03
mrt

Wat bedrijfstrainers kunnen leren van Tripadvisor

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4400
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Altijd als ik een weekend weg wil boeken, open ik Tripadvisor. Ik zie de best beoordeelde plekken, ik filter, bekijk voorstellen, vergelijk met andere boekers. En de site e-mailt me na mijn bezoek met nog meer ideeën. Tot ik ‘m vind: de perfecte accommodatie. Ik betrap mezelf erop dat ik dit verleiden tot boeken wel prettig vind. Waren werknemers ook maar zo enthousiast over het kiezen van een cursus. Daarom vraag ik me af: wordt het niet eens tijd voor een ‘Learnadvisor’?

Wat moet dat moet

Iedere opleider weet dat intrinsieke motivatie een belangrijke succesfactor is in het leerproces. Als iemand zelf het belang inziet van de training, cursus of opleiding is diegene geconcentreerder, creatiever en – belangrijker nog – doorloopt hij het leerproces met meer plezier. Helaas gaat dit regelrecht in tegen de manier waarop het bedrijfsleven zijn medewerkers nu cursussen aanbiedt. Trainingen ‘moeten’ vaak gewoon. Uit een gesprek met de peoplemanager blijkt dat de medewerker bepaalde vaardigheden of essentiële kennis mist. Hij of zij kijkt in de cursuscatalogus welke trainingen er zijn om die gaten op te vullen en meldt zich aan. Maar of dat ook van harte gaat…?

Over de streep

Ik ben ervan overtuigd dat je medewerkers beter kunt motiveren met een op maat gemaakte cursuscatalogus. Er is zoveel data beschikbaar in HR-systemen, afkomstig uit evaluatie- en beoordelingsgesprekken: doe daar iets mee! Cursusinformatie is bijvoorbeeld heel eenvoudig specifiek op de gebruiker af te stemmen. Zo bied je een consultant die niet beschikbaar is voor vijf dagen cursus achtereen alleen korte trainingen aan. En breng je bij ervaren SAP-gebruikers geen beginnerscursussen onder de aandacht. Verder lijkt het me een goed idee beoordelingen te koppelen aan cursussen. Dat kan bijvoorbeeld met een sterrensysteem: ‘Collega Jeroen gaf vier van de vijf sterren’. Of met open invulvelden: ‘Dit is een goede training, maar het is wel hard werken’. En dat mag best – of liever gezegd: dat moet juist – eerlijk. Want daar heeft de toekomstige cursist toch veel meer aan? Dan is hij in ieder geval goed voorbereid. Nog een mogelijkheid: bij elke cursus laten zien welke collega’s hem al gevolgd hebben en met welk resultaat. Je wilt immers dat je werknemer denkt: ‘Als collega Bas hierdoor weet welke stappen hij moet doorlopen om een proces te monitoren, dan is dat vast ook iets voor mij’. Zoiets kan hem of haar net over de streep trekken de cursus te volgen.

Toverwoord

Laten we dus alles wat we verzamelen over iemands functioneren direct benutten om diegene verder te brengen. Proberen diegene te verleiden om zichzelf te verbeteren, om de bij hem of haar geconstateerde kennisgaten te vullen. Een cursus is een aankoopproduct, net als een reis. Of een wasmachine, of een boek. Want ook webwinkels als CoolBlue en bol.com hebben de kunst van het verleiden onder de knie. Het toverwoord: gepersonaliseerde content. En deze voorbeelden bieden daarvoor genoeg inspiratie. Ik roep HR-managers dan ook op af te stappen van het idee dat iedereen in een hokje past. Dan zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat je medewerkers op zondagmiddag hun laptop openklappen om die ene interessante cursus te boeken.

TOEKOMST VAN WERK - 11 JUNI – EYE AMSTERDAM

Een dagvullend programma over de Toekomst van Werk. Een internationaal event op een unieke locatie: EYE Amsterdam. Met topsprekers als Lynda Gratton, Jonathan Holslag en Aukje Nauta. Neem deel aan de Toekomst van Werk 2015.

Speciale aanbieding: 4=3, kom met 4 personen en betaal voor 3. Klik hier voor meer informatie of bestel je kaarten hier

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: HRD Leren Rol en positie HR

Richard is Manager Education bij Ctac. In de rol van manager bij het onderdeel education van Ctac is Richard veel bezig met scholing van medewerkers bij tal van bedrijven. Hierbij gaat het onder andere om scholing rondom het gebruik van IT. Richard heeft een sterke visie op hoe educatie werkt om het menselijk kapitaal van organisaties te vergroten en hoe medewerkers het meest effectief geschoold kunnen worden om zichzelf te ontplooien en meer waarde te hebben binnen organisatie. Daarmee richt hij zich regelmatig tot HR.


linkedin hover 32