27
aug

Voetballen zonder team

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4828
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In een reeks blogs ga ik in op de vraag: 'Is de manier waarop wij leren in bedrijven en instellingen wel werkelijk effectief?'. In dit blog neem ik teamleren bij de kop. Of eigenlijk, het gebrek daaraan.

Leren voetballen zonder team; dat zou je geen enkele teamsporter willen aandoen. 'Kom Pietje, we gaan lekker voetballen tegen jezelf zodat je volgende week goed voorbereid zonder team tegen de tegenstander kunt spelen.' Dat is absurd en ongeloofwaardig. En toch komt het vaak voor bij bedrijven en instellingen.

Teamspeler

Neem voor dit blog even een hypotheekadviseur van een van onze grootbanken in gedachten. Haar afspraken worden gepland en deels voorbereid door haar collega Bert, een financieel assistent. Met Bert neemt ze de afspraken iedere dag door. Zijn de stukken in orde, staan ze in onze systemen, wat vinden we van de situatie van de klant? De gesprekken koppelt ze aan Bert terug. Hij kan ze vervolgens registreren en de klant een offerte sturen.

Haar teamleider ziet ze dagelijks en spreekt ze minstens een keer per week uitgebreider. Die gesprekken gaan over de zakelijke kant van haar mooie baan ('Hoeveel gesprekken voer je deze week?') en over de persoonlijke, de menselijke kant ('Hoe laten we deze week het belang van onze klanten centraal staan?').

Wat zou je uit dit voorbeeld kunnen afleiden? Onze hypotheekadviseur is weliswaar een zelfstandig werkende expert, maar tegelijkertijd een teamspeler in hart en nieren. Een perfecte spits zou je kunnen zeggen, die niet kan scoren zonder haar middenvelder Bert en haar coach, de teamleider.

Solist

Wij volgen onze hypotheekadviseur bij een ander aspect van haar baan: leren en ontwikkelen. Zo moet ze aan haar wettelijke wft-verplichtingen voldoen en staan er in haar leerplanner ook enkele vaardigheidstrainingen. Die volgt ze middels een handig intranetportaal op de tijd en de plaats die zij wenst. Opleiding met goed gevolg afgerond? Vinkje in het leerportaal en aan de slag.

Gespannen voet

Heeft onze vakvolwassen adviseur bij de opleidingen en trainingen die ze gevolgd heeft ooit Bert ontmoet, of haar leidinggevende? Nee, dat heeft ze niet. Hier staan opleidingen en trainingen op gespannen voet met de werkpraktijk. Hoe kan het dat we professionals vaardigheden leren zonder dat we hun leidinggevenden, collega's en teamgenoten leren om daar feedback en coaching op te geven? We leren dus eigenlijk voetballen zonder team. Bij voetbal is het onmogelijk om te presteren zonder team. Waarom is het dan bij bedrijven en instellingen wel schering en inslag?

Hoop

Ik ben een fan van Brinkerhoff, de aartsvader van High Impact Learning, en zijn 40/20/40 vuistregel. Kort samengevat wordt tachtig procent van het effect van leren en ontwikkelen bereikt door een goede briefing van de leidinggevende vooraf en door coaching en werkleren achteraf. En maar twintig procent door training en opleiding alleen. Eigenlijk denk ik dat zijn gedachtengoed veel verder gaat, of zou moeten gaan. Laten we zijn gedachtengoed eens uitbreiden:

  • Tachtig procent van het leerrendement wordt bereikt in de prestatieomgeving en niet in de leeromgeving (dus niet in een klas of via e-learning; nee, in de spreekkamer)
  • Tachtig procent van het leerrendement wordt bereikt door leidinggevenden, collega's en teamgenoten (en niet door trainers)

Als we de lijn van dit denken toepassen op de leerinterventies van onze hypotheekadviseur, dan:

  • is haar leidinggevende de co-trainer in haar vaardigheidstrainingen (hoe kan zij haar immers coachen zonder te weten wat ze geleerd heeft?)
  • trainen haar collega's met haar en zij met haar collega's (hoe kunnen zij elkaar immers bij het werkleren scherp houden op goede toepassing van het geleerde?)
  • traint het team ook op regelmatige basis als volledig team: van assistent tot adviseur tot leidinggevende. Alleen dan leren ze voetballen als team

Impact

Ik ben ervan overtuigd dat we opleidingen in bedrijven en instellingen vele malen effectiever en impactvoller kunnen maken. Door vakmensen niet in hun isolement op te leiden, maar in de context van hun team. Zowel in trainingslokalen, als op de werkvloer. Zo leren we, ook in bedrijven en instellingen, eindelijk weer voetballen in een team.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: HRD Leren

Ik ben gepassioneerd door een leven lang leren en zoek een fundamentele - ethische, sociale en duurzame - visie op persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Reacties