20
feb

Loopbaanoriëntatie

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1904
  • 1 reactie
  • Afdrukken

Afgelopen maandag was ik op de school van mijn zoon voor een informatieavond over 'LOB'. LOB staat voor 'loopbaanoriëntatie en –begeleiding'. Ter voorbereiding op de avond kregen we de vraag om hierover in gesprek te gaan met onze zoon of dochter.

Spelen

Mijn zoon speelt al van kleins af aan met bootjes. Door ze te tekenen, bouwen en ermee op het water te spelen. Een toekomst als scheepsbouwkundige lijkt voor de handliggend. Dat leidt tot een opleiding maritieme techniek.

Praten over de toekomst

Ik vroeg hem: "Stel dat een technische studie om een of andere reden niet mogelijk is, heb je dan een alternatief?" "Dan ga ik varen". Een zeevaartschool dus. "Kun je nog iets heel anders verzinnen?" vraag ik tussen het tandenpoetsen door. "Ja, de muziek in." Inderdaad speelt hij al van jongs af aan gitaar. Hij geeft ook gitaarles aan twee kinderen uit de buurt. "Ga je dan een bezoek aan een opendag van een conservatorium regelen? Dan wil ik graag mee, dat vind ik ook leuk." Tot zover ons voorbereidend gesprek.

Informatieavond op school

Tijdens de informatieavond vraagt de decaan hoeveel mensen het vak uitoefenen waar ze een opleiding voor hebben gevolgd. Tweederde van de ouders steekt een hand op. Dat is meer dan ik had verwacht. Bij de vraag hoeveel mensen een gesprekje met hun kind hebben gevoerd gaan er hier en daar handen om hoog, maar er zijn ook vragen: Hoe voer je nou zo'n gesprek met je kind? Het is toch al niet zo'n prater. Hij is daar helemaal niet mee bezig, heeft geen idee wat hij wil worden. Is er niet een test die hij kan doen? Moet de studiekeuze niet worden uitgesteld? Kinderen kunnen toch niet kiezen als ze 15 of 16 jaar zijn, ze kiezen niet?!

Een leven lang leren

Ondertussen dwalen mijn gedachten weg. Als we een leven lang leren voor ogen hebben, dan is het misschien belangrijker om niet te kiezen voor de lange termijn en juist de flexibiliteit van onze kinderen te waarderen en ontwikkelen. Werken aan een eigen doel dat dichtbij ligt, stappen die je morgen kunt zetten, in plaats van over vele jaren.

Loopbaancompetenties

Dan zijn leervermogen en loopbaancompetenties belangrijker dan keuzes. Zoals zelfreflectie en zelfsturing, talenten kennen en benutten, rolmodellen herkennen, afwegingen leren maken. Daarmee worden zij voorbereid op het omgaan met een moderne loopbaan in een chaotische en complexe werkelijkheid. Dan kunnen zij aansluiten op werk dat gedaan moet worden in plaats van later een werkplek te moeten zoeken en daar in te moeten passen op basis van een opleidingskeuze die ongeveer vijf jaar eerder is gemaakt.

Rolmodellen

Mijn zoon is naar een open dag geweest en zei: misschien kies ik toch voor werktuigbouwkunde, die docent sprak me het meest aan. Rolmodellen zijn nu voor hem wellicht belangrijker dan het maken van een theoretisch plan. Wat zou het mooi zijn als vakdocenten, ouders, familieleden, buren en anderen die een rol in de opvoeding hebben van mijn kind, aandacht hebben voor hun eigen passies, leerprocessen en ontstane keuzes.

Talent in actie

Dat is wat ik graag zou willen dat hij leert op school. Eigen passie, talenten en ambities kennen en leren inzetten tijden leer-, hobby- en werkactiviteiten. En bij anderen hierop doorvragen. Dat lijken me essentiële loopbaancompetenties ter voorbereiding op een onvoorspelbare arbeidsmarkt. Hoe denken jullie hierover?

Waardeer dit blogbericht:

Marion Hoeffgen is co-creator, learningconsultant en coach. De kern van haar werk is het creëren van een goed leerklimaat voor professionals, zodat je kunt leren van het werk dat je toch al doet. Ze ontwerpt leertrajecten voor en met (opleidings)adviseurs in organisaties en ze schrijft over leren, opleiden en normatieve professionalisering in diverse vakbladen.


www.leren-creeren.nl


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties