26
jan

Begin met het waarom: hoe grote leiders tot actie inspireren

Geplaatst door op in Leiderschap
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2910
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Waarom steken sommige leiders met kop en schouders boven de rest uit? Waarom zien we bepaalde organisaties als vooruitstrevend, ook al doen ze in de praktijk precies hetzelfde als hun concurrenten? Simon Sinek denkt daar het antwoord op te hebben gevonden. In deze TED Talk presenteert hij zijn bevindingen.

Marthin Luther King, Apple en de Wright Brothers: allen hebben ze één ding gemeen. Ze zijn leiders. Zij kwamen, de rest volgde. Maar waarom zijn deze leiders zo inspirerend en zo innovatief? Waarom willen we hen wel volgen, maar anderen die wellicht precies hetzelfde doen niet? In deze TED Talk vraagt Simon Sinek zich af of waarom anderen dingen bereiken die onmogelijk lijken en waarom nu juist zij leiders zijn.

De gouden cirkel

Sinek haalt Apple aan. Het bedrijf dat we zien als innovatiever dan alle andere computerbedrijven. Maar waarom? Ze hebben toegang tot hetzelfde talent, dezelfde mensen en dezelfde mogelijkheden. Waarom stijgt Apple dan boven de rest uit? Sinek ontdekte iets: er is een patroon. Een patroon die te zien is bij alle inspirerende en vooruitstrevende bedrijven, leiders en prominenten: ze praten, denken en communiceren allemaal precies hetzelfde. Hoe dan? Op de compleet tegenovergestelde manier van alle anderen. Om dit patroon bloot te leggen, is het van belang om onderstaand voor jezelf of je organisatie te beantwoorden:

Wat: wat doe je?

Hoe: hoe doe je dit?

Waarom: waarom doe je wat je doet?

goldencirclesimonsinek

Dit noemt Sinek ‘De Gouden Cirkel’.

Vrijwel alle organisaties benaderen deze vragen vanuit de buitenste ring naar binnen. Ze beginnen bij de ‘wat’, maar de ‘waarom’ raakt achterop. Maar, de geïnspireerde leiders, bedrijven en organisaties benaderen het juist vanuit de binnenkant. Zoals Sinek meerdere malen herhaald:

‘People don’t buy what you do, but why you do it’

Die waarom-vraag is nu precies waar het om draait. Waarom doe je wat je doet? Daarmee bedoelt hij niet ‘voor de winst’ of ‘voor de erkenning’ (dit is het resultaat), maar wat is het doel? De ‘purpose’? Waarom bestaat jouw bedrijf? Waarom zet jij je in voor je mensen? Daarom zegt Sinek ook: neem geen mensen aan die simpelweg de ‘wat’ goed kunnen, maar omdat ze geloven in wat jij doet. Mensen werken dan niet alleen voor het salaris of 'omdat het moet', maar omdat ze met hart en ziel geloven in wat je doet. Ze zetten net even dat stapje harder.

Draai het denken dus om. Wees een grootse leider door niet te beantwoorden wát je doet, maar waarom je het doet. Leid en de rest zal volgen.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Leiderschap

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32

Reacties