14
mrt

De belangrijkste oorzaken van personeelsverloop

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2332
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Waarom zijn medewerkers tegenwoordig zo snel weer vertrokken? Loyale medewerkers leveren je organisatie veel voordeel op, zowel financieel als in het behoud van kennis en expertise. Hoe kun je als werkgever aantrekkelijk blijven, ook na de wittebroodsweken?

Gezien de technologische ontwikkelingen en het hierdoor snel veranderende speelveld, kunnen werkgevers hun medewerkers geen life time employment meer bieden. Om wendbaar en concurrerend te blijven, zijn organisaties vaak gedwongen te kiezen voor flexibele en deeltijd-contracten. Ook promoties zijn steeds minder vanzelfsprekend. Zelforganisatie is immers de trend. Medewerkers kunnen daardoor minder makkelijk functioneel groeien binnen een organisatie. De door medewerkers verwachte ontwikkeling dreigt daardoor uit carrières te verdwijnen. Medewerkers vragen zich al snel af: wat is mijn positie? Groei ik nog wel genoeg? Word ik wel voldoende gezien en gewaardeerd? Dit, in combinatie met schaarste op de arbeidsmarkt, zorgt ervoor dat het voor organisaties steeds lastiger is om talent te behouden.

Hippe star­tups zijn over­al

Als je snelle leegloop wilt voorkomen, moet je als organisatie aantrekkelijker zijn dan je concurrenten. Elke dag opnieuw. Hippe en creatieve startups lijken in deze tijd precies te weten wat aanstormend talent wil. Ze onttrekken veel talentvolle medewerkers aan de arbeidsmarkt. Als je – indien je een wat meer traditionele organisatie bent – dus niet oppast, trek je al snel aan het kortste eind. Dan kun je alleen nog talenten werven door te werken met hoge salarissen of aantrekkelijke bonussen. Zo'n strategie is eigenlijk een zwaktebod. Op termijn kom je er niet zo heel ver mee en je verliest, doordat je hogere prijzen moet gaan vragen, naar de klant toe concurrentiekracht. Het zal een tijdje goed gaan, tot medewerkers met hun vrienden praten. Tot ze ontdekken dat het gras ergens anders groener is en ze daar vast betere ontwikkelings- en ontplooiingskansen krijgen.

Verveling slaat snel toe

Medewerkers tussen de dertig en vijfendertig jaar blijven steeds minder lang bij organisaties werken. Dat zien we bij veel organisaties. Professionals zijn nog maar net intern opgeleid, of de verveling slaat alweer toe. Organisaties kunnen ze een tijdje vasthouden door ze elk jaar fors in salaris te laten stijgen, maar er komt onvermijdelijk een moment dat het salaris begint af te vlakken. Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, is het dus zaak om met behulp van periodiek medewerkersonderzoek voortdurend te toetsen of je nog in de smaak valt bij je eigen medewerkers. Is je organisatie nog goed bezig? Of laat je steken vallen? De ketting is daarbij zo sterk als de zwakste schakel.

De belangrijkste oorzaak van personeelsverloop

Door de exit surveys die we voor veel organisatie doen, weten we dat Generatie Y (medewerkers geboren vanaf 1980) al snel het gevoel heeft het spelletje uitgespeeld te hebben. Terwijl ze nog best wel wat te leren hebben. En vaak kunnen organisaties hen daar ook bij helpen. Millennials worden graag gecoacht. Ze staan open voor goede, inhoudelijke feedback. Geef hen die dan ook. Wees eerlijk. Vertel waar nog verbeterpotentie zit. Laat zien dat de uitdaging nog lang niet voorbij is. Maak duidelijk dat er een verschil is tussen je werk goed doen en ergens écht in uitblinken.

Speel werkelijk in op medewerkerswensen

Wat kun je als organisatie concreet doen? Waar het deze generatie vaak aan ontbreekt, is een duidelijk toekomstperspectief. Wat wil ik nu precies met mijn leven? Dat levert veel keuzestress en onrust op. Organisaties hebben hier echt onder te lijden. Hou de dialoog daarom open. Doe medewerkersonderzoek, voer exit-gesprekken en geef elkaar regelmatig feedback. Zorg dat teams zich kunnen ontwikkelen, ook als ze zelfsturend zijn. Ontdek of nieuwe medewerkers snel hun weg vinden in de organisatie.

Specifiek knelpunt

Soms voel je intuïtief aan dat een bepaald knelpunt het succes van je organisatie of een team in de weg staat. Met gericht en beknopt themaonderzoek zet je het vergrootglas op één specifiek thema. Zo kun je als organisatie in zijn geheel vooruit gaan. Voel je echt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van je medewerkers en van je organisatie. En blijf ook maatschappelijke toegevoegde waarde van je organisatie benadrukken. Zo kweek je loyale, gemotiveerde medewerkers en blijf je als organisatie wendbaar en innovatief. Op deze manier kun je als werkgever het verschil maken, je concurrentie voorblijven en werkelijk duurzaam succesvol zijn.

Waardeer dit blogbericht:

Guido Heezen is oprichter van Effectory. Hij is de initiator van de Beste Werkgevers Awards, auteur van het boek: "Winnen met uw medewerkers", "De kracht van feedback" en "Het verborgen potentieel van werkend Nederland". Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker.


De vraag die hem al jaren drijft is: "Hoe haal je als organisatie het optimale uit het potentieel van je medewerkers?" en hoe zet je dit potentieel in om een duurzaam succesvolle, energieke organisatie te worden?


linkedin hover 32   twitter hover 32

Reacties