12
mei

De 3 wetten van maximaal mens effect

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2734
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Hoe haal je het maximale uit je menselijk kapitaal? Na jarenlang veel oog voor het (het besparen op) processen, reorganisaties en ICT-structuren, wordt weer duidelijk wat een organisatie in zijn kern is; een manier om individuen samen te laten werken. Jitze Reeder over de 3 wetmatigheden: een waarderende benadering, harde data en een aanpak van individu, team en organisatie.

Wat maakt een organisatie agile? Wat zorgt voor optimaal gebruik van de Big Data? Wat zorgt voor verbinding met die nieuwe klantengroep? Waarschijnlijk antwoordt je op al deze vragen ‘mijn mensen’. En zo had ik nog wel een rijtje organisatie-uitdagingen kunnen bedenken. Elke organisatie – of het nu MKB, corporate of overheid is – ziet dat het werk dan misschien wel met minder mensen kan, maar dat wat van die mensen verwacht wordt cruciaal is.

Uiteindelijk moeten mensen hun unieke combinatie van competenties, eigenschappen en ervaring aanwenden om tot de oplossing te komen. Op elk niveau en elke dag. We kunnen alles digitaliseren en automatiseren, behalve dat unieke dat de mens brengt. Die onnavolgbare verworvenheid om verbanden te leggen, een droom na te jagen en het hart te volgen. Maar hoe doe je dat? Hoe benut je het human capital optimaal?

Positieve psychologie

Een eerste wetmatigheid als je het maximale uit het menselijk kapitaal wilt halen, is uitgaan van de kracht van dat kapitaal. Van geen enkel ander middel op de balans zou je zeggen; ‘laten we daar maar de helft niet van benutten’. Toch gebeurt dat voor het menselijk kapitaal wel.

Kijken naar de potentiële kracht van mensen, dat is het terrein van de positieve psychologie. Binnen deze stroming wordt de mens als geheel bezien én wordt gekeken naar wie iemand kan zijn. Op deze manier vindt ieder individu, maar ook het team of de organisatie, zijn eigen best haalbare versie.

Voor organisaties betekent dit dat alleen uitgaan van competenties niet genoeg is. De ontwikkelingsvraag richt zich op dat wat er al aanwezig is aan talenten, krachten en drijfveren. Deze erkennen, ontwikkelen en inzetten zorgt voor positieve ervaringen. Volgens de broaden-and-build-theorie van Barbara Fredrickson zorgen deze positieve ervaringen voor het hanteren van een optimistische en opbouwende manier van denken. Dit ondersteunt de groei van fysieke, sociale en intellectuele capaciteiten en voor het zelfvertrouwen om steeds te veranderen.

meermenseffect2

Bron: Barbra Frederickson, University of Book: positivity (2009)

Harde data

Laat je in je snijden door een dokter die je niet eerst grondig heeft onderzocht? Die niet goed weet wat er mis is? Nee, natuurlijk niet. Hij zou wel eens de verkeerde ingreep kunnen doen! Toch gebeurt dit met veel organisatie-interventies, teambegeleiding of bijvoorbeeld coachingstrajecten. En dat is zonde omdat er dan wel eens op de verkeerde plek wordt ‘gesneden’ en de ingreep weinig effect heeft.

De tweede wet is dus: goed moet weten wat je doet op basis van harde data.

Fijnzinnige data, want we weten allemaal wel ongeveer wat er aan de hand is, maar we moeten echt in de finesses van menselijk gedrag, groepsdynamiek of organisatiecultuur duiken om te weten aan welke knoppen we moeten draaien.

Zo wordt het steeds normaler om periodiek in de organisatie een onderzoek naar cultuur en leiderschap te doen. Wat zijn de ongeschreven regels en gewoonten? Welk type leiderschap is dominant en welk effect heeft dat? Welk team kampt met een gebrek aan motivatie, welk team is juist een groeibriljant?

Zo’n onderzoek bestaat meestal uit vier stappen:

1. Stel je doelen vast

Welke parameters zijn belangrijk voor de organisatie? Innovatievermogen, transformationeel leiderschap of veranderingsbereidheid, bijvoorbeeld.

2. Combineer enquêtes met diepte-interviews

De organisatie beantwoordt online vragen over cultuurwaarden, leiderschapsstijlen, arbeidsmotivatie en teamdynamiek. De uitkomsten worden verrijkt met interviews of een aantal inputsessies. Zo combineer je kwalitatieve en kwantitatieve resultaten tot een valide geheel.

3. Resultaten vormen een routekaart

Wat houdt uw verandering tegen? Wat zijn de succesversnellers in uw organisatie? De resultaten geven inzicht in de sociale infrastructuur van uw organisatie, en vormen een routekaart met de interventies die de potentie van de organisatie ontsluiten.

4. Actie en effect

Op basis van de data bepaalt je nu de acties. Coaching, training, management development of andere vormen van begeleiding die zorgen voor maximaal menseffect op je doelen.

Individu, team en organisatie

Heb je wel eens een training gedaan, waarvan je na een week in de dagelijkse werkelijkheid dacht: wat had ik ook alweer geleerd? Ik denk dat iedereen die ervaring wel heeft. Hoe goed een training, coaching of andere interventie ook is, het effect verwaterd weer snel als je het niet kunt inbedden in een groter programma op individueel-, groeps- en organisatieniveau. Of het nu gaat om een MD-programma, organisatieverandering of een cultuuringreep; start een gelaagd programma dat impulsen geeft op alle niveaus.

Ingrepen die dat niet doen, zorgen dat een individu vastloopt in een omgeving die zijn veranderbehoefte niet faciliteert, of een cultuurverandering die de managementstijl niet aanpakt.

meermenseffect2

 

Geef vertrouwen

Je vertrouwt op het menselijk kapitaal om je organisatie in de dynamiek van veranderende eisen, nieuwe technologie en regelgeving op koers te houden, de missie te volbrengen en de doelen te halen. Door zorgvuldig te meten hoe je mensen ervoor staan, een waarderende benadering te kiezen en op drie niveaus te ontwikkelen haal je het maximale uit je menselijk kapitaal.

Waardeer dit blogbericht:

Jitze Reeder maakt potentie vrij bij bedrijven en personen. Zijn jarenlange ervaring als communicatiestrateeg en merkbouwer in binnen- en buitenland zet hij nu in in het HR-veld. Als commercieel directeur en senior consultant bij Lagerweij, richt hij zich het formuleren van een collectieve ambitie, het positioneren van de leiders van morgen en het betrekken van bevlogen mensen.


Lagerweij is het HR-adviesbureau voor maximaal mens effect op uw organisatiedoelen. Wij verzorgen al meer dan 20 jaar assessments, coaching, training en advies voor organisaties die vertrouwen op hun menselijk kapitaal. Samen met u ontwikkelen onze specialisten programma’s voor duurzame effectiviteit, doelgericht leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking. Altijd op basis van harde data en een waarderende benadering. Want hoe uitdagend uw organisatiedoel ook is, uiteindelijk maakt een unieke menselijke eigenschap het verschil. Dat noemen wij Het Mens Effect.

Reacties