medewerkers écht motiveert

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1067
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Zowel nieuwe als ervaren medewerkers worden niet noodzakelijk gemotiveerd door vakantiedagen en fantastische voordelen. Belangrijk is vooral dat je teamleden duurzame relaties uitbouwen op de werkvloer. Onderzoek wijst uit dat medewerkers met een goede vriend of mentor op kantoor vaak meer gemotiveerd zijn en het bedrijf minder snel zullen verlaten. Waarom zou je hier niet van meet af aan op inzetten? Start meteen een mentorprogramma op en geef je nieuwe medewerkers 50% meer werktevredenheid!

Interessant voorbeeld: millennials die aangeven minstens vijf jaar bij hun bedrijf aan de slag te willen blijven, hebben volgens Deloitte dubbel zo vaak een mentor. Beschikt jouw organisatie nog niet over een mentorprogramma, dan is het hoog tijd om daar iets aan te doen! Met deze gids zet je een mentorprogramma op waarmee je van je kersverse krachten een nieuwe generatie topmedewerkers maakt die meegroeien met je bedrijf.

En de winnaar is

We zullen er geen doekjes om winden: de juiste mentor kiezen is niet eenvoudig. Niet iedereen beschikt over de juiste kwaliteiten en soms is de verkeerde mentor kiezen voor je kersverse medewerker slechter dan helemaal niemand kiezen.

Hoe kun je als HR-manager het kaf van het koren scheiden? De beste mentors zijn vaak:

  • uitvoerende personeelsleden met leidinggevend potentieel: op basis van hun mentorrol kun je inschatten of ze klaar zijn voor extra verantwoordelijkheid en geef je hun de kans om hun vaardigheden op het vlak van communicatie en leiderschap aan te scherpen;
  • medewerkers die de functie hebben uitgeoefend waarvoor de nieuwe medewerker wordt opgeleid;
  • teamleden met gelijkaardige sterke en zwakke eigenschappen, zodat ze kunnen aantonen hoe ze die sterktes optimaal kunnen benutten en zwaktes kunnen wegwerken;
  • medewerkers die de missie, visie en waarden van het bedrijf uitdragen.

Wil je het partnerschap naar een hoger niveau tillen? Koppel dan medewerkers die niet noodzakelijk vanzelf contact zouden leggen met elkaar. Stimuleer bijvoorbeeld mentorrelaties over de generaties heen tussen een onervaren Generatie Z-teamlid en een vastbenoemde babyboomer, voor een hechter personeelsbestand dat generatiekloven overbrugt.

De mentors klaarstomen

Beslissen aan wie je de nieuwkomers toevertrouwt, is nog maar een eerste stap in een doeltreffend onboardingproces. Je moet ook zorgen dat de aangewezen mentors goed weten wat van hen verwacht wordt en hoe ze het moeten aanpakken. Hierna vind je een checklist voor je mentorteam:

  • Contact leggen met de nieuwe medewerkers nog voor hun eerste werkdag: zo vermindert de kans dat ze afhaken en worden ze meteen betrokken.
  • De werkplek van de nieuwe medewerker in orde maken (bonuspunten voor een uitnodigend bureau of welkomstontbijt op de eerste dag!).
  • Informele persoonlijke kennismaking en babbel over het mentorprogramma.
  • Overzicht van de bedrijfscultuur met de missie, visie en waarden, en wat deze echt betekenen voor de werknemers.
  • Kennismakingsronde: wie is wie (ook senior management), elkaar de hand schudden en misschien enkele laagdrempelige teambuildingactiviteiten!
  • Uitleg over de werknemersvoordelen en extra’s
  • ‘Speurtocht’ naar de belangrijke plekken op kantoor.
  • Onderwerpen die zeker aan bod moeten komen: dresscode op kantoor, algemene vuistregels voor werken in landschapskantoren enz. (maak zeker gebruik van onze beknopte dresscodegids). 

Maak gerust een uitgebreide checklist zoals hierboven en deel die op in dagelijkse of wekelijkse items. Voeg het document toe aan de opleidingsbundel voor een meer gestandaardiseerd en gestroomlijnd onboardingproces.

Vermijd halfslachtige opleidingen

De checklist gewoon overhandigen aan je uitverkoren mentorteam na een kort woordje uitleg is nog geen garantie voor succes. Werk een specifieke mentoropleiding uit, zodat de mentors die je hebt aangewezen, je nieuwe teamleden optimaal kunnen begeleiden.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Doe nog één ding voor je je mentors loslaat op de wereld: zet een anoniem beoordelingsproces op om de sterke en zwakke punten van je programma te analyseren.

Laat nieuwe medewerkers bijvoorbeeld een korte, anonieme vragenlijst invullen op hun eerste dag met vragen als ‘Hoe goed ben je voorbereid op je nieuwe baan op een schaal van 1-10 (10 is heel goed voorbereid)?’ en ‘Op een schaal van 1 tot 10, hoe graag kom je elke dag werken?’ Laat de nieuwkomers de week of maand nadien dezelfde vragenlijst opnieuw invullen en vergelijk de scores. Voelen je teamleden zich beter voorbereid en meer gemotiveerd? Prima! Zo niet, wat loopt er fout?

Voeg vrije invulvelden toe in de vragenlijsten, zodat medewerkers feedback en suggesties kunnen geven. Vraag ook de mentors zelf naar hun mening, om een 360°-overzicht te krijgen van het succes van je mentorprogramma.

Benieuwd hoe goed je scoort op het vlak van onboarding van nieuwe medewerkers? Test het uit met behulp van onze gratis online onboardingscan! Ook vertellen we je hoe je medewerkers hun hele eerste jaar kunt motiveren en laat uitgroeien tot productieve en positieve teamaanwinsten! Download hier je exemplaar.

      Onderwerpen die zeker aan bod moeten komen: dresscode op kantoor, algemene vuistregels voor werken in landschapskantoren enz. (maak zeker gebruik van onze beknopte dresscodegids).

Waardeer dit blogbericht:

Inge Moons, onboarding solution manager bij Talmundo, is een HR-georiënteerde communicatie- en marketingspecialist met een sterke interesse voor HR-technologie en employer branding. Door haar werkervaring bij het Top Employers Institute als senior project manager in HR research, kreeg ze veel inzichten in de HR-processen bij (multi-)nationale bedrijven. Ze is Belgisch van oorsprong en woont sinds 2005 in Amsterdam.

Reacties