10
juni

10 manieren waarop interne communicatie aan het veranderen is

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 9783
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Ik ben verschillende malen betrokken geweest bij de interne magazines in de bedrijven waar ik heb gewerkt. De totstandkoming van zo'n magazine verliep meestal volgens hetzelfde patroon.

De nieuwe CEO of de nieuwe divisiemanager kreeg de resultaten onder ogen van de tweejaarlijkse engagement survey (voorheen medewerkerstevredenheidsonderzoek) waarin een groot deel van de medewerkers zegt ontevreden te zijn over de interne communicatie. Beloning scoorde natuurlijk het laagste (Wie is zo dom in te vullen dat hij tevreden is over het salaris?) en meestal eindige interne communicatie op een goede tweede plaats in het ontevredenheidsklassement. Ook de post-enquête focusgroepen waren unaniem: Verbetering van de interne communicatie moet een hoge prioriteit krijgen.

Maatregelen waren nodig. Het managementteam kwam met de oplossing: een tijdschrift om alle werknemers te informeren. Het hoofd interne communicatie werd hoofdredacteur en er kwam een redactieraad met mensen uit de hele wereld. Enkele maanden gingen voorbij, en, tada, een nieuw magazine is geboren. Natuurlijk kreeg het magazine een mooie naam (meestal met een verwijzing naar de producten/diensten van het bedrijf, zoals 'De Wolkenridder', of 'ComComs'); CEO op de cover, en vele leuke artikelen over producten, diensten, klanten en medewerkers. Aan de achterkant van het tijdschrift: 'Wist u dat?' of 'Wat mensen over de hele wereld doen als ze niet werken'. Alleen maar goed nieuws, en ook alleen maar oud nieuws, want de voorbereiding duurde meestal weken, en aan de artikelen moest heel wat gesleuteld worden voordat iedereen tevreden was.
De dagen van het interne magazine zijn geteld. Tien manieren waarop de interne communicatie aan het veranderen is:

1. Van interne communicatie naar communicatie

Organisaties veranderen en het wordt moeilijker te bepalen wat intern en wat extern is. Grenzen vervagen en veel mensen die betrokken zijn bij het realiseren van de strategie van de onderneming, staan niet op de loonlijst. Bijvoorbeeld partners, leveranciers en stagiaires. Daarom vervagen de grenzen tussen interne en externe communicatie.

2. Vanaf gecontroleerde top-down communicatie naar een open, diverse communicatie

Mensen willen betrokken worden en geïnformeerd blijven. Zorgvuldig opgestelde berichten van de top zijn noodzakelijk, maar slechts in beperkte mate. Vaak is het interview met de CEO in de krant net zo informatief als het interview in het interne magazine. Mensen willen op de hoogte worden gehouden door collega's en door middel van interne en externe sociale media wordt het nieuws snel verspreid. Transparantie is noodzakelijk (en onvermijdelijk).

3. Van een paar kanalen naar communicatie via verschillende kanalen

We hadden magazines, nieuwsbrieven, e-mail en conference calls. Veel nieuwe media en mediakanalen zijn daar aan toegevoegd en deze nieuwe kanalen blijven ook regelmatig verschijnen. Snelle aanpassingen aan de nieuwe manieren van communiceren zijn noodzakelijk, anders verlies je.

4. Van one-size-fits all naar klantgerichte communicatie

Of: van 'zender bepaalt kanaal' naar 'ontvanger bepaalt kanaal'.
In het verleden bepaalde de zender het communicatiekanaal en de ontvanger moest zich aanpassen. Nu verschuift de macht naar de ontvanger. Met mijn vrouw communiceer ik via Whats-App (en, maak je geen zorgen, ook F2F). Met mijn oudste dochter via Facebook. Het favoriete kanaal van mijn jongste dochter is SnapChat, en als ik mijn zoon wil bereiken, is een direct bericht via Twitter het meest effectief. En dit kan morgen anders zijn, dat merk ik als ik niets meer hoor.
Dit heeft grote gevolgen voor de interne communicatie.

5. Van alleen goed nieuws tot echt nieuws

Dat is duidelijk. Mensen willen niet alleen goed nieuws horen, ze willen al het nieuws. Dat is waarom ze zich vaak meer richten op externe kanalen als ze wat willen horen over hun organisatie.

6. Van serieus naar speels

Je kunt op een leuke manier serieus zijn, ook in de communicatie. Wanneer een ernstig bericht op een leuke manier wordt verpakt, stijgt de effectiviteit. De 'explanimation' industrie groeit, en terecht. Het is veel leuker om een goed gemaakte 'explanimation' van een minuut te bekijken, dan om enkele pagina's tekst te lezen.

7. Van veel woorden en wat beelden, naar veel beelden en een paar woorden

Een collega noemde de trend 'Instagramification'. Infographics zijn overal, en ze zijn een krachtig instrument om een goed verhaal op een aantrekkelijke manier te vertellen. Instagram is sterk in ontwikkeling als een waardevol communicatiekanaal, en niet alleen voor jonge mensen om foto's van feestjes te delen.

8. Van professionals naar amateurs

In het verleden schreef een tekstschrijver/ journalist de tekst. Het hoofd interne communicatie bewerkte het artikel. De redactie maakte enkele opmerkingen, en het laatste rode potlood was van de grote baas. Vandaag kan iedereen schrijven en publiceren. Een paar goede richtlijnen, en het aantal mensen dat goede content kan leveren en publiceren is bijzonder groot.

9. Van instructies naar verhalen

U kunt de mensen in het bedrijf vertellen wat de missie en de waarden zijn. Veel krachtiger zijn de verhalen van de mensen die door hun verhalen de waarden illustreren. Mensen houden van verhalen. Storytelling is een belangrijke vaardigheid.

10. Van uniformiteit naar diversiteit

Gezien de veranderingen in 1-9, is het een illusie de communicatie in een bedrijf te beheersen en te standaardiseren. Mensen met dezelfde waarden, en met de doelstellingen van het bedrijf en hun persoonlijke doelen in het achterhoofd, zullen op verschillende manieren communiceren. Hopelijk is de 'grondtoon' gemeenschappelijk . Diversiteit maakt een bedrijf kleurrijk en echt.

Deze blog post is een vertaling van de blog post '10 ways internal communications is changing', op 15 maart 2014 gepubliceerd op de blog van Tom Haak op de site van het HR Trend Institute.

Vertaling: Google Translate en Tom Haak

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Motivatie Social Media

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties