18
nov

Succesvol leren

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4864
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een lastig onderwerp, zeker omdat je bij iemand die succesvol is in leren aan de hoogleraar met vele titels denkt, die met gemak nog meer leert in een korte tijd. Leren in optima forma: om gewoon jaloers op te zijn.

Iedereen succesvol in leren

Kan iedereen succesvol zijn of worden in leren? Natuurlijk niet, roepen de meeste mensen.

Maar, in het boek 'Over de top' lees ik dat Remy Rikers, hoogleraar onderwijs- en ontwikkelpsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, beweert dat ieder de top kan behalen in welk domein dan ook. Zou dat ook kunnen gelden voor leren?

Rikers zegt dat mensen die een goede mate van zelfregulatie hebben zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen. Dus zelfs al zonder dat je echt talent hebt, kun je al ver komen op een bepaald gebied. Dit kan volgens Rikers als je:

  • Persoonlijke doelen stelt
  • De doelen in actie omzet (planning maakt die realistisch is)
  • Achterhaalt wat je nog moeten bijleren
  • Nadenkt over wat je nodig hebt om goed te kunnen presteren
  • Aan zelfreflectie doet: nadenken over hun sterke en zwakke punten
  • Ingrijpt als je niet op koers ligt

Volgens Rikers kun je bovenstaande punten onder begeleiding trainen, naast het punt dat je wilt ontwikkelen. En uit onderzoek blijkt volgens Rikers: 'Als je gezond bent en je oefent heel veel, dan kun je de top behalen in welk domein dan ook.' (Nelis & van Sark, blz. 84). Het komt er op aan volgens Rikers of je als persoon focust, veel moeite doet, goede leerstrategieën volgt, een stimulerende omgeving hebt en – zeker in de beginfase - succeservaringen opdoet.

Als we deze conclusie leggen naast de vraag of uedereen succesvol kan zijn in leren, dan betekent het dat een ieder dat kan worden. Dat is nogal een bewering!

Mirjam Pol over succesvol leren

Pol beweert in haar boekje Succesvol Leren dat het inderdaad zo is. Zo geeft ze al snel aan dat intelligentie niet zo belangrijk is om te leren als iedereen denkt. Doorzettingsvermogen, motivatie en zelfvertrouwen zijn des te belangrijker. Zonder die drie kun je niet leren en kun je dus ook niet succesvol worden in leren.

Daarnaast geeft Pol aan dat ieder kan leren om te leren. Hiervoor moet je wel jezelf de ruimte geven, de kans, weten wat je wilt. Dat is een logische stap die maakt dat je verder komt. Dus zoek uit wat je tegenhoudt als je niet verder komt. Het model dat Pol in haar boekje hanteert helpt daarbij en maakt in alle eenvoud dat je door wilt gaan, totdat je zegt 'nu ben ik succesvol in leren'.

Tandwiel

Model Pol

De basis van het model is dat als een radertje het niet doet, de andere twee extra hard moeten werken om het niet werkende wieltje weer mee te krijgen. Het gaat natuurlijk veel soepeler als er evenwicht is, als alle tandwieltjes meewerken.

Het proces van leren leren start volgens Pol met het stellen van doelen (horend bij het tandwiel Willen). Dit is nog niet voldoende om succesvol te zijn in leren. Factoren die ook een rol spelen bij de stand van het radertje 'willen' zijn die van motivatie, zelfvertrouwen, piekeren en faalangst. Lastige factoren die je niet altijd volledig in de hand hebt. Het boekje Succesvol Leren gaat er echter op zo'n leuke manier op in, dat je leert hoe je deze factoren beter naar je hand kunt zetten. Daarnaast krijg je ook nog leuke tips en informatie over de tandwieltjes 'kunnen' en 'doen'. Het goed overweg kunnen met al deze aspecten maakt dat je kunt zeggen dat je succesvol leert.

Gebruikte literatuur

  • Nelis, H., Y. van Sark. (2012). Over de top, haal het allerbeste uit jongeren, Utrecht/Antwerpen: Kosmos Uitgevers.
  • Pol, M. (2013). Succesvol Leren! Tips en trucs voor volwassenen die een cursus of opleiding (willen) volgen. Eindhoven: Albert Sickler B.V. (dit boek komt op 3 oktober 2013 uit en is erna via de boekwinkels verkrijgbaar).
Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: HRD Leren Motivatie Strategie

Helma van den Berg is eigenaar en microlearning expert van Let’s Learn! Zij is bezig met het promoten van de toegevoegde waarde van microlearning voor leren in organisaties. Daarbij verzorgt zij vanuit haar bedrijf Masterclasses voor bedrijven die met microlearning willen starten. Daarnaast helpt ze bij het ontwikkelproces en kan ze maakprocessen overnemen voor organisaties.  Haar passie is Leren en Talentmanagement en ze schrijft hier graag over. Steeds met het idee voor ogen dat leren laagdrempelig moet zijn, zodat iedereen gaat leren!


linkedin hover 32   twitter hover 32

Reacties