05
nov

Een kijkje in de keuken bij B.Amsterdam: Deel 1 De Startup – Yippie

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 15486
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Volgens Ubiq is B.Amsterdam een van de beste plaatsen ter wereld om te werken. En wij zijn het daarmee van harte eens! Het kernteam van HRcommunity heeft nu ruim een jaar een plekje in het oude IBM-gebouw in Amsterdam Slotervaart. De komende periode geven we een kijkje in de keuken van B. Vandaag deel 1: De Startup – Yippie.

Ik sprak met Saskia Knol; zij is operationeel manager bij Yippie en vertelt over hoe Yippie ontstaan is, hoe het is om te werken bij een startup en hoe ze bij Yippie nieuw personeel werven en betrokken houden.

Achtergrond Yippie

Maurice Kroon is founder van Yippie; hij vond dat de consument beter begeleid kon worden bij het vinden van de beste deal en ontwikkelde hiervoor een extensie. Een jaar later meldde hij zich aan bij Startupbootcamp en raakte alles in een stroomversnelling. Inmiddels bestaat het team uit achttien mensen, waaronder drie developers in Oekraïne en een collega in Italië.

Standup-meeting

'Het werken bij een startup is leuk omdat niets is vastgelegd en alles open is; maar dit maakt het soms ook moeilijk.' Elke week starten de Yippies met een retrospective, een standup-meeting waarbij ze terugkijken op de werkzaamheden, vooruitkijken en ook knelpunten binnen het team bespreken. Volgens Saskia werkt dit goed en zijn mensen eerlijk en open naar elkaar toe.

Dagelijks hebben ze een standup-meeting via Skype om de dagplanning door te nemen. De sfeer bij Yippie is informeel en buiten kantoortijden gaan de Yippies geregeld op stap of ze gaan even pingpongen op de gang bij B. 

Groeiend team

Yippie groeit en is voortdurend op zoek naar nieuwe mensen; Saskia is hard aan het scouten, maar ze werken bij Yippie ook met een nieuwe werving- en selectiemethode, Recruitee. Recruitee biedt een open source softwarepakket aan en is vooral bedoeld voor werving- en selectiebureaus. Je kunt onder andere door middel van vragenlijsten kandidaten goed met elkaar vergelijken. Mogelijke kandidaten voor een functie bij Yippie hebben eerst een gesprek via Skype en nadat ze ook nog eens op gesprek zijn geweest kunnen ze een dagje meedraaien. Hierdoor is de kans klein dat mensen afgeschrikt worden door het werkklimaat bij Yippie en kunnen de Yippies met eigen ogen zien dat je past binnen de cultuur.

Van startup naar scale-up

Yippie heeft forse ambities en dit betekent onder andere dat de startup steeds meer zaken formeel vastlegt; alle werknemers zijn bijvoorbeeld aandeelhouder (certificaten zonder stemrecht). Maurice streeft ernaar om open en transparant te zijn: alle cijfers zijn openbaar. Volgens Maurice moet je als startup investeren in elkaar en in de toekomst. Onlangs heeft Yippie een app gelanceerd zodat je ook in een winkel kunt checken wat de beste deal is. Een belangrijk doel voor de nabije toekomst is om nog meer naamsbekendheid te krijgen; zo kun je in grote winkelcentra een promotieteam tegen het lijf lopen. Als klap op de vuurpijl won Yippie in de categorie Personalized Shopping & Paying van de Accenture Innovation Awards.

Meer weten of werken bij Yippie?

Hier vind je de vacatures. Yippie is nu bijvoorbeeld hard op zoek naar een social media & marketing intern. 

Waardeer dit blogbericht:
0