28
nov

Coaching & training: ‘Als je niks doet, gaan ze sowieso weg’

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2860
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Cursussen en trainingen voor medewerkers zijn best kostbaar. En dan is er ook nog altijd de kans dat ze daarna, met de nieuwe kennis nog fris in het geheugen, vertrekken. Toch moet elke organisatie voortdurend blijven investeren in zijn medewerkers. HRzone sprak met drie professionals. ‘Je kunt medewerkers een tijdje motiveren met salaris, maar dat werkt op de lange termijn niet.’ Hoe pak je het goed aan?

Rvdb rondetafel

Aangeschoven zijn (van links naar rechts):
Ineke HofsteeHR Interim Professional bij Rvdb 
Sabine Brouwer, C&B specialist Ahold
Maaike Kuijpers, HR ZZP'er

Lees hier deel 1: Investeren in talent! Elke organisatie roept het, maar welke doet het? en deel 2:  'Je kiest vaak iemand die op je lijkt. Je selecteert jezelf, daar voel je je prettig bij'

‘Verandering is de enige constante,’ zegt Sabine. ‘Je moet jezelf blijven ontwikkelen om te voldoen aan de voortdurend veranderende eisen.’ Maar minstens zo belangrijk noemt ze de tevredenheid en betrokkenheid van werknemers doordat ze zich kunnen ontwikkelen. Ineke: ‘Als een organisatie mij trainingen aanbiedt, als er in me geïnvesteerd wordt en ze laten zien dat ze vertrouwen in me hebben, dan blijf ik.’ Alle drie zijn ze het er dan ook over eens dat het aanbieden van trainingen en coaching ervoor zorgt dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie. En dat die betrokkenheid zorgt voor meer kans op succes van de organisatie. Ineke ‘Als je niks doet, gaan mensen sowieso weg. Je kunt medewerkers een tijdje motiveren met salaris, maar dat werkt op de lange termijn niet. Ik denk dat je in je mensen moet blijven investeren, dan kun je ze nieuwe verantwoordelijkheden geven, waardoor de kans dat ze blijven een stuk groter is.’

What employees want

Maaike: ‘Werkgevers en werknemers hebben vaak andere ideeën over waar behoefte aan is. Er wordt nog te veel vóór medewerkers bepaald. In een bedrijf waar ik werkte, kampten veel mensen met een te hoge werkdruk. Dus boden ze een cursus “omgaan met werkdruk” aan. Waarop iemand riep: “Hoe haal je het in je hoofd. We hebben het al zo druk!’ Ineke: “Bij mijn vorige werkgever zagen we dat sommige medewerkers zo druk waren dat ze geen tijd hadden voor training. Anders zaten er tachtig mails in hun mailbox. Maar mensen moeten hun eigen ontwikkeling prioriteit geven. Als ze zich niet ontwikkelen, staan ze stil.’

Mensen kunnen prima keuzes maken

Sabine denkt dat er binnen veel organisaties wel aandacht is voor het opleiden van bepaalde doelgroepen. Vooral de talenten, high potentials, de managers. ‘Die zijn sowieso al voortdurend bezig met hun eigen ontwikkeling, maar er is ook een grote groep die minder aandacht krijgt. De vraag is: hoe bereik je hen zodat je de overall betrokkenheid vergroot?’ Maaike: ‘De gedachte is vaak: managers kunnen zelf goed bepalen wat ze nodig hebben, medewerkers moeten geholpen worden. Zo worden ze vaak klein gehouden. Beter is om samen in plaats van voor een medewerker te beslissen wat er aan opleiding nodig is..’ Dat begint volgens Ineke, heel eenvoudig, met het gesprek aangaan. ‘Vraag aan de medewerker: wat heb jij nodig? Of leg uit waarom een bepaalde cursus goed is.’

Een vervelende verplichting of cadeautje

Hoe zorg je ervoor dat mensen na de training niet gewoon overgaan tot de orde van de dag, dat het beklijft? Ineke: ‘De training moet wel helpen bij een bepaald doel. Dus niet lukraak iemand een cursus aanbieden, maar wel een training om over bijvoorbeeld drie jaar een bepaalde functie te kunnen uitvoeren.’ Sabine: ‘Denk vooraf goed na welke behoeftes er zijn bij medewerkers en organisatie en zorg dat je het standaard onderwerp maakt in de één op één gesprekken tussen manager en medewerker. Laat medewerkers ook vertellen aan hun collega's wat ze in de training hebben geleerd. Schenk daar veel aandacht aan. De kracht van herhaling en dialoog moet niet onderschat worden.’ Maaike: ‘Bijvoorbeeld met intervisie: na een training die meer mensen gevolgd hebben samen concreet het geleerde toepassen in eigen casussen. Dan beklijft de stof veel beter.’

De niet-willende

En dan zijn er natuurlijk ook werknemers die cursussen en trainingen aangeboden krijgen maar daar niet aan mee willen doen. Ineke: ‘Bij ons werkt nu iemand van 63 die geen zin meer heeft om zich te ontwikkelen. Die wil gewoon graag zijn tijd uitzitten en heeft het voor zijn gevoel allemaal al eens gezien en gedaan. Dat is heel lastig, want hierdoor kan het bedrijf niet vooruit.’ Sabine: ‘Er is altijd een bepaalde groep mensen die een zekere angst heeft voor veranderingen en vooral vasthouden aan datgene wat zij hebben. Als mensen de noodzaak niet zien, dan zullen ze ook niet willen veranderen en ook geen behoefte hebben aan nieuwe leeruitdagingen. Maar de meeste mensen zien het volgen van een opleiding als een cadeautje.’

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32