07
jan

7 redenen waarom lerende organisaties de beste werkgevers zijn

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 12205
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In december werden de Beste Werkgevers van het jaar 2014-2015 bekend gemaakt. Bij de grote organisaties nam Accenture de prijs in ontvangst. Opleidingsvergelijkingssite Springest won de award in de categorie Nieuwe Helden. Werden zij benoemd tot ‘beste werkgevers’ omdat zij de beste salarissen bieden? Of enkel vanwege goede arbeidsvoorwaarden? Niet per se. De eerste plaats werd hen met name gegund omdat leren en persoonlijke ontwikkeling centraal staan in deze bedrijven.

In 2015 zijn leermogelijkheden niet langer ‘slechts’ waardevolle arbeidsvoorwaarden als het gaat over goed werkgeverschap. Het is een voorwaarde geworden voor bedrijfseconomisch succes. Leren draagt namelijk niet alleen bij aan de groei van organisaties; het voortbestaan van bedrijven stoelt op hun leerklimaat.

Zelf tot inzichten komen om te overleven

Waarom is leren zo belangrijk binnen organisaties? Mirjam Baars van SatisAction, het bureau dat het beste werkgeversonderzoek uitvoert legde dat mooi uit tijdens de prijsuitreiking. Dat deed zij aan de hand van de verschillende manieren waarop je kunt leren de Mount Everest te beklimmen. De ene mogelijkheid was ‘vertrouw blind op de expeditieleider en volg al zijn instructies’. De ander ‘vertrouw op jezelf, ontdek zelf hoe je als klimmend team met elkaar situaties kunt oplossen. Neem verantwoordelijkheid voor jezelf’. Het verhaal van de gidsen Hall en Fischer werd verteld, waarin de eerste ging voor eerstgenoemde aanpak, de tweede voor laatstgenoemde. Fischer wist met iedereen de top te behalen en weer beneden te komen. Hall en verschillende van zijn teamleden overleefden de tocht niet.

Blindelings volgen niet de weg naar succes

Medewerkers vertellen wat zij moeten doen en zorgen dat zij blindelings hun leidinggevende volgen, is niet de weg naar succes. Hall zei: wat je ook doet, luister naar mij. Fischer zei daarentegen: vertrouw op jezelf, ontdek, denk zelf na. Mensen zelf verantwoordelijk maken, zorgt ervoor dat zij zelf tot inzichten komen. Het gaat er dan om dat je hen als werkgever kunt faciliteren en motiveren tot leren. Juist hierdoor kom je verder.

7 redenen waarom lerende organisaties de beste werkgevers van 2014/2015 zijn

1. De wereld is onvoorspelbaar
De recente economische crisis heeft het meer dan duidelijk gemaakt. Niet elke situatie is voorspelbaar, zoals je ook de weersomstandigheden op de Mount Everest of de fysieke gesteldheid van medebergbeklimmers niet kunt voorspellen. Niet elke organisatie is flexibel genoeg om snel te kunnen schakelen. Leren is essentieel om effectief te kunnen reageren op onvoorziene situaties.

2. Innovatie is de sleutel tot succes
De wereld om ons heen verandert snel. Om mee te komen met veranderende markten en klantwensen moeten we blijven innoveren. Dit vermogen komt voort uit nieuwe kennis, inzichten en ideeën en komt alleen tot stand door zelf nieuwe dingen te blijven proberen als organisatie en hiervan te leren, maar ook door (nieuwe) kennis van anderen te benutten. Met een sterk leerklimaat creëer je een goede bodem voor innovatie.

3. Werknemers willen uitgedaagd worden
Als werkgever moet je ervoor zorgen dat werknemers uitgedaagd blijven om nieuwe dingen te ontdekken en zichzelf verder te ontwikkelen. Zeker voor de jongere generatie blijf je als werkgever niet lang interessant wanneer je hen onvoldoende mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei. Door werknemers uit te dagen meer uit zichzelf te halen, voelen zij zich gemotiveerd en blijven zij betrokken bij de organisatie.

4. Leren zorgt voor duurzame inzetbaarheid
Door de eerder genoemde snelheid waarmee de wereld verandert, moeten organisaties ook snel mee kunnen bewegen. Dit kan alleen wanneer medewerkers hierin meegaan en hierop kunnen anticiperen of mee kunnen denken. De meeste functies in organisaties zijn aan verandering onderhevig en niet alleen de jongere generatie, maar ook oudere werknemers kunnen duurzaam inzetbaar blijven wanneer zij blijven leren.

5. Vooruitgang zit in continue kleine veranderingen
Het gaat niet alleen om grote veranderingen als organisaties innovatief willen blijven. Juist door continue feedback en evaluatie op dagelijkse activiteiten kom je tot product- en procesverbeteringen. Dit kun je als werkgever stimuleren door ruimte te bieden voor fouten. Leren door te proberen, met trial and error.

6. Flexibiliteit is noodzakelijk
Je kunt pas snel schakelen en flexibel inspelen op nieuwe situaties als medewerkers zelf flexibel zijn. Dit bereik je alleen door hen de mogelijkheid te bieden om bewust te leren tijdens dagelijkse werkzaamheden en door hen buiten de geijkte paden te laten treden. Zo doen zij zelf nieuwe vaardigheden en inzichten op, waardoor zij breder inzetbaar worden en flexibeler inzetbaar zijn.

7. Kennisdeling zorgt voor teamcohesie
Leren is niet alleen van belang op individueel niveau. Door kennisdeling in teams en binnen of tussen afdelingen te stimuleren, wordt de onderlinge samenhang duidelijker en de teamcohesie sterker. Lew Platt, voormalig CEO van Hewlett-Packard, zei bovendien niet voor niets “If only HP knew, what HP knows, we would be three times more productive.”

Je eigen medewerkers ook motiveren tot leren? Vraag hier de gratis whitepaper aan met tips uit de praktijk.

Waardeer dit blogbericht:

Ruben Timmerman is een enthousiaste internetondernemer en de oprichter van Springest, een vergelijkingssite voor opleidingen en trainingen. Springest is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met ruim 30 werknemers en heeft als missie mensen op weg te helpen met leren. Ruben heeft een achtergrond in marketing en is specialist op het gebied van user experience, online marketing en learning.


Ruben heeft veel ervaring en kennis op het gebied van startup-management. Hij heeft als eerste in Nederland het Amerikaanse Holacracy-model geïmplementeerd bij zijn bedrijf. Holacracy is een manier van werken zónder top-down management-structuur, waarbij autoriteit in een organische, platte structuur in 'cirkels' (teams) en 'rollen' (verantwoordelijkheden) wordt gedistribueerd over alle medewerkers. Hierdoor is de organisatie in staat voortdurend bij te sturen. Ruben implementeerde deze structuur in 2012 om door te kunnen groeien zonder de potentiële belemmeringen van bureaucratie.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties