21
nov

Van Human Resource Management naar Human Being Management

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5195
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Als je begint met het benaderen van mensen als resources, sta je eigenlijk direct al met één nul achter. De ‘Human Being Management-filosofie’ van ACTme (2016) benadert medewerkers zoals het zou moeten, namelijk als human beings in plaats van als human resources. In dit artikel gaan we dieper in op deze veelbelovende theorie.

Dit artikel is geschreven door Florine Poort en Letitia Rampersad

HBM-filosofie

In de HBM-filosofie staat de ‘natuur’ van de mens centraal. Met natuur wordt het onzichtbare deel van de mens bedoeld. Volgens ACTme bestaat het onzichtbare deel van de mens uit onbekende en onbewuste drijfveren. Deze drijfveren zijn ontstaan door wat wij hebben meegemaakt in onze jeugd. Hier komt ons handelen in het dagelijks leven vandaan. Denk bijvoorbeeld aan iemand die vroeger gepest is. Deze persoon zal deze nare ervaringen met zich meenemen in zijn of haar handelen in het dagelijks leven. Als je je hiervan bewust bent, creëer je beslissingsruimte. Je neemt deze kennis dan mee in je overweging tot handelen. HBM gaat hiermee dieper dan de competentieontwikkeling die we kennen vanuit HRM.

Volgens de HBM-filosofie zijn er twee soorten competenties: natuurlijke competenties en prestatie competenties. Natuurlijke competenties zijn competenties die jij van nature hebt en die je makkelijk kunt ontwikkelen. Prestatie competenties zijn competenties die aangeleerd zijn door verwachtingen van buitenaf. Je kan een talenwonder verplichten om bijspijkerlessen wiskunde te nemen. Of een briljant natuurkundige in de dop uren op zijn spelfouten laten oefenen. Volgens HBM bereik je veel meer als kinderen zich verder ontwikkelen op hun kwaliteiten. Leer het talenwonder om de talen effectief in te zetten, en laat de jonge natuurkundige al wat colleges op de universiteit volgen.

Ontwikkelen en wegvallen onder druk

Aangeleerde competenties kosten veel energie om te ontwikkelen en te onderhouden. Burn-outs ontstaan vaak doordat mensen te veel hun aangeleerde competenties inzetten. Bovendien behalen medewerkers betere resultaten als zij hun natuurlijke competenties kunnen inzetten en kunnen ontwikkelen. HRM’ers, maar ook managers, moeten dus stoppen met sturen op aangeleerde competenties in sollicitatie-, functionerings-, en beoordelingsgesprekken, en gaan achterhalen wat de natuurlijke competenties van de medewerker zijn. Daarnaast vallen aangeleerde competenties vaak weg onder druk, waar natuurlijke competenties zich verder ontwikkelen onder druk. Zoals Simon Sinek (2012) zegt: ‘working hard for something we don’t care about is called stress. Working hard for something we love is called passion.’

HBM en generatie Y

Generatie Y heeft veel – meer dan andere generaties – kans op uitputting en overbelasting (Over Duurzame Inzetbaarheid, z.j.). Aan de ene kant is deze generatie communicatief vaardig, analytisch sterk, en optimistisch ingesteld (Uitham, 2012). Zij zijn ambitieus en gewend aan competitie. Toch krijgen zij vaker een burn-out, die voortkomen uit een te hoge werkdruk. Zorgt de hoge behoefte aan succes en competitie ervoor dat Generatie Y sneller in een burn-out terecht komt? En hoe zorgen we er dan voor dat dit risico op een burn-out bij de nieuwe stroom (young) professionals op de arbeidsmarkt afneemt? Als HRM’ers kunnen wij invloed uitoefenen door Human Being Management te adopteren als filosofie.

Natuurlijk plan

We zijn ons bewust van het feit dat HBM een filosofie is, en dat daar geen concreet implementatieplan aan vast hangt. Dit geeft organisaties, het management en de medewerkers de ruimte om geen aangeleerd plan te implementeren, maar een natuurlijk plan. HBM is dan ook geen vervanging van HRM, maar een aanvulling op HRM. De eerste stap naar HBM is 'de medewerkers zien voor wat we zijn; mens'. Dit kunnen wij als HRM'ers meenemen in alle facetten van HRM. Denk bijvoorbeeld aan werving & selectie en mobiliteit.

Human Being Management: het is alsof je je partner als een mens benadert. Een mens met kwaliteiten die je volledig ziet, waardeert en aanmoedigt.

Literatuur

  • ACT ME. (2016). Human Being Management: Mensen in Organisaties [webdocument]. Opgevraagd op 19 mei 2016 van https://www.humanbeingmanagement.com/media/item/33/hbm-boek-2e-druk-v10.pdf
  • Duurzameinzetbaarheid. (2016). Op weg naar duurzame inzetbaarheid. Opgevraagd op 20 juni 2016 van http://www.duurzameinzetbaarheid.nl/1336/Wat-is-duurzame-inzetbaarheid.html
  • Bradnash. (z.j.). Einstein Genius Quote [figuur]. Opgevraagd op 11 november 2016 van http://www.bradnash.com/wp-content/uploads/2011/10/every-one-is-genius.jpg
  • Simon Sinek. (2012). Simon Sinek [Twitter pagina]. Opgevraagd op 20 juni 2016 van https://twitter.com/simonsinek/status/174469085726375936
  • Uitham, R. (2012). Generatie XYZ: wie zijn dat eigenlijk? Opgevraagd op 20 juni 2016 van http://www.intermediair.nl/carriere/doorgroeien/carriere-ontwikkeling/generatie-xyz-wie-zijn-dat-eigenlijk?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
  • Werk.nl (z.j.). Verwachtingen Arbeidsmarkt. Opgevraagd op 18 september 2016 van https://www.werk.nl/werk_nl/arbeidsmarktinformatie/publicaties/thematische-publicaties/arbeidsmarktprognose

afbeelding: bradnash

Waardeer dit blogbericht:
0

Letitia bevindt zich momenteel in de afrondende fase van haar voltijd studie HBO Human Resource Management, en is sinds 1 augustus 2016 naast naar studie werkzaam als P&O-adviseur bij het HMC (Haaglanden Medisch Centrum). Deze combinatie is Letitia op het lijf geschreven; het zorgt er namelijk voor dat zij zichzelf (zowel op persoonlijk vlak, als op professioneel vlak) op zo een efficiënt mogelijke manier kan ontwikkelen. Letitia is een ambitieuze, resultaatgerichte – maar zeker ook kritische! – Young Professional, die gelooft in de kracht van de mens en die zich in haar werk dan ook inzet voor het achterhalen en versterken van deze kracht, zodat eenieder een waardevolle bijdrage kan leveren aan de organisatie (en dus aan de wereld!).


linkedin hover 32 twitter hover 32