14
okt

Het leren gaat op de kop

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2802
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Eind januari bezocht ik de Learning Technologies Conference in London. Doel was niet om technologische ontwikkelingen op zich te bespreken, maar hun invloed op het leren in organisaties. Het ging niet om e-Learning maar om de wijze waarop je online leren op een goede manier mixt met andere leerinterventies.

Groei van internet, dataverkeer en mobiele devices

Het is bijzonder om te zien hoe de innovaties in het leren zo sterk technologie gedreven zijn: de technologie maakt het mogelijk en dan wordt het ontwikkeld. Steeds krachtigere processors maken de gegevensverwerking steeds weer sneller. Programma's en dataopslag, alles komt in the cloud. Datastromen zullen steeds makkelijker via mobiele devices plaatsvinden. De verwachting is dat in 2015 60% van alle datastromen via mobiele devices plaatsvindt. Dat is nu 10%. De enorme groei van internet is niets nieuws. Voor mij was wel nieuw dat de internetdekking in opkomende economieën als Brazilië ook zeer snel groeit naar 75% (niveau dat nu alleen NL en VS kennen).

Hoe technologie het leren verandert

Wat betekent de groei van internet, de ontwikkeling van de cloud en het steeds makkelijker, sneller en 'mobieler' worden van het dataverkeer voor het leren?

  • Alle informatie komt voor grote groepen mensen onder handbereik. Alle informatie die mensen nodig hebben voor hun werk is onder handbereik, waardoor het leren steeds meer kan plaats vinden op het moment dat behoefte is aan bepaalde kennis. Denk daarbij aan integratie van performance support oplossingen met leeractiviteiten. Bijvoorbeeld een monteur die op een project iets wil nazoeken, kan dat à la minuut doen en leert zo heel direct.
  • In beroepsopleidingen heb je niet alleen alle praktijkopdrachten bij de hand. Het is ook zeer eenvoudig om de juiste te selecteren door op de lerende afgestemde zoekprogramma's.
  • Reflectie? Even een kleine aantekening maken in je App. Zie o.a. het project van Hans Dirkzwager (BT) waarin de Mirror App suite is ontwikkeld. Deze bestaat uit een virtual clinic, een quizz app, een career App en een Talk Reflection App (reflectie over gesprekken tussen zorgverleners en patiënten). Zie www.mirror-project.eu
  • Videostreaming maakt rechtstreekse online contacten mogelijk tussen een begeleider of docent en de lerende en dan op HD kwaliteit
  • Kortom de technologische ontwikkelingen maken het leren makkelijker en toegankelijker.
 

Invloed op de organisatie van het leren

Ook de rol en invloed van lerenden, van de leerkracht/begeleider verandert sterk.

  • De lerenden bepalen steeds meer zelf wat ze nodig hebben en wanneer ze het nodig hebben. Leren gaat van 'leren voor de toekomst' naar 'leren op het moment dat je het nodig hebt'.
  • De rol van de docent/begeleider verandert. Leerlingen zijn veel minder afhankelijk van hem omdat ze hem niet nodig hebben als kennisdrager. Steeds meer geldt: 'learners are leading'. Zie ook het experiment van Negroponte om laptops in Afrika te verspreiden zonder instructie. Binnen twee weken konden analfabeten met bepaalde programma's omgaan en leerden zij in relatief korte tijd zelf lezen. Zie http://one.laptop.org/
  • De beschikbaarheid van de enorme hoeveelheden informatie maakt de rol van begeleider of leerkracht niet overbodig. Mensen hebben filters nodig, merkt Gerd Leonhard op. Deze kunnen op verschillende manieren worden aangeboden, o.a. door middel van curation, bijvoorbeeld een Blogger die je vertrouwt en die dus eigenlijkheid ontwikkelingen voor jou signaleert en interpreteert. Een andere filter is een interface, bijv. een digitaal platform met informatie voor een bepaalde beroepsgroep.
  • Online learning communities zullen voor een (belangrijk) deel de directe sociale interactie gaan vervangen. De moderator in plaats van de docent voor de klas, moet je toch de lerarenopleidingen eens gaan aanpassen, zou je zo denken.
  • Social learning is probleemoplossing en/of innovatiemet behulp van anderen; social media zijn tools die ervoor zorgen dat social learning op een grotere schaal plaatsvindt. Het vanuit de organisatie managen van social learning is niet mogelijk, ondersteunen wel. Werkers kiezen er wel of niet voor om contact te leggen, samen te werken, problemen op te lossen. Zij nemen eigenaarschap of niet. Ondersteunen van social learning vereist dus goed luisteren naar wat de mensen bezig houdt. Vraag niet naar wat ze hebben gedaan, maar wat ze hebben geleerd. Leg successen (bv. afsluiting van groot contract) en totstandkoming ervan snel en kort vast in een wiki.
 

Verdienmodel: interaction first, transaction second

Door alle ontwikkelingen verandert het verdienmodel. Doordat online learning bij grotere aantallen al snel veel goedkoper is dan 'traditionele' cursussen, wordt het juist in deze economische moeilijke tijden een belangrijk alternatief. Vergelijk ook de lage kosten van App's. Internet is een grote kopieermachine.

Afschermen van diensten wordt erg ingewikkeld. Bovendien gaat het steeds minder om het product en meer om de beleving er omheen. Bij de beleving speelt curation (selectie die bij jou als user en je social groep past). Het alternatief voor afschermen is het kosteloos aanbieden van diensten die waardevol worden gevonden en waar betaalde premium varianten bovenop worden gezet (zoals betaalde versie LinkedIn). Oftewel Interaction first, transaction second.

De droom van het klaslokaal

De bottom-line is dat onder invloed van alle technologische ontwikkelingen het leren zelf, de organisatie van het leren en de rolverdeling tussen lerende en begeleider enorme veranderingen zal doormaken. Werken en leren zal steeds meer worden geïntegreerd, zodat we blij zullen zijn wanneer we later eindelijk weer eens rustig in een klaslokaal kunnen zitten en mogen luisteren naar een docent.

Waardeer dit blogbericht:

Geert Berghuis is projectleider en adviseur organisatieontwikkeling. Als ervaren projectleider pikt hij snel de draad op. Hij stuurt op resultaten met oog voor het proces. Leidt zowel projecten binnen één organisatie, als samenwerkingsprojecten tussen bedrijven en beroepsonderwijs.


Als trainer en adviseur is Geert gespecialiseerd in de begeleiding van leertrajecten adviesvaardigheden: Hoe werk je als intern adviseur, als lid van de staf, zo samen met het management dat beider deskundigheid zo goed mogelijk wordt benut. Zijn trainingen staan nooit op zich en zijn gekoppeld aan leren tijdens het werk.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties