27
mei

Hoe krijg je mensen in beweging?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2590
  • 0 reactie
  • Afdrukken

'We willen graag dat medewerkers in beweging komen en we hebben de hekken weggehaald, maar ze blijven daar staan als koeien in de wei. Wat moeten we doen?' Het was een hartenkreet van de HR-adviseur, een jonge vrouw van eind twintig. Ik voelde haar vertwijfeling en kon op dat moment geen antwoord geven. Vandaar deze blog, want het beeld blijft me bij en misschien worstelt u ook met die vraag.

Nuttig, uitvoerbaar en zinvol

Als mensen stilstaan, niet kiezen, geen kritiek geven maar ook niet in beweging komen, zijn ze letterlijk besluiteloos en in tweestrijd. Zij staan voor een dilemma. Een dilemma is een gedachte met een specifieke structuur, leerde ik van Goldratt. Het is een logisch conflict: aan de ene kant moet ik dit wel doen, want... maar aan de andere kant moet ik dit niet doen, want... Beide argumentatielijnen houden elkaar in balans zodat er niets wordt besloten. Later leerde ik dat die tegenstrijdige argumentatielijnen vaak gaan over drie vragen: Is het nuttig? Is het uitvoerbaar? Is het zinvol?

  • Nuttig: Wat heb ik, mijn klant of collega eraan?
  • Uitvoerbaar: Hoe kunnen we het maken?
  • Waardenvol: Wil ik het mijn kinderen vertellen?

Dat zijn zeer praktische vragen. En mensen lossen graag praktische vraagstukken op. Nederland is er zelfs beter in dan andere landen, las ik in een OESO rapport. Waarom staan sommige mensen dan toch als koeien in de wei? Is het iets dat we niet hebben opgemerkt, een langzame verandering in de onderstroom, die de mensen tot stilstand bracht? Hoe is het antwoord op deze praktische vragen in zeg vijftig jaar veranderd? Hier zijn mijn observaties.

Nuttig

Is het nuttig? Vijftig jaar geleden ging het dan om de vraag: is het bruikbaar, toepasbaar, lost het iets op, is het goedkoper? Brengt het de klant in een betere uitgangspositie? Vijftig jaar heeft ons een ongekende welvaart gebracht. We hebben alles. We zijn steeds meer gericht op diensten. Klantbeleving staat centraal. De belevingseconomie heeft het begrip nut diepgaand veranderd. Welke beleving veroorzaak je bij klanten of interne klanten? 'Klant centraal', ja maar hoe doe je dat? Het vraagt om het betrekken van je klant in je maakproces. Welke klantbeleving gun je je klant? Kun je dat bespreekbaar maken?

Uitvoerbaar

Is het uitvoerbaar: Kunnen we het inhoudelijk, maatschappelijk en in de beperkte tijd maken? Om inhoud, stakeholders en tijd bij elkaar te brengen vereist dat we maakbaarheid, draagvlak en beloofbaarheid doordenken. Vijftig jaar geleden leefden we in de hoogtijdagen van het maakbaarheidsdenken en in een ongekende economische groei. 'We can put a man on the moon'. Draagvlak kon worden afgedwongen en tijd was te koop, maar dat is niet meer zo. De eerste reactie op een nieuwe voorwaarde is ontkennen. Een voorbeeld daarvan is voor mij de ontvangst van het rapport 'Grenzen aan de groei' van de Club van Rome. Draagvlak voor de economische vooruitgangsmotor werd afgedwongen door vakmanschap in het ordenen van feiten te framen als gebrek aan creativiteit en vooruitgangsgeloof. Er werd met succes een taalillusie gecreëerd. We hadden Al Gore nodig om ons weer op aarde te laten landen en de illusie te ontmaskeren.

Waardenvol

Is het waardeNvol? Laat het product een betere wereld achter? Vijftig jaar geleden was mijn moeder voorzitster van het sociaal fonds in het bedrijf van mijn vader. Dat fonds bood medewerkers een financieel vangnet, in een hecht familiebedrijf met gedeelde waarden. In vijftig jaar zijn waarden veranderd van zorgen voor naar zorgen dat. Dat andere waarden om andere producten en diensten vragen, is evident, maar is een product zoals een woekerpolis – om slechts één voorbeeld te noemen – waardeNvol? Dat de waarde van veel producten pervers is, is een feit. Ik heb de antwoorden niet, maar goede professionals zoeken daarnaar. Professionals zijn vanuit inspiratie en zingeving tot geweldige dingen in staat. Om bij te dragen aan een betere toekomst, komen ze graag in beweging. Wat is voor jullie klanten waardeNvol?

Caleidoscoop

Winter caleidoscoopIn vijftig jaar zijn we van een maakbare wereld in een Caleidoscopische wereld terecht gekomen. Inhoud, stakeholders en tijd zijn complementaire perspectieven die bij elkaar moeten worden gebracht om meerwaarde te realiseren. De Caleidoscoop laat zien dat taal-, leiderschaps- en tijdillusies onderdeel zijn van onze wereld. Wat moeten we nu doen? We kunnen vechten, bevriezen (zoals de koeien) en vluchten. Of de meer productieve confrontatie met de werkelijkheid samen aangaan. En zo organisaties op een pad naar duurzame productiviteit zetten. Dan moeten we de illusies wel bespreekbaar durven maken. Ik denk dat het besef van de noodzaak van draagvlak inmiddels wel in de praktijk van veel organisaties is geïntegreerd, maar het besef van de consequenties van de versnellende tijd nog niet.

Bewogen zijn

Je hebt dus al vrij snel een paar praktische vragen op je bord. Ik vind het mooie vragen. Hoe maak je deze bespreekbaar?

Een vraag opent dialoog. Dialoog is voldoende om mensen in beweging te krijgen, want in dialoog verandert het perspectief van tenminste twee mensen. Een nieuw perspectief zet de mensen in beweging. Dat begint bij jezelf: Welke dilemma's heb jij? Wat houdt jou tegen om je werk meer zinvol, uitvoerbaar en waardeNvol te maken? Welke vraag heb jij daarover? Praat er eens over met je team, met je leidinggevende en met je medewerkers. Als jij bewogen durft te zijn, beweeg je anderen.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Cultuur HRD Innovatie

Maarten de Winter is econoom en oprichter van Waardecreatie netwerk Archimedes. Dit multidisciplinaire netwerk van veranderkundigen gebruikt TIME, de methode waarmee de waarde van tijd in organisaties meetbaar wordt vergroot. Maarten schreef twee boeken over tijd in management.